Gå til innhold

Dere som bekymrer dere for hva legesekretærer har tilgang til


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

dere har all grunn til å bekymre dere. En av jentene i min vennekrets er sekretær hos en lokal lege, og for å si det sånn er det ofte at underholdningen på jentekveldene er i hennes regi. Vi vet jo alle at det hun vet er taushetsbelagt, men etter en liten forsikring fra hennes side om at vi andre ikke må si at hun har sagt det så sitter infoen løst om hvem som har chlamydia, hvem som har tatt abort og andre pinlige detaljer om folk vi kjenner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akk ja, det er nok mange "utro" tjenere der ute! Tenk på hvos mange som jobber i helsevesenet da av leger, sykepleiere, hjelpepleiere, legesekretærer etc. Alle de skal ha taushetsplikt, men mange bryter den. Spesielt til sine partnere, nærmeste venner etc. Og enda verre er det med de som bor på små steder. Man kan faktisk aldri være trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første tror jeg at dette er et trolleinnlegg!

For det andre så er iallefall ikke jeg den legesekretæren i vennekretsen din!

Har ikke kunne falt meg inn å snakket om andre på den måten, pasienter eller ei!

 

Har jeg vært deg, har jeg gitt daglig leder ved legekontoret beskjed om dette, for det er HELT uakseptabelt! Slike mennesker skal ikke arbeide med omsorg og tilgang til andres journaler!

 

Men igjen.... jeg tror vi har et troll her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saksbehandleren min på NAV var en slik dame. Det er hun ikke nå lengre for nå er hun arbeidsledig og politianmeldt takket være meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun er jo da på god vei til å miste sin autorisasjon......

 

 

Jeg her helsesekretær, og vet mye om mange. Men det vet ingen andre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også tilbøyelig til å tro at dette er et forumtroll-innlegg, men hvis det du sier er sant så er det helt sykt horribelt. Sånt kan man ikke gjøre.

 

Og når det er sagt så finner jeg meg ikke i at du sitter å dømmer alle andre helsesekretærer basert på hva DIN venninne gjør. Jeg har stor yrkesstolthet og ville ALDRI ha funnet på å si noe som helst om det jeg får vite på jobb til noen. Ikke har jeg interesse av å diskutere min jobb på det nivået på fritiden min heller.

 

Hilsen helsesekretær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes!! Jeg er også aut. helsesekretær og kjenner meg absolutt ikke igjen i denne situasjonen. Jeg jobber ved et stort sykehus i Norge og kan gi meg selv tilgang på hvem det måtte være sin journal, men det betyr ikke at jeg har LOV til å snoke i de. Hvorfor skulle jeg ha interesse av å snakke til andre om våres pasienter sine plager? Jeg har taushetsplikt og denne respekteres til det fulle!

Denne sekretæren som diskuterer pasientene på jentekveldene burde fått sparken og mistet sin autorisasjon! Slikt går ikke an!

 

Jeg er glad for at på norske sykehus kan du som pasient ta kontakt med sykehuset for å finne ut HVEM som har hatt innsyn i din journal. Finner fort ut om noen har snoket eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at dette er et trolleinnlegg. Men for å svare seriøst, så er det masse mennesker der ute i verden som vet eller kan få vite masse om oss. Det er leger, sekretærer, tannleger, tannlegeassistenter, alle som jobber i skole eller barnehage, på nav, fysioterapeuten, psykologer, barnevernansatte og sikkert flere andre også.

 

Noen av disse skjønner ikke hva taushetsplikt er og vil plapre om ting de ikke har noe med. Forhåpentligvis har de bekjente rundt seg som melder fra i stede for å la seg underholde med andres hemmeligheter, men sånn er det ikke alltid.

 

Men på tross av alle disse som vet så mye om oss, så har vi det ganske greitt likevel. Så det går nok bra!

 

Og ja - bare for å ta den andre som gjerne dukker opp med det samme: Ja da, leger (ikke alle, men sikkert mange) snakker om pasienter bak ryggen vår, lærere sukker over foreldre, barnehagen stønner over vanskelige barn, nav-personell snakker om vanskelige klienter og sure fru Larsen, butikkpersonell klager over kunder over kaffekoppen osv osv. Sånn er livet! Vi lever stort sett bra likevel! Og av og til er det til og med et nødvendig "onde" at man i yrket sitt har noen å klage litt og få ut litt gruff sammen med.

 

That's life, og tåler man ikke det, får man mure seg inn på sitt eget rom og bli der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel er nok dessverre mye "prat" ute å går i helsevesenet generellt :(

Men du kan faktisk miste autorasjonen din/jobben din med å bryte taushetsplikten!!!

Så kanskje du bør melde i fra??

Neste gang er det deg og din klamydia noen prater om..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.09

 

Håper for all del du ikke jobber i helsevesenet, du virker rett og slett dum ut.

Uproffosjonell.

Er vel forsjell på at en ansatt i barnehagen sier til en annen ansatt at han synes du virker rar, enn at en lege sier til en venn at du er psykisk syk osv osv!!!

 

Slå opp i loven du lille venn, taushetsplikten er en av de viktigste lovene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt i overkant dette innlegget, men trenger slett ikke være et troll!

Jeg jobber selv som sykepleier og kunne aldri falt meg inn å verken snoke i andres journaler eller bryte taushetsplikten!

 

De gangene jeg har hatt kjente som pasienter synes jeg nesten det er litt ekkelt å vite så personlige saker om folk. Men uansett er det jo kun det som er aktuelt for den gitte situasjonen jeg skal bry meg med! Ikke tidligere diagnoser eller hva personen har gjort eller hatt.

 

Når det et sagt, jeg vet mange bruker journaler som 'pauseunderholdning' og leser ting om folk de absolutt ikke har noe med. Og det synes jeg er skremmende! Elektroniske journaler er også slik at en ikke ser hvem som har lest dem om en ikke setter 'sporing' på en bestemt journal. Det burde vært slik at alle ble registrert og at alle ba om at journalene deres ble sporet. Kanskje hadde sikkerheten blitt skjerpet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...