Gå til innhold

Hodelus på de to eldste barna mine.. har du noen tips og råd?


Gurine

Anbefalte innlegg

Har klint inn hår og hodebunn med noe som skulle sitte i i 12 t. Skal gjenta om ei uke. Skal vaske sengetøy og puter, ta hårbørster i fryseren. Vaske eller fryse capser, jakker osv. Noe mer? De overlever jo bare 1-2døgn uten blod.

Jeg og minste har ikke påvist lus, men mulig egg. Fikk da beskjed om å gre håret ofte med lusekam, i fuktig hår med balsam i, men at vi ikke burde ta lusemiddel før vi evt har påvist levende lus.

 

Men altså, er det mer jeg bør tenke på, tips eller råd du har, så tar jeg gjerne i mot. Har selvfølgelig informert skole og barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker lusekam på jentene mine etter hver hårvask.Vi har aldri hatt lus selv om det er både i barnehagen og på skolen.

Ser ut som trikset mitt fungerer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her som ellen-propellen, fikk det tipser å gre med lusekam ganske ofte og helst hver dag i perioder hvor det er påvist lus i barnehage/skole. Om ungene har fått en lus i håret i løpet av dagen da, grer vi de ut før de rekker lage en hel "koloni". Har fungert til nå, har aldri hatt lus på noen av ungene (bank i bordet, det skjer vel før eller siden).

 

Tørketrommelen tar også knekken på lusa, så alt av hårbånd, solhatter o.l. kan tromles en stund for å drepe dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har aldri hatt det, men det har vært oppslag i bhg om det og ped.leder sendte meg et kjempefint skriv her om dagen. Om du mailer meg på: [email protected], så kan jeg videresende det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips :) Har jo bestandig tenkt at dette hender jo ikke meg.. men kommer til å være flinkere til å bruke slusekammen hyppigere heretter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...