Gå til innhold

Inspirert av knivinnlegget

Anbefalte innlegg

Vi gir ofte verktøysett i fødselsdagsgaver når ungene skal i fødselsdagselskap til barnehagevenner. Det kan være hammer, tang, sag, skrutrekkere ol. Har vurdert speiderkniver også. Synes dere det er "gale" gaver å gi til barn? Jentene mine er glade i å bruke slikt når de skal bygge seg hytter ol, men det er kansje ikke alle foreldre som liker det?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143329373-inspirert-av-knivinnlegget/
Del på andre sider

Fortsetter under...

håper det er slike "bob the builder" verktøy, altså lekeverktøy.

Sønnen til en kompis av meg fikk kniv av moren(de er separert) når han var 4 år og det endte med at han skar seg noe voldsomt og moren orket ikke dra på legevakta så de bare teipet såret...dermed har han et 5 cm langt stort arr på hånda si som nok alltid kommer til å plage han:(

vent med å gi unga slike ting til de kan håndtere det, og alltid følg med!

Galskap spør du meg. Hadde IKKE likt om min lille var hjemme hos noen som lot barna håndtere verktøy. Ulykker skjer så utrolig fort. Det er bare å snu seg vekk i 10 sek så kan det store skje. Barn er veldig uforutsigbare, aldri lett å se hva kom kommer.

Det handler ikke om å være hysterisk, men å ikke oppsøke farer.

Annonse

Jeg er tilhengerav barns rett til "skrubbsår og bruket arm". Å bygge hytte i skogen eller skjære bregner å knaske på er noe unger fortjener å få lov til å gjøre uten at voksne henger over dem og kontrolerer alt de gjør. For å kunne gjøre slikt må de lære å brukeredskaper som kniv, hammer og sag. Det betyr ikke at man sender dem ut alene med redskap de ikke vet hvordan man håndterer. Man må jo først bruke tid på å inprente sikkerhetsrutiner og lære dem trygg bruk.

Det er jaggu rart at jeg er i live. Spikket seljefløyter og bygde hytte i skogen før jeg begynte på skolen. Det gjorde resten av barna i nabolaget også. Vi lekte til og med I (ei lita) ELV fra vi var i skolealder. Det var kjempegøy! Og jeg er godt under 30 år, så dette var ikke før krigen.

Jeg vil heller at barna mine skal måtte dra på legevakta med ett kutt i fingeren enn at de sitter bleikfeite forran TV'en og spiller playstation!

De skal ikke få lov til å bruke en skikkelig hammer eller en sag engang......? DA snakker vi om å overbeskytte! Herregud det er da en vanlig barnehageaktivitet å spikke og å slå spiker. Barn har det kjempegøy om de får bygge hytte i trær.

Jeg har selv gjor det samme til barn jeg kjenner godt.

Ser at det er noen som tenker på disse tingene med skrekk og gru. Det er faktisk slik at barn som lærer å håndtere kniv, øks osv og respektere det fra tidlig alder er mindre tilbøyelige til å bruke det feil (altså mot mennesker osv) senere i livet!

Det er noe å tenke på det!

Annonse

Jeg kunne godt kjøpt kniv til min egen 3-4 åring, men ikke til andres. Og ikke til bursdag. Synes kanskje ikke at bursdag er den dagen man skal få kniv. For en kniv skal åpnes sammen med foreldrene og det bør følge med opplæring med en gang. Og det passer ikke i en bursdag.

Ellers er jeg også blant dem som vokste opp med kniv, og vi spikket både det ene og det andre fra lenge før vi begynte på skolen. Vi fikk gjerne kniv sommeren etter vi hadde fylt 3 år. Og ja, noen kuttet seg, men barn skader seg jo på trampoline, rulleskøyter, sykler og andre ting også. Men kniven lå selvfølgelig ikke i lekekassa og vi fløy ikke rundt og lekte med kniv når vi lekte med venner. Vi hadde respekt for kniven.

minsten på 2.5 elsker å hamre.. Jeg slår inn spikere så de sitter fast, så har han noe å aktivisere seg med i lang tid :)

Han har ikke fått egen kniv enda, men til neste sommer kan det jo hende,, Kommer helt an på hvor fornuftig han er det.

Kunne nok kjøpt verktøy til de ungene jeg kjenner godt nok. Men ikke til "fremmede". Eldste spikket, fisket osv når han var 3 år. Nr to tror jeg var 5-6. Han hadde heller ikke interessen for det før..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...