Gå til innhold

Kan jeg ringe legevakt for dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i perioder veldig dårlig, og nå har jeg vært sånn i en uke. Svimmel, kvalm, får ikke i meg mat osv. Magen er sånn i perioder at om jeg spiser så får jeg kjempevondt i magen og må springe på do med en gang. Så er jeg fin igjen når jeg har vært på do.

Nå er jeg kjempesvimmel, kvalm og dårlig. Får ikke spist særlig pga kvalmen og jeg er redd for å svime av når jeg er sammen med ungene.

Fikk ikke tak i legen min på dagtid, men er det "for lite" til å ringe legevakt i helgen? Mannen mener bestemt jeg skal ringe, men jeg kvier meg....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, dette er ikke noe legevakten kan hjelpe deg med. Fastlegen din må søke deg til utredning hos medisinsk poliklinikk (gastro) ved sykehuset du tilhører. Dersom fastlegen din ikke svarer telefonen, oppsøker du kontoret direkte og ber om time! Kan du komme deg til legevakten, klarer du å komme deg til fastlegen også. Vedkommende er på jobb en time eller to til, så kom deg avgårde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye igjen av dagen enda. Ring fastlegen din eller dra dit og sett deg i kø.

Om ikke det går kan du jo ringe legevakta, men jeg vet ikke om de kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legekontoretstenger 13.30 så etter det har de ikke ekspedisjon. De tar i mot pasienter men ikke telefoner. De henviser til legevakt på kveldene om man ikke får tak i fastlegen sin på dagen.

Så en legevakt kan ikke henvise videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de sluser kun inn til akuttinnleggelser, noe du ikke kvalifiserer for utifra opplysningene du har oppgitt her. Polikliniske søknader blir definert som et anliggende for fastlegen, så med mindre du vil kaste bort penger på en meningsløs konsultasjon hos legevakten, bør du vente til fastlegen tar i mot deg.

 

Forøvrig forundrer det meg at du ikke har tatt tak i dette før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI her. Takk for svar.

Har tenkt det var magevirus e.l men når det gjentar seg med noen få ukers mellomrom er det nok noe annet.

 

14.13; Løper du til legen ved hver minste feil? Hørt om å se ting an? Det gjorde jeg, og du kan være så forundret du bare vil. :-) Det er sånn jeg gjør ting, og man trenger ikke være sjokkert over at andre gjør det på andre måter enn du selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ville blitt overrasket over hvor mange som "har sett det an" til, hold deg fast - fredags ettermiddag, merkelig nok. Det er virkelig noe som er lett gjennomskuelig på legevakten. Det er jo ikke akutt i ditt tilfelle, så du skal ikke bli overrasket om du blir bedt om å "se det an videre til mandag og fastlegen er tilbake", når du ringer legevakten, HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva skulle motivet mitt være for å dra til legevakt i stede for fastlege? Fastlegen min har mange pasienter, ofte mange ukers ventetid på time. Derfor lurte jeg på om det var noe andre ville ringt legevakten for.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...