Gå til innhold

bleieslutt.... HJELP.


ninini

Anbefalte innlegg

hei. har en som blir fire år nå til høsten og han bruker fremdeles bleie.. vnå den siste 2 mnd har han både tisset og bæsjet på do noen ganger.. stort sett kommer det kun tiss.. har gjort dette både hjemme og i bhg, men han viser egentlig lite interesse.. vet jo at han kan om han vil, men virker ikke som han bryr seg.. hehe.. vet jo at det er individuellt når de blir klare og har ikke mast eller presset han , men må innrømme at jeg begynner å blir litt utålmodig.. prøvd med premier, klistremerker og slike ting.. funker de første gangene også er det ikke stas lengre.. har dere noen tips?? helsestasjonen sier bare at vi skal la det komme av seg selv og at plutselig skjer det.. han neter også å ha på truse. vi lokker litt med at andre barn han leker med osv har sluttet og har blitt store, men han sier bare at han vil gjerne ha bleia.. hehe.. huff, ellers er han en meget oppegående normal liten gutt på alle områder.. tips mottas med takk :)

 

Hilsen litt bekymret mamma,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke alltid like lett den der, høres ut som om dere gjøre det dere kan - og da blir han sikkert plutselig klar. Siden gutten din fint klarer å gå på do, er det nok mer en viljeting enn et reellt behov.

 

Bestikkelser funket på min gutt, jeg kjøpte et brett med små biler (10 stk), også fikk han en for hver dag han tok på boxer i stedet for bleie til brettet var tomt - og da var det så innarbeidet at det var greit. Men du har jo prøvd det, har jeg skjønt.

 

Min gutt har også mer respekt for barnehagepersonalet enn for oss hjemme, så vi allierte oss med dem. De har mest sannsynlig hjulpet barn ut av bleiene mange ganger før. Med deres hjelp tok det 3 bare dager - og det fine med å gjøre det når som det er varmt, er jo at barnet virkelig kjenner forskjell på å gå uten bleie. Min gutt fikk varmeutslett av sin, og syntes det var godt å bli kvitt den når han bare ble vant til det. Sendte med ham en del ekstra skift i begynnelsen, men han hadde faktisk ingen uhell heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han viser vel ingen intr fordi det er mye enklere å bare bruke bleia.. jeg synes vi er enoooormt trege i Norge.. ungene er jo pottetrent årevis før i andre land.. og de blir ikke traumatiserte stakkar små unger...

 

Vi gjorde det så enkelt at vi bare tok av bleie.. og så måtte han gå uten... gikk gjerne bare i t-skjorte eller t-skjorte , truse og strømpebukse.. de oppdaget etterhvert at det ble ekkelt å gå å være våt.. så da ville de heller gå på do.. merker fort at de kjenner igjen tegna på at de må på do...

 

Mine var 2 år og 4 mdn og 2 år og 6 mnd da de slutta.. de synes det var kjempekoselig å sitte på potta.. da leste vi bok og koste oss på det gode varme badet.. og de var KJEMPESTOLTE da det kom noe i potta.. leste også "potteboka".. den var VELDIG populær.... vi klistret merker på veggen på badet når de hadde vært flinke.. spennende...

 

Gikk rimelig greit.. noen uhell, og vi måtte vaske litt klær og dresser men den jobben må man bare ta..

 

(Er fascinert over folk som skriver "orker ikke gjøre det nå, for det blir så mye vask"... man må jo ORKE å følge opp ungen og lære dem å komme på nytt nivå )...

 

fjerne bleia.. bare si at dere er tomme/han har sluttet e.l... (med mindre dette medfører traumer da.... ) ... går ikke så mange gangene med uhell, før de synes det er rart/ubehagelig å tisse i trusa...

 

Mine var gutter forresten...

 

Lykke til.. det går bra dette.. skjønner dere må være leie nå om dere har skifet bleier i snart 4 år!!!!!! Dyrt må det også bli....

 

De bleiene vi har i vårt land er så komfortable, at ingen unger har hast med å slutte. :D heller ikke foreldre.. hihihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville snakket med ham om at på lørdag (f.eks.) så kommer han ikke til å få lov til å ha på seg bleie lenger. Han er så gammel at han klarer å skjønne dette. Når dagen kommer tar dere av nattbleia og på med bukse, eller lar ham springe naken. Ferdig diskutert!

 

... men det er meg. Min 2-åring får samme "behandling". Han får premie når han har bæsjet på do, men han får ikke på bleie om han ber om det. I kveld hadde vi en laaaaaang runde med at han løp på do, det kom ikke noe, hoppet av doen, løp rundt som en galning og på'n igjen, spurte om bleie, men fikk ikke. Til slutt bæsjet han etter mye om og men på potta. Vill jubel og letta gutt når den endelig lå der, og premie ;-) Slike ting må erfares, og jeg har ingen planer om å vente til han "blir klar". Vi tar av bleia hver dag etter barnehagen og når vi tar ferie nå om noen få uker så er det slutt med bleie på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klesvask må man jo regne med uansett så det er vel ikke et tema kanskje ?? ikke fra min side ihvertfall.

kjenner mange som tar bleia når barna har vært 2-3 år og de er tørre en stund og så plutselig både tisser og bæsjer de på seg igjen,, fordi de rett og slett ikke er klare.. vi skal ha 3 uker ferie nå, så kan jo bare prøve å la han gå uten bleie, selv om han ikke vil får vi si det er tomt eller noe.. hehe, må jo le litt... dyrt med bleier som en skrev over her, ja, det er det sikkert, men tvinger ikke ungen til å slutte fordi det er dyrt heller liksom. fettern hans var også treg, så jeg er ikke redd for atr noe er galt, er bare ute etter å få noen gode råd.. er bare veldig usikker på om jeg vil gjøre det på den harde måten.. men han er jo stor så er vel som dere sier at han skjønner det selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter den virkelig ikke som en "hard" metode. Ikke irettesetter vi, ikke skjenn, ingenting. Han får bare ikke på seg bleie om han spør etter det. Som alt annet så må han da selv finne en måte å løse problemet på. Det er mange andre ting han ikke får selv om han vil ha det også. Jeg skjønner ikke helt hvorfor bleieslutt skal være så ekstremt forskjellig fra alle andre læringsprosesser. Ja, de kan få tilbakefall, men så kan man også ende opp som en jeg leste om her inne (tråd fra 2009, tror jeg) som faktisk sendte 7-åringen med bleier på skolen fordi han nektet å bæsje på do. Ekstremt, ja, men det at det blir uhell må man regne med. De kommer garantert til å tisse både i buksa og i senga flere ganger selv om de er avvent. Det er ikke dermed sagt de ikke er klare, etter min mening. Det kan like gjerne være at de ikke har tid til å gå på do fordi det er mye morsommere å leke i sandkassa, at de får søsken, at noe har skjedd i barnehagen, at det bare ble slik en periode. Jeg tror det går bra så lenge vi som foreldre ikke gjør en så stor greie ut av det og roser og belønner når de er flinke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også en jente som blir 4 år til høsten som fremdeles bruker bleie.

 

Må innrømme at jeg blir litt oppgitt noen ganger over de som har barn som har sluttet tidlig med bleie og ikke "skjønner" hva problemet er.

 

Vi har nå prøvd siden i fjor sommer å oppmuntre henne til å gå på do. Hun klarer å tisse på do om vi setter henne der, men ikke noe mer. Vi har også prøvd å la henne gå 7 dager uten bleie da vi hadde juleferie, uten at dette gjorde noe fremskritt...etter 7 dager uten bleie gjorde hun fremdeles i buksen flere ganger om dagen hver eneste dag.

 

Vi sa til datteren våres for en stund siden at om hun klarte å gå på do å bæsje så skulle vi reise til lekebutikken slik at hun kunne få plukke seg ut en ny leke...etter et par dager med mye prøving sa hun: "jeg kommer aldri til å få ny leke jeg."

 

Så jeg tror at vi som foreldre selvfølgelig må fortsette å oppmuntre til å gå på do, men er de ikke klare så er de ikke klare..barn er forskjellige.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...