Gå til innhold

SKAL lærere si ifra om en elev forteller om ting hjemme som kan være farlig før sikkerheten...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

til både eleven og de andre i samme hus? Vold/misbruk++?

Uansett om læreren har sagt hun/han ikke skal si noe, og at eleven kan stole på hun/han. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JA!!! Læreren har meldeplikt som overgår taushetsplikten. Dvs at om en elev forteller om slike hjemmeforhold til læreren sin, så er læreren pliktig til å melde fra til sin overordnede som igjen sender bekymringsmelding til barnevernet. En lærer som ikke gir beskjed gjør ikke jobben sin. Dette er jeg 100% sikker på da jeg selv er lærer og vi nylig gjennomgikk rutiner for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis nok lærere ikke gjør dette er det nok ikke lenge til vi får en ny bok å lese....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må læreren leve med vissheten om at et barn eller flere har det vondt fordi læreren ikke gjorde sitt for å bidra. Jeg er usikker på om læreren kan bli anmeldt for ikke å ha meldt ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du som lærer har fått info om en elev som du mener er av så graverende art at du i det hele tatt spør om dette, så gjør det. Fortell det til lederen din, som sender en bekymringsmelding til barnevernet.

Det spiller ingen rolle hvorvidt du har lovet eleven å ikke si det til noen, du har meldeplikt i slike tilfeller.

Om du blir upopulær en stund, så javel. Men det kommer en dag hvor denne eleven husker nettopp DEG som den personen som gadd å bry seg, som ønsket å redde hn ut av det som foregikk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig.

Vedkommende er forøvrig fryktelig lite profesjonell når han/hun sier til eleven at det ikke vil komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med pila her, hva i alle dager får en lærer til å love noe en vet en ikke kan holde?

Selvfølgelig rapporterer man om vold/misbruk, hvordan kan du leve med deg selv om du ikke gjør det?

Ungen er redd for hva som vil skje, er redd for å bli tatt for "sladring" osv, men i det lange løp vil dette barnet ha best av hjelp. Det å betro seg er jo et rop om hjelp og etterhvert vil barnet sette pris på at noen tok tak og turte bry seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du (?) skal be om å få snakke med eleven igjen og fortelle om dine forpliktelser som lærer. Snakk om hvordan du kan hjelpe eleven ved å henvise videre til noen med god og relevant kompetanse. Oppretthold tillitten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har HI sagt at h*n er læreren??

For alt vi vet er det HIs unge som har fortalt noe til læreren sin, som HI er redd skal komme videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, jeg er ikke læreren og heller ikke mor til en som går på skole :)

Har bare en venninne som frykter før at noen skal få vite om det hun har fortalt til læreren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde vært dette barnets lærer og lovet å ikke fortelle videre, så ville jeg satt meg ned med eleven og forklart hvorfor jeg desverre ikke kan holde på akkurat den hemmeligheten fordi jeg er en voksen person og det er de voksnes jobb å passe på barna.

Om du ikke går videre med det kan faktisk du miste jobben din, du kan bli dømt for uaktsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen helsesøstre forteller på fellesorienteringen at enkelte hemmeligheter er de nødt til å gå videre med.

Da jeg gikk på skolen hadde jeg ikke anelse om at helsesøster og skolen hadde forbindelse til Barnevernet. Men jeg fortalte dem ikke noe om meg selv heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mister ikke altså, eleven, tilliten til læreren? Læreren gjorde jo da at eleven kunne stole ( trodde det) og begynte å si ifra om ting hjemme som IKKE skulle videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp derfor en lærer ikke bør love å holde på slike hemmeligheter;)

Og dersom han/hun allerede har lovet det, så bør han/hun (som flere har nevnt over her) fortelle eleven at han/hun dessverre ikke kan love det han/hun lovet likevel. Ville ikke gått bak ryggen på eleven og fortalt det videre uten å gi beskjed (til eleven) på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke påbudt av læreren å fortelle videre? Og kan ikke læreren bli anmeldt og straffefulgt om han ikke gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...