Gå til innhold

stafylikokker....noen som har peiling?


Knøttefrøken

Anbefalte innlegg

Svigerfar har visstnok fått dette. han har hatt en byll på halsen på str med ett egg, og høy feber (41).

På legevakten får han beskjed om å vaske seg i spesiel såpe hver dag, alt sengetøy hver dag +++ noen medisiner. i 10 dager, er det ikke bra da må han på riksen eller ullevål(husker ikke helt detaljer)

 

Han har ikke fått beskjed om hva slags stafylikokker han har(vet at det finnes froskjellige)

 

Han bor til vanlig i asia, og har mest sannsynlig blitt smittet der nede. vi har ikke vært i nærheten og jeg er også gravid så vi kommer ikke til å se han på en stund.

 

Lurer på om noen har peiling på slike stafylikokker, hva de "gjør"og hva slags skade de evnt kan skape. Vil ikke bli smittet mtp mini i magen.

 

Noen som vet om dette er farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt vanskelig å svare generelt.

Stafylokokker er bakterier, som du sier så fins det mange forskjellige. De man i Norge er redd for er MRSA (multiresistente gule stafylokokker). Jeg vil tro det ikke er det han har, da ville han nok blitt godt informert. Ellers så har vi alle forskjellige stafylokokker i normalfloraen vår, problemet oppstår gjerne når man får oppvekst av en type i f.eks et sår = infeksjon.

 

Infeksjoner med stafylokokker behandles med antibiotika, jeg vil tro det er den medisinen du sier han skal ta i 10 dager.

 

Dette er kontaktsmitte, så så lenge du ikke fysisk tar på såret hans vil du nok være trygg. Og når du sier at du ikke kommer til å se ham på en stund uansett, så er du i alle fall trygg.

 

Bottomline, det er mange typer stafylokokker. Noen kan være farlige, andre er helt ufarlige. Det behandles med antibiotika, og så lenge han ikke har fått en infeksjon med en resistent type så vil han bli kvitt det etter en kur.

 

Det var den forenklede versjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...