Gå til innhold

Baby på rundt 6-7 mnd og tilbake i jobb og amming.... Erfaringer?


La vita è bella <3

Anbefalte innlegg

Vi sliter litt med å bestemme oss for hvordan vi skal løse vårt permisjonsproblem..... Ett alternativ er at jeg starter på jobb rundt 17.august (er lærer, greit å få med seg starten av skoleåret, spes siden jeg starter i ny jobb) mens mannen min tar permisjon i hele august (vi får da tid hjemme begge to da jeg ikke starter på jobb før godt uti august og er ansatt fra 1.august). Det eneste jeg tenker på da er ammingen... Fullammer nå og skal amme mest mulig når vi innfører fast føde. Tenker vi starter med grøt uti juli. 1.august er mini 6 mnd... Hvordan kommer dette til å fungere? Funker det at han kommer innom med mini hvis vi har faste tidspunkt for måltider? Funker det kanskje å pumpe og gi på flaske/tutkopp?

 

Jeg har egentlig permisjon til først i oktober... forskyver bare min permisjon hvis vi bestemmer oss for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde startet med grøt litt tidligere om jeg skulle tilbake i jobb når baby er 6 mnd. Kjenner flere, ganske mange faktisk, som var tilbakeholden med å gi grøt og kun holdt seg til pupp. De angret bittert da barnet ikke ville ha grøt eller annen føde. Ville baaaare ha puppen. Tilvenningstiden ble lang og i stede for kosen med å prøve ny mat så ble det en kamp. Det sises at det er et "vindu" ett sted mellom 4-6 mnd der de er veldig mottakelige for nye smaker og konsistenser. Kan være en fordel at lille vil ha annen mat enn pupp om far skal ha permisjon. MEN dette trenger jo ikke å bli noe problem for derer da såklart :) Var bare et tips.

Han kan vel komme innom med barnet, du har jo krav på å amme i arbeidstiden. Dagene til far og barn må jo da dreie seg rundt det å skulle komme til deg for å spise da :)

Alt går hvis man vil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurt å venne babyen til grøt litt tidligere da ja. Helsesøster her anbefaler at de begynner å smake fra fire måneders alder. Det er nok lurt, smaking er jo noe helt annet enn å gi hele grøtmåltider. Du kan jo amme veldig mye for det.

 

Jeg begynte å jobbe da barnet var ca. 9 mnd. Jobber i det offentlige og hadde rett på to timer ammefri pr. dag. Disse kunne jeg ta når jeg ville for min sjef, tok de gjerne først på dagen slik at jeg kom seint på jobb. Det var ikke alltid småen ville ha pupp akkurat når jeg skulle reise, men da pumpet jeg og far ga på tutekopp. Flaske fikk vi aldri dreisen på. Jeg trengte ikke pumpe meg i løpet av arbeidsdagen. (Har kort vei til jobb). Ammet igjen med en gang jeg kom hjem, og utover kvelden. Ikke noe særlig på natta. Jeg ammet delvis til poden var over 13 mnd.

 

For oss var det ikke noe stort poeng at far kom innom i arbeidstiden. Jeg trives best med å amme hjemme, og det var jo slett ikke alltid poden ville ha brystet når det passet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å jobbe rett før baby var 6 mnd, og ammet. Det gikk mer eller mindre smertefritt, hvis du ser bort ifra litt melkespreng innimellom ;)

 

Jeg har 1 time ammefri, som jeg flekser på, dvs begynner seinere og ammer om morgen hvis hun er våken, eller begynner tidlig og drar hjem en time før slutt og ammer da.

 

Men vi begynte med grøt ved 4 mnd alder, og flaske har hun tatt siden hun var 2 uker gammel, så det var aldri et stressmoment for oss.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet noen uker da lillemor var 6-7mnd. Vi begynte med små snaksprøver da hun var 4mnd og brukte god tid til å smake og øke porsjonene. Ammet fortsatt mye da jeg jobbet, så her var det amming før jobb, ammepause på jobb og så amming rett etter jobb. Fungerte veldig greit siden det ikke var langt å trille frøkna til meg.. Hadde det vært lengre hadde jeg måtte pumpe (i praksis ikke et reelt alternativ for oss da snuppa ikke ville ta flaska før hun ble så stor at hun kunne spise brødskive hehe) Kort oppsummert var det ikke ammingen men en kombinasjon av dårlig søvn (les nattamming + en urolig storebror)samt savn av lillemor som var det værste for min del.

 

Men om det er slik du ønsker det, og du får sove på natta (da på pappa'n til pers) så burde det går helt fint. Og så må jeg si det høres fornuftig ut å introdusere mat i god tid slik at poden kan spise et måltid med vanlig mat når du er borte, du kan alikevel amme mye i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å jobbe 100% når storebror var 6mnd og 50% når lillebror var 4,5mnd. Og det har faktisk gått helt uproblematisk, selv om JEG har savnet dem veldig!

 

Med begge har vi vært påpasselig på at de tar flaske. Begynte når de bare var et par uker, fra da har de begge fått 2-3flasker i uka, fast (genial mulighet til meg til å f.eks. dra på trening).

 

Storebror spiste nesten ikke grøt (det viste seg at han ikke liker grøt!) når jeg begynte å jobbe, så det ble mye flaske, men det gikk greit. Pumpet 1-2ganger på jobb og hadde litt kortere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...