Gå til innhold

Noen her som tar sobril? som kan lese dette


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sobril er ikke en medisin en skal spøke med. Skal brukes med VELDIG forsiktighet. Langavrig bruk kan føre til psykose hvis en plutselig avslutter bruken. Det er også veldig avhegighetsskapende.

 

Du KAN kjøre bil med Sobril, det er ingenting som sier at dette er forbudt i veitrafikkloven da dette er er lovlig legemiddel, MEN du skal vise hensyn. Kjenne på formen din før du setter deg bak rattet. Sobril påvirker reaksjonevne og konsentrasjonevne. Les pakningsvedlegget!!

 

Er enig med mange andre her, kjærlighetsorg er ingen psykisk lidelse. Alle opplever kjærlighetssorg en eller annen gang i livet, og det hjelper å få ut reaksjonene. Kom deg ut, snakk med folk, grin, skrik det er faktisk det eneste som hjelper.

 

Hilsen en som jobber daglig med medisiner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ok:) fint å få høre andre sine meninger.. men rart han ikke hadde et annet merke tilby meg da når jeg sa jeg helst ville ha noe anet enn sobril...

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva annet tenkte du på da? De fleste angstdempende medisiner er vanedannende. MEN det betyr ikke at du blir det, du får passe på og legen kommer ikke til å skrive ut en haug med sobril til deg (håper jeg da). Sobril i små mengder i en kort periode kan hjelpe deg over kneika, puffe deg litt i gang, kommer inn i gode rytmer uten angst, sånn at når du trapper ned så vil det gå fint med deg og ditt :)

 

Jeg har tatt valium av og til da jeg sliter med sosial angst, det blir sjeldnere og sjeldnere, for jeg blir mindre oppmerksom på angsten. Hørt om angst for angsten? :)

 

stol på legen din og deg selv! Ikke kjør om du føler deg beruset! :)

Dette klarer du fint, det tar bare litt tid! Vær god mot deg selv, les gjerne selvhjelps bøker osv. Det kan gi deg et lite kick av god selvfølelse!

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man må passe på å ikke overstige dosen iallefall... har gått på de 1 år nå. Funker bra for min del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del måtte HI bare knaske i seg det som måtte finnes på markedet. Og har hun bedt om å få beroligende, ja så er det jo en kjennsgjerning at legen heller gir det istedet for å snakke med pasienten. Det har han hverken tid eller interesse av. Tror du han bryr seg om hun tar Sobril etter at hun tilsynelatende er over denne kjærlighetssorgen? Om hun begynner å ta det fordi hun får abstineneser hvis hun ikke tar det? Det er et problem som han skyver framover, og at det bare blir en ren hypotese i hans øyne.

 

Jeg har jobbet med mange mennesker i sorg, men her snakker vi dødsfall. Tro meg, Vival er noe vi ikke anbefaler! Nettopp fordi tilvenningsfaren er så stor. Det å miste noen, gir sorg. Det kan kjennes helt uovervinnelig. Men det skal også bearbeides, og beroligende medikamenter gjør ingenting for sorgprosessen. Men så snart pårørende kanskje kommer seg til fastlegen sin, så ser vi det, gang på gang, at det skrives ut beroligende. Opptil 100 tbl i slengen.

 

For noen år siden skjedde det noe tragisk i vår lille familie. Jeg mistet min 17 år gamle nevø i en ulykke. Sjokket og sorgen foreldrene da opplevde var ubeskrivelig. Begge disse foreldrene var avholdsmennesker, svært religiøse. For å i det hele tatt klare å puste, foreskrev familielegen vival til dem begge i tillegg til sovemedisiner. Dette gikk ned på høykant. Å se den ufattelige sorgen deres, så forstod jeg at det var vanskelig å la være å ta. Men jeg forsøkte litt forsiktig å si til dem at de måtte prøve å begrense seg litt, og tørre å slippe sorgen inn i hjertet, da jeg hadde erfaringer om dette fra jobben min. Jeg snakket til døve ører. Alle rundt dem oppfordret dem til å ta. "Ta, ta ta!!" Her er status 7 år etterpå: Mor er blitt pillenarkoman. Hun tar alt hun kommer over. Men mest går det i Vival, Paralgin Forte, Sobril, Sarotex, Dolcontin (morfin), Somadril, Imovane og Rohypnol. Hun får ikke lengere tilskrevet noe hos sin lege, så hun benytter alt hun har av kontakter, dog aldri samme mennesket om igjen, og får de til å gå til egen lege og lyve. HUn har brukt min mor til dette mange, mange ganger. Hun går på besøk til gamle tanter og tigger av deres dosetter. Får hun ikke, så stjeler hun. Sist de var på overnattingsbesøk forsvant 15 paralgin forte fra mitt medisinskap. Disse hadde jeg hatt liggende i over et år etter et tannlegebesøk, men vips var de borte. Når de er hos foreldrene mine, går de gjennom toalettveskene deres og medisinskapene deres på natten. Når det er lite piller rundt omkring, så tyr de til alkohol. Problemet er bare at de er i et religiøst miljø hvor slikt er bannlyst, så dette gjøres meget diskret. Far her er sånn noenlunde oppe og går, og få kan se på han at det lurer noe under overflaten, men mor er helt ute og kjører. Hun er 30 kilo overvektig blitt, og skjuler ikke for omgivelsene at hun snøvler og sovner midt i en samtale. De har trekt seg fra det sosiale livet, samt kuttet ut mye av kontakten med sin nære familie. Hun jobber heller ikke lengere.

 

OK, dette ble langt, men bare et lite innblikk i hva noe så uskyldig som en liten beroligende pille kan gjøre med livet ditt. Ha respekt for det du putter i kroppen din! For å bli kvitt pilleavhengighet er et langt større helvete enn det du går gjennom nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at man ikke kjenner rus hvis man tar beroligende med trekant, og da føler seg i stand til å kjøre. Men hva med reaksjonsevnen? Er dere så sikre på at den er hundre prosent?

 

Ville ikke sitte her og anbefale HI til å kjøre bil hvis hun aldri har tatt slike medikamenter før. Hvis det bare er snakk om å komme seg over kneika, en kort periode, så får HI ta bussen. Heller det enn å kjøre på noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han sa at virkningen ikke varte så lenge. mente jeg kunne ta en på ettermiddagen når jeg viste ikke skulle mere ute..

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er Sobril langtidsvirkende valium. Det er en depottbl som slipper ut litt og litt. Det er derfor den skal doseres 1 eller 2 ganger pr døgn. Det kan ta faktisk flere timer før den kicker inn. Les pakningsvedlegget ang halveringstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan ta flere timer før den virker?!?!?!

hvorfor bruker de den som "akuttmedisin da?!

den virker fint etter 10-15 minutter den skal jeg si deg!

og jeg sier heller ikke at HI BURDE kjøre bil!

jeg sier kun at det ikke er "forbudt" hun kan teknisk sett kjøre hvis hun vil.

jeg har også skrevet at jeg har brukt de i flere år og at jeg derfor ikke reagerer på samme måte som de som ikke har brukt de før.

jeg blir ikke sløvet av dem.

og selv om det "er fare for" avhengighet så er det ikke sikkert det gjelder alle..

jeg har aldri vært avhengig av dem.

ikke av noen av de andre medisinene jeg har bruke heller... som er mye verre.. som haldol, trillafon, nozinan, ativan, ++++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skulle ikke fått tabletter i det hele tatt. Vet du nok har det fælt, men Sobril er panikkangsttabletter en ikke skal ta i utide. De er lett avhenginghetsskapende og onde.

 

Jeg har hatt Sobril mot panikkangst selv, og hadde vel 10 tabletter i ca 1 år før det var tomt. Dette er ikke noe en tar mot kjærlighetssorg.

 

Dårlig lege du har vært hos, hi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

---Max serumkonsentrasjon etter 2-4 timer! I motsetning til vival som tar ca 30 min. Derfor er det ikke sikkert den virker før det har gått mange timer. Skal den brukes i akutte tilfeller, så oppjusteres dosen, som feks ved delirium.

 

Forøvrig er du kjempeflink til å reklamere for Sobril! Heia på deia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tett lege, ta å bytt, sobril mot kjærlighets sorg da gitt... det er oxazepam i sobril som er HØYT vanedannende, dessuten er det depo, så det blir i deg i 3 dager............

 

mange som ruser seg på sobril da... :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva annet kan jeg få da? han spurte hva jeg ville ha da ettersom jeg ikke hadde så lyst på disse men jeg kjenner da ikke til noe merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke jeg. I utgangspunktet ville jeg sagt, dropp medikanmentene. Når det kommer til kjærlighetssorg så er kuren tid.

 

Men... når du snakker om generell angst, som kanskje har ligget der latent, så er vel de medikamentene du allerede har fått greie nok. Vær uendelig bevisst på forbruket ditt. Dette MÅ du ikke bruke ukritisk. Du får abstinenser etter nokså kort tids bruk. Sier dette fordi jeg vil bevisstgjøre deg, og for at du ikke skal gå i den fellen og bli avhengig av tabeletter. Det er så trist.

 

Hvis det er sånn at det går utover nattesøvnen, og at dette er det verste, så hadde jeg heller satset på lettere innsovningstabeletter istedet. Men etter lengere tids bruk, økes toleransen for disse med.

 

Anbefaler deg og få en samtale med noen profesjonelle, som kan ta tak i problemene dine hvis dette er mere omfattende enn en kjærlighetssorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig, burde bare droppe medikamentene, prøver ikke virke stygg, men vi har jo alle vært der, og har måttet lide oss gjennom det, blir jo også sterkere av å lære å takle nedturer, som dette virkelig kan være.... Er dumt å bruke medikamenter for å komme over ting... var jeg som skrev innlegget rett over om at det er mange som ruser seg på sobril, jeg var en av de.... har vært avhengig av diverse type piller, både de og mye sterkere, og jeg mener virkelig at det å ta piller for sånne ting ikke er lurt... kan jo ikke si du ikke skal gjøre det, men det er ikke lurt beste du kan gjøre er å ta tiden til hjelp, dessuten blir det da lett å bruke piller til å takle alt mulig etter hvert og jeg synes at piller ikke bør misbrukes (selvom du ikke ruser deg, som sagt er jo bedre å lære å takle vanskelige ting selv), men brukes til akkurat det de virkelig er til.., og det er MANGE leger som er kjappe til å skrive ut reseptrer på ting........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Hi skrev så sa jo legen "Hva vil du ha da?" når hun ikke ville ha Sobril, og la valget på pasienten. Gjett om den legen ikke så helt for seg hvordan timeplanen hans ville gå opp dersom han var nødt til å snakke med pasienten.

 

Lov meg HI, ha respekt for medikamenter! Du høres nokså ung ut, jeg vet ikke hvorfor. Men ikke start i den enden hvor medisiner skal løse alle problemer. Har sett for mange i mitt lange liv som har tydd til dette for hver minste motgang. Benzodiasepiner, som finnes i slike beroligende medikamenter er deilige å ta, og derfor er det mange som raskt blir avhengige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke HI. Jeg har fra faren min fått beskjedd om å spørre å få dette av legen. Skjønner ikke dette, da jeg leser ting her. Hvorfor kan faren min anbefale meg det da det er så farlig og at man blir avhengig?

Jeg har gått på antidepressiva i ca 1år og kommer vel til å gå på det til jeg dør. Herregud og skremt jeg blir å lese her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sobril fikk meg til å slappe av. Gikk på andre medisiner i tillegg og skulle kun bruke sobril ved angstanfall.

Sobril er ganske sterke medisiner, og jeg må si at jeg ikke skjønner hva legen din har tenkt når han har skrevet ut sobril fordi du har kjærlighetssorg?!

Nå er jeg ingen lege, men hadde jeg kommet til legen min å sagt at jeg hadde kjærlighetssorg så hadde jeg ikke fått medisiner og iallefall ikke sobril. Jeg hadde nok kun fått en samtale med legen og ferdig med det.

Når jeg fikk sobril hadde jeg allerede flere angst dempende, antidepressiva og antipsykotica medikamenter som jeg tok daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...