Gå til innhold

Dere ikke-kristne - hvilket år er vi i nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er ikke troende, men følger ikke min egen tidsregning av den grunn.

 

Det offisielle årstallet er 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo det vår tidsregning går ut fra..... At han var født i år 0.....

 

Derfor lurer jeg bare på om de ikke-kristne har samme tidsregning. Og egentlig hvorfor de har det.

 

Mennesket har jo vært på jorden i mer enn 2011 år, så hvorfor det tallet for ikke-kristne? Fordi de kristne har bestemt det?

 

hehehehe... jeg bare funderer i dag, og dette kom opp pga en reklame om hva som skjedde på søndager i ulike år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det jeg lurer på, er vel hvorfor den tidsregningen er vår. Siden mennesket har eksistert MYE lenger enn 2011 år.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er muslim, og når jeg forholder meg til datoer, er det etter gregorianske kalender, som er i 2011.

 

Når det kommer til religiøse eventer, som feks måneden Ramadan, og månedene før Ramadan, så forholder jeg meg til den kalenderen vi kaller "Hijri-kalender" som startet det året muslimene forlot Mekka, og der er vi kommet til 1432.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så da tenker jeg rett :) Det var det jeg lurte på :)

 

For ellers skulle vi vel vært i år 65 000 eller noe ;)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wikipedia kan brukere redigere selv, og det er noen som iherdig fjerner "f.Kr" og endrer det til "f.v.t". Opplevde dette med artiklene om noen bibelske bøker fra det Gamle Testamente, og der burde det iallfall gå an å nevne Kristus uten at noen får anfall av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det sånn at uansett religion, så er årstallet satt utfra en religiøs event?

 

Hvorfor teller vi ikke fra det de har funnet ut er eldste mennesket i verden? Det de fant i Afrika? Det teller vel ca 65 000 år?

 

Hvorfor bruker vi religion for å telle årene?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ateisme nærmest har vært ukjent fram til vår tid. Ateisme har ikke vært organisert før nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de som vedtok det trodde at Han ble født i år 0.

Var vel et kirkemøte som vedtok tidsregningen antar jeg, eller en keiser.

Er først i nyere tid at man har funnet argumentene for at Han ikke ble født i år 0 (om jeg ikke har misforstått totalt).

 

Men om vi egentlig er i 2004, kan vi jo glede oss til flere kjekke år før verden går under i 2012 :-)

Og det betyr også at æren til den stakkars profeten i USA som spådde 21. mai i år, også er gjenopprettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den norske skolen i dag skal elevene lære at det heter f.vt eller e.vt, altså før vår tidsregning eller etter vår tidsregning, og ikke før- og etter Kristus.

Det sier om at en har tatt et standpunkt om for når en skal ha starten på en tidsregning, og det utenom religiøst perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...