Gå til innhold

Har sekretærer virkelig tilgang til hele journalen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En legesekretær har tilgang på pasientjournaler ja. Det er jo de som skriver journalnotater og epikriser som legen har diktert. Men de har selvfølgelig taushetsplikt.

Jeg tror jeg hadde byttet legekontor hvis min svigermor var legesekretær der.

oi oi, ja, jeg tror jeg bytter også! Ikke at jeg har så mye fælt på journalen men, det er jo endel jeg ikke vil at svigermor skal vite da. Jeg spurte legen en gang og sekretæren hadde tilgang, og da sa han nei.

hi

Annonse

Jeg tror ikke noen legesekretærer har noen spesiell interesse av å sitte og saumfare enkelte pasienters journaler, men de kan feks bli bedt om å finne fram tidligere undersøkelser, og da må de jo bla litt. Uansett om din svigermor skulle lese din journal, så kan hun aldri kontrontere deg med noe av det som står der. Og skulle opplysninger om deg som er konfidensielle komme fram i familien, så vet du jo hvem som har skylden, og da kan hun miste jobben sin.

Ehm, jo vi skriver ut resepter. Vi klargjør hele resepten, og sjekker journalen din om det stemmer at du skal ha dette, evnt når du fikk sist, dose og antall.

Hvis dere kaller den krussedullen som legen kommer å lager på resepten etter vi laget den uten nesten å se hva han skriver under på, for "å skrive ut resept", - ja da er det vel han som har gjort det.

Jo det kan jeg. Men tenk om hun ikke har lest noe og tenker. Hmmm, nå ble jeg nysgjerrig, og så begynner hun å lese:p

Huff, det står jo litt ting der som jeg ikke vil at hun skal vite da. At jeg har hatt klamydia foreksempel (det var dog hennes sønn som smittet meg, heh)

Annonse

Det ER jo ikke det samme å skrive medikamentet og doseringen på et ark og få en ansvarlig sin underskrift, og det å skrive UT en resept. Man kan jo ikke bare kontakte en legesekretær dersom man trenger smertestillende, og så skriver hun ut det hun tror pasienten trenger og hiver lappen til legen. Det er noe annet med de som trenger å fornye resepten sin med medisiner for sin kroniske tilstand, der det ikke kreves opp eller nedjusteringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...