Gå til innhold

Nytt ansettelsesforhold, graviditet og evnt. sykemelding


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet som vikar hos et firma siden jeg var ferdig med min forrige permisjon (omkring 1 års tid). For noen uker siden begynte vi å snakke om fast ansettelse, og har nå signert en kontrakt hvor jeg blir fast ansatt fra 1.august.

Problemet mitt er at jeg akkurat har funnet ut at jeg er gravid. Burde vel ikke kalle det et problem, da det er et veldig ønsket og planlagt barn, men hadde ikke trodd at jeg ble gravid så fort (brukte veldig lang tid på førstemann). Tror nok jobben også er forberedt på at jeg ønsker flere barn, så det bør ikke komme som noe sjokk på dem.

 

Uansett, jeg kjenner allerede at symptomene på graviditeten kommer, og forrige gang var jeg sykemeldt noen uker på begynnelsen pga ekstrem kvalme. I tillegg ser jeg at magen min allerede har forandret seg, så vet ikke hvor lenge jeg klarer å holde det skjult.

 

Så mine to spørsmål til dere er:

1. Ettersom jeg går fra vikar (gjennom et byrå) til fast ansatt, så starter nok ansettelsesforholdet mitt på nytt. Hvor lenge må jeg være der før jeg eventuelt kan benytte en sykemelding?

2. Og når bør jeg fortelle jobben at jeg er gravid? Skal jeg fortelle sannheten hvis jeg må sykemelde meg? (Sjefen kommer garantert til å spørre hva det er.... ikke på en negativ måte, men heller fordi hun bryr seg om de ansatte).

 

Huff, dette ble litt kronglete, men kjenner at jeg sliter litt med samvittigheten på div punkter selv om dette er et barn vi virkelig ønsker oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er et moralsk dilemma og derfor vanskelig å svare for hva DU skal gjøre. Du har jo loven på din side, mht å ikke fortelle. Tror det er to uker du må ha jobbet for å benytte egenmelding, sykemelding vet jeg ikke (sjekk nav.no). Hvis det går bra med denne graviditeten, så vil det jo komme for en dag når du ble gravid og at dette var når du signerte kontrakt. Hva tenker du om å stå i dette da? Vil du da følt det bedre at du sa noe, eller vil du tenke at dette var min rett? Jeg hadde ikke klart å føle meg vel hvis jeg hadde holdt dette skjult, og ville fortalt, men jeg dømmer ikke dem som lar være å si. Denne lovparagrafen gjør det lettere å være kvinne i arbeidslivet og er en viktig lov. Jeg ville uansett ventet til det var gått 12 uker, ifht hvor sikker man er på at ting går bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Formulerte meg sikkert litt feil, men kontrakten fikk jeg før jeg ble gravid. Så sånn sett hadde jeg signert denne før jeg visste at jeg var gravid. Tror datoen på kontrakten faktisk er den samme som dagen for befruktning i følge terminkalkulatoren. I tillegg var det de som presset på for at jeg skulle ansettes fast, ettersom en annen avdeling i bedriften ønsket meg der. Så jeg føler på en måte at jeg ikke har "lurt" dem.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...