Gå til innhold

Sykemelding i permisjonen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvis mor blir sykmeldt i permisjonen, sånn at far skal overta de ukene, er det sannsynlig at NAV finner på å avvise søknaden om dette, selvom man har både sykemelding og legeattest? At de avviser det fordi diagnosen ikke er "alvorlig" nok? Blir litt stressa av det der, at far skal være hjmme fra jobb før man har fått bekreftelse fra NAV om at det går igjennom, hva da hvis de avviser det, da går vi jo halveis konkurs den måneden:/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tviler du fordi du vet at du er sykmeldt på veldig tynt grunnlag? I så fall er det stor sjanse for at NAV nekter å godkjenne det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de kan selvfølgelig gi deg avslag på søknaden dersom dere ikke oppfyller kriteriene.

 

det skal gode grunner til for å få overført permisjonen. det må dokumenteres at du enten er innlagt på sykehus eller at du er for syk til å ta deg av barnet. og det skal litt til for å dokumentere at du ikke kan ta deg av barnet. Holder dessverre ikke med en forkjølelse el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel ann på hva man ser som alvorlig, i mitt tilfelle fødselsdepresjon. Er henvist videre til behandling. Men vet ikke hva NAV ser på som "gyldig" grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil kun få det innvilget dersom du er så deprimert at du må legges inn for behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må dokumenteres at du pga sykdommen ikke er i stand til å ta deg av barnet. dette kriteriet praktiseres forholdsvis strengt. Diagnosen i seg selv sier ikke noe om din mulighet til å gi barnet mat, stelle barnet osv. Det at du skal i behandling sier heller ikke noe om hvorvidt du kan ta deg av barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sykmeldt fra min perm. Har vært det siden slutten av april. Mannen har overtatt. Tok nesten to måneder fra vi søkte til vi fikk vedtak(fikk det i posten igår). Masse dokumentasjon fra legen min trengtes.

 

Jeg har kronisk sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva NAV godtar er rett og slett et sjansespill? Enten må jeg bare la være å bruke sykemeldingen og fortsette å tvinge meg gjennom dagene, eller så må far bli hjemme og vi må bare håpe på at det går igjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da blir det bare godkjent for perioden mor er innlagt. Etter utskrivelse på det fortsatt dokumenteres at mor er for syk til å ta seg av barnet.

 

Og som en annen er inne på så tolkes dette strengt. Det skal være av en slik karakter at man er ute av stand til å ta seg av barnet.

En diagnose eller at man er henvist til behandling sier lite om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: "Men da blir det bare godkjent for perioden mor er innlagt. Etter utskrivelse på det fortsatt dokumenteres at mor er for syk til å ta seg av barnet."

 

Du har helt rett i det, 15:13, men det er lettere å få det forlenget etter en innleggelse (fordi man da har sterkere dokumentasjon på funskjonsnivå) enn å få det innvilget uten en innleggelse (når ingen har kunnet observere funksjonsnivå, men kun baserer det på den sykes muntlige fremstilling ved korte samtaler i ny og ne). Vesentlig forskjell, ikke sant? ;)

 

HI, jeg tror ikke du skal ha forhåpninger til at NAV godtar dette uten å kreve mer omfattende dokumentasjon først...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innleggelse er ikke aktuelt i mitt tilfelle. Så da må jeg rett og slett la være å bruke sykemeldingen, kan ikke risikere å stå uten mannens inntekt en måned.

 

Og før noen "skyter" meg, jeg har aldri tigget om sykemelding før og heller ikke i dette tilfellet. Det var legen selv som foreslo det. Jeg har det bare veldig ugreit, og selvom mitt barns behov alltid går først, vil jeg sikre han den omsorgen han trenger ved at far tar vare på han. For jeg er redd jeg kommer til å gå på en enda mer alvorlig smell snart. Han får sine fysiske behov dekket, men tviler på at samspillet mellom oss er tilfredstillende.. Og at det er en stund siden det har vært det.

 

Takk for svar

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han ikke ta ut ferie da?

Eller velferdspermisjon? Noen arbeidsplasser har velferdspermisjon med lønn i inntil 10 dager.

Og han har uansett krav på og bruke omsorgsdager. Det vil si "sykt-barn-dager" fordi barnepasser er syk.

Dersom dere har inntil 2 barn så er det 10 dager om han ikke har brukt noen i år.

 

Nav-dama

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15:21.

Det har ingen betydning om man har vært innlagt eller ikke når nav vurderer dette.

Nav (ofte rådgivende lege i nav) ser på beskrivelse av tilstand og evne til å ta seg av barnet. Legeerklæringen skal skrives og begrunnes av lege, og om det er basert på samtale eller obervasjon under innleggelse har ingen betydning.

Det er en myte at innleggelse er veien å gå for å få godkjent en sykemelding under permisjon. Det skal ofte mye til før man blir innlagt, og man skal derfor ikke kunne dra noen "fordel" av og ha vært innlagt. Enten det er til observasjon eller behandling.

 

Nav-dama

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...