Gå til innhold

Kan man virkelig velge keisersnitt??


monika 3+1 i magen:)

Anbefalte innlegg

jeg venter barn nr 4 nå i sept, og har født vanlig alle gangene.

fødsel nr 2 var helt grusomgrusomgrusom, låg i 2 døgn med rier, fikk ikke sove, fikk ikke epidural, og jordmora var dritt.

 

Jeg ville dermed ha keisersnitt med nr 3, men det skulle være vanskeligere enn først trodd! jeg fortalte om min fødselsopplevelse til jordmoren min, og hun sendte henvisning til samtale på sykehuset. der ble jeg møtt an en mannlig gynekolog, som nermest flirte av meg da jeg la frem saken min. Jeg satt på kontoret hans å gren av skuffelse når jeg skjønnte hva svaret ville bli, og han sa bare at de kunne gjøre alt for at jeg skulle ha en fin fødselsopplevelse neste gang. AVVIST!

 

fødsel nr 3 gkk som smurt, og gutten var ute på 4 timer.

MEN, jeg følte meg tråkket på, siden jeg har alltid hørt at du kan faktisk velge om du vil føde vanlig ellei ta keisersnitt. og at de aldri tvinger noen til å føde vanlig visst de ikke vil.

 

Jeg kunne nemlig tenkt meg keisersnitt denne siste gangen. (for dette er min aller siste baby på maange år!) Jeg har 2 veldig tunge fødsler bak meg, og en enkel. Hva skal til for å få keisersnitt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I hovedsak må man ha en medisinsk grunn for å få keisersnitt.. Dvs fare for mor eller barn, svangerskapsforgiftning, lite/stor vekst,sete/tverrleie, etc etc. Fødselsangst er også en medisinsk grunn, men det kan jo behandles og man forsøker derfor først det før man avgjør snitt.. Enkelte steder er mer strenge enn andre, Haukeland er f.eks viden kjent for å være ekstremt vanskelig når det gjelder planlagt keisersnitt..

Man kan ikke kreve keisersnitt, det er alltid en medisinsk begrunnelse som må legges til grunn - husk at det er en stor operasjon og slettes ikke uten komplikasjoner og smerter. Sett deg godt inn i hva et keisersnitt innebærer med plusser og minuser og be legen om henvisning til sykehuset.. Men ettersom du hadde en enkel fødsel sist er jo sannsynligheten større for at også denne vil bli enkel og sykehuset vil nok helt sikkert ønske at du føder vaginalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet kan de ikke tvinge noe til å føde vaginalt, og det ble vel heller ikke gjort i ditt tilfelle. Vanseklig, hånende, umenneskelig osv. var han muligens, men han tvang deg ikke heller. Du skal være rimelig sterk å få i gjennom et keisersnitt om du ikke har en god medisinsk grunn. Er stort settt bare leger og legers partnere som får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

 

Min erfaring me keisersnitt er at eg mye heller vil føde en gang til. For ved normal fødsel er smertene der og da og kansje noen dager etterpå. Mens me keisersnitt må du vertfall rekne 6 uker der du kan ikke løfte tyngre enn babyen. For min del ble det nesten 3 mnd. Så nå me nr 3 skal eg gjør alt for å heller ha fødsel.

 

Men har hver sine ønsker og det må respekteres. Hadde gitt beskjed om den dårlige behandlingen slik dei kan møte deg på en god og posetiv måte og trygge deg.

 

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12.10

 

Det der var vel ikke akkurat det HI spurte om. Jeg har motsatt opplevelse, en grusom vaginal fødsel med ditto rekonvalens og et drømme-ks med superform etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på samtale på sykehuset i dag med jordmor ang dette. Jeg fikk vite at jeg får KS, men de oppfordrer meg til å prøve vaginalt og vil at jeg skal tenke over det. Men, hun sa at det viktigste var at jeg hadde det bra og at ingen derfor ville nekte meg KS. Dette var på Rikshospitalet, og jeg fikk veldig godt inntrykk av de.

Min forrige fødsel var ille og meget traumatisk for meg, revnet mye, blant annet endetramen, så det ble sikkert vektlagt.

 

Jeg synes ikke du skal gi deg, dersom du virkelig ønsker KS neste gang så foreslår jeg at du prøver å få det igjen, og vær klar på ditt ønske og ha alle argumentene dine klare. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...