Gå til innhold

Til dere som har vært gravide flere ganger, angående kvalme, med første mann var jeg veldig dårlig, var kvalm i nesten hele svangerskapet og

Anbefalte innlegg

kastet opp masse. I mitt andre svangerskap, var jeg kvalm til ca uke 20, så hjalp det veldig, men jeg kastet ikke opp noe særlig, ikke noe mer enn 10 ganger i løpet av hele svangerskapet. Jeg fullførte da et år på videregående skole for å få studiekompetanse. og gikk da ut i permisjon i august.

Nå vurderer vi å få et barn til, det jeg frykter mest er at jeg skal bli veldig dårlig og ikke klare å fullføre semesteret på høyskolen, planen er å bli gravid i desember, og fullføre resten av semesteret fram til juni hvor det er sommerferie, og da er jo terminen i førsten av sept.

Mitt store spørsmål da er: er det noen som har opplevd å være i bedre og bedre form for hvert svangerskap? Eller har det vært veldig forskjellig? Jeg håper jo nå at jeg blir litt mindre kvalm nå enn mitt andre svangerskap, eller at det blir det samme, værtfall ikke noe verre. Noe som har noen erfaringer rundt dette?

Fortsetter under...

Svangerskap nr 1: kastet opp flere ganger daglig gjennom hele sv.skapet, men var generelt sett lite kvalm.

Svangerskap nr 2: kastet opp flere ganger daglig i 3-4 mnd, deretter ingenting. Var mer kvalm denne gangen enn forrige.

Svangerskap nr 3: kastet opp flere ganger daglig i 3-4 mnd, deretter ingenting før de siset 6-8 ukene, da jeg begynte å kaste opp igjen daglig. Ingen kvalme første spy-periode, MYYYE kvalme de 6-8 siste ukene.

Svangerskap nr 4: kastet opp iblant i ca 3 mnd, deretter ingenting. Er nå helt på slutten av dette svangerskapet, og det ser ut til at jeg slipper unna mer kvamle/oppkast nå.. :-)

Jeg var mest kvalm i mitt 3. Du bør ikke gamble på at det blir bedre, det er jo tilfeldig dette. Er det veldig viktig å fullføre semesteret er det tryggest å vente med å bli gravid. Er jo veldig mange som ikke klarer å jobbe, men vet ikke hvordan studiet ditt er lagt opp. Jeg som gikk på sykepleien kunne f.eks ikke hatt særlig fravær før det ble stryk på praksis. Hjelper ikke med legeerklæring eller sykemelding heller.

Svangerskap 1: Kvalm og kastet opp til 3-4 måned.

Svangerskap 2: Kvalm og kastet opp til ca. 5 måned. Innlagt for intravenøs behandling 1 gang.

Svangerskap 3: Kvalm og kastet opp til 6,5 måned + litt helt på slutten... Innlagt 3 ganger, klarte ikke få i meg noen ting og gikk ned 8kg...

Hos meg har det bare blitt verre for hvert svangerskap...

1. svangerskap: Oppkast daglig (5- 10 ganger dagen) til uke 24, deretter kvalm resten av svangerskapet. Kanskje bedre de siste 3- 4 ukene.

2. svangerskap: Oppkast ca 20 ganger (!!!) daglig HELE svangerskapet. Helt grusomt. Null energi og 100% sykemeldt fra uke 7.

Min mann ble "alenefar" til nr 1 i 8 måneder, noe som var veldig slitsomt både for nr. 1, far og meg. Jeg hadde ikke gamblet på noe ang skole, MEN skolene er flinke til å tilrettelegge for deg. Jeg var student med nr. 1, og skolen (UiS) gjorde en fantastisk jobb.

Har forresten 2 jenter.

Annonse

HeI du:)

Med nr 1: husker ikke så mye av det da det er 11 år

Siden. Gikk vel greit siden jeg ikke husker. Ha ha

Med nr 2: KVALM KVALM KVALM i 5 mnd før det gikk over. Grusomt!

Med nr 3: Småkvalm i to uker(6-8) deretter helt pigg resten av svangerskapet.

Kan bli bedre men ingen garanti. Jeg fikk først to gutter,så jente. Mange jeg hører om blir mer dårlig når de bærer gutt.

Uansett,lykke til med valget:)

Nr 1: Kastet opp mange ganger daglig i 5 mnder

Nr 2: Kastet opp MYE i 4 mnder

Nr 3: Ikke kvalm i det hele tatt, kastet opp 1 gang, som antageligvis kan skyldes bilsyke...

Som hun over...

Med første spydde jeg mange ganger daglig til uke 22 (og det stoppet brått).

Med nr to var jeg knapt kvalm. spydde en gang, men vi var også i liten båt med dårlig vær og ekkel disellukt, så veit ikke helt om man kan skylde på graviditeten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...