Gå til innhold

Når kan en gutt få egen kniv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en sju år gammel gutt som ønsker seg veldig en egen "speiderkniv", for å spikke. Jeg har sagt at han ikke er gammel nok til å ha egen kniv ennå, men at han helt sikkert skal få når han blir eldre. Er usikker på når han er gammel nok. Nå har gutten til naboen fått spikkekniv, og han er bare fem og et halvt. Han sitter og spikker på terassen, noen ganger alene. Jeg mener det er helt vanvittig uforsvarlig, men synes det er vanskelig å si noe til dem om det. For gutten min er det selvfølgelig vanskelig å takle at han ikke er gammel nok, mens en som er mindre enn ham har fått.

 

Synes dere en sjuåring er gammel nok? Når er han gammel nok? Bør jeg si noe til naboen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har nesten ingenting med alder å gjøre. Her må du se ann barnet, og ikke minst hvilke regler som skal gjelde for denne kniven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sønnen din er mer enn gammel nok, jeg:)

 

I barnehagen der mine barn går/har gått spikker de ofte mens de er på tur i skogen. de har selvfølgelig regler!! Og en voksen er jo tilstede:)

 

Reglene er noe sånt som at de ikke får gå forbi en annen som spikker (på fremsiden). De må da gi beskjed om at de vil forbi, slik at spikkeren stanser. De må spikke fra seg og IKKE under noen omstendighet mot seg selv. De MÅ sitte i ro mens de spikker.

 

Såh... Min personlige mening er at du er litt hønemor som bør slippe taket, og heller være tilstede og lære opp sønnen din til å bruke såkalt "farlige" redskaper. Og du bør heller ikke si noe til naboen, da jeg mener at det er helt i orden at en 5-åring spikker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min gutt fikk kniv da han ble født faktisk. Han får ikke administrere den alene, men om der ikke er andre barn får han sitte å spikke med den alene. Han er syv. Alder har lite å si, det er personligheten som teller. Du bør ikke slutte å snakke med naboen om det er det du mener, men ikke prøv å belær de oppdragelse. De kjenner sitt barn bedre enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei mente ikke om jeg skulle slutte å snakke med naboen. Mente om jeg skulle si ifra om at jeg synes det er uforsvarlig å la en femåring holde på med kniv. Men det regner jeg med at du heller ikke synes at jeg skal gjøre.

 

h.i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen i huset fikk egen kniv da han var sju. Gikk på speideren.

Selv lekte vi med kniv fra sju årsalderen også. Spikket piler og laget seljefløyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En gutt er gammel nok til å få sin egen kniv på samme alder som jenter er gamle nok til å få egen kniv :P

Min datter er 4 og et halvt, hun har hatt sin egen speiderkniv (med gravert navn-supert gavetips, forresten) siden hun var født. Hun begynte å bruke den da hun fylte fire. Gledet seg veeeldig til det! Vi er mye ute i skog og mark på overnattingsturer, og hun ser jo at vi bruker kniv. Vi prøver å være gode rollemodeller og viser og snakker om kniv-vett. OM hun skulle skjære seg, så vil hun neppe ta noen stor skade av det. Vi er jo alltid i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På radioen i dag sa de at man skulle gi barna kniv fra de var 5-6 år og øks fra de var 8-9.

 

hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene mine fikk kniv da de var 4, men jeg passet på dem til de ble 6 og lot dem da bare få bruke dem under oppsyn. Fra de var 6 har de tatt vare på knivene selv og selv bestemt når de skulle bruke dem.

 

Fra de var knapt 5 har de også lært å bruke kniv og øks i barnehagen. De er forsiktige og har ikke at noen større uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke dere som lar ungene leke med kniv når de er 4-5 år gamle. Hva om de skader seg alvorlig i f.eks. øye eller pulsåra da? Hva om de skader noen andre? Er enig med HI om at det er uansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en fra jeg var 5 tror jeg, samme med min bror. Men sånn var det jo "før i tida". Rart vi overlevde ;)

 

Så lenge han er ansvarlig og dere snakker med han om det å være ansvarlig når man har kniv, ikke løpe med den, ikke true med den, ha den i slira når han ikke spikker osv. så ser jeg ikke problemet. Unger før i tiden hadde jo sånne speiderkniver alle mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må selvfølgelig lære dem å bruke kniven på en trygg måte før de får bruke den fritt. Jeg vil tro jenter ofte er modne for det tidligere enn gutter. Jeg ville derfor tro at det var mer vanlig at en jente på 5 er moden for egen kniv enn en gutt på tilsvarende alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal VELDIG mye til for at man skal greie å stappe kniven opp og inn i øyet, eller at man kutter opp pulsåren. Det er ikke vanlig at man får lov til å springe rundt med kniven f.eks, og dersom man spikker fra seg ser jeg virkelig ikke problemet.

 

Det er viktig at barn lærer seg å håndtere redskaper fra de er små av nettopp for å unngå ulykker når de blir eldre. Du kan ikke passe på en 10-åring hele tiden, og da er det greit å vite at han eller hun vet hvordan man skal håndtere kniver, økser etc uten å skade seg selv eller andre:)

 

Jeg husker enda veldig godt at datteren min ikke fikk lov til å bruke saks da hun var 2 år gammel. "Nei, det må mamma gjøre for deg!" hehe.. Jeg fikk bakoversveis og en liten tankevekker da jeg kom på foreldresamtale og ped.leder fortalte meg hvor flink hun (datteren vår) var til å håndtere redskaper som saks, kniv, osv. :P hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min fikk spikke-kniv i kalendergave , og øks i påfølgende julegave da han var 3 år.

Nå er han seks, og har brukt det flittig siden han fikk det som treåring, uten å skade seg en eneste gang. Han har superkontroll, og vet MEGET godt hvordan han skal håndtere redskapen. Tror det bare er sunt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min fikk av meg i 3-årsgave.... selvsagt ikke til fri benyttelse, men vi hadde den med på tur og han sett foran meg og lærte å spikke.. har etterhvert fra 4 års alderen, fått sitte for seg selv istedenfor foran, men selvsagt under oppsyn... får ALDRI ha den alene og ALDR uten at noen ser på han HELE tiden..

 

Når jeg var 7 gikk jeg på speidern og hadde selvsagt kniv i beltet, og da hadde vi jo fri benyttelse av de hele tiden.. så mener at din 7 åring absolutt er stor nok til kniv, men siden han ikke har erfaring med kniv enda er det jo viktig at han ikke får bruke den uten at noen følger med.. netopp derfor jeg er for at barn får det tidlig, da lærer de seg respekt for kniven og lærer seg å bruke den riktig.

 

Uansett - viktig at kniven er skikkelig SKARP, uansett hvor godt man passer på kommr de til å skjære seg og da er skarpe rene snitt myyyye bedre en sløve ekle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Unger som får kniven for seint, skader seg mer enn de som får den for tidlig. Men man må sette seg med dem og øve og lære dem kniv-vett og rett spikketeknikk. Hvis man gjør det er 5 1/2 år ikke for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme tid som en jente kan (eller litt senere)!

 

Jeg synes en syvåring er gammel nok. Tror jeg fikk i 4-årsalderen selv.

MEN det skal skje under tilsyn!

 

Det du beskriver kunne jeg nok finne på med min datter, men vi har aldri behøvd å barnesikre en eneste ting i huset vårt egentlig (selv om vi selvsagt gjorde det). Hun er nå 3 år. Hvis jeg velger å gi henne kniv nå, så vil det være under tilsyn til jeg ser at hun håndterer den stødig og trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 år. 7 åringen er mer enn gammel nok, og jeg ville ha himlet med øynene om du hadde kommet til meg og fortalt meg at jeg var uansvarlig som lot min 5 åring sitte på verandaen og spikke med kniven.

 

Men det som er viktig, er å lære ungene at kniven ikke er et leketøy, det er et redskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette må være det rareste innlegget jeg noensinne har lest her inne. Og at det atpåtil er flere enn HI som mener det er for tidlig å gi barn tilgang på kniv ved skolestart (eller senere). Dette har aldri vært ett tema her i gården, ungene har fått bruke våre knived ved behov, og etterhvert har de fått egne kniver av solid kvalitet. Det som er alfa og omega er at kniven alltid er sylskarp og at man lærer ungene litt om å aldri gå med kvien og slikt.

 

Våre (3) har stort sett fått egen kniv i god tid før skolestart, dvs i 4-5årsalderen. Og jeg hadde virkelig begynt å lure på vedkommedes mentale kapasitet om jeg hadde fått tilsnakk av noen av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen vår bruker ungene kniv fra 4-5 årsalder.

Mine har fått kniv i 4-årsalder. Selvfølgelig skal de ikke løpe rundt med den, en kniv er IKKE et leketøy men et verktøy. De må lære at kniver kan være farlige, at man ikke skal løpe rundt med den, ikke spikke mot noen og selvfølgelig ALDRI bruke den mot noen.

 

Jeg ville ikke reagert på at en 5-åring sitter alene og spikker på terrassen, foreldrene er jo ikke langt unna da og jeg regner med han har lært hvordan kniven skal og ikke skal brukes. Ja, han kan skjære seg, men det er faktisk ikke veldig farlig og det eneste måte å lære hvor farlig en kniv kan være (ja, det er "the hard way", men sånn har jeg vokst opp og du lærer kjapt på den måten).

 

En 7-åring er normalt mer enn gammel nok og jeg synes du er overbeskyttende om du ikke vil la han få bruke kniv. Men mindre han har svært dårlig impulskontroll, er utagerende og aggressiv mot andre barn og voksne ville jeg ikke nølt et øyeblikk med å gi han sin egen spikkekniv. La han få oppleve gleden ved å mestre noe "voksent" og noe som kan være litt farlig. Det er også god trening i å ta ansvar og det vil jeg tro han er moden nok til å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en bra kommentar på om kniv er farlig for barn som jeg kom over for en tid tilbake!

- det er ikke kniven som er farlig, men de hysteriske forledrene.

 

Min erfaring er nå at barn vet at man skal være forsiktig med kniv, så å la barn helt nedi 3 års alderen spikke med kniv har aldri vært noe problem for oss. I barnehagen hvor jeg jobber får barna spikke med kniv fra de er 3 år, men selvfølgelig sammen med en voksen :)

 

Tenk på alt vi gjorde når vi var barn, som idag er SÅÅ SKUMMELT/ FARLIG, og slipper man barna sine litt løs idag så er man altså uansvarlig som foreldre, ikke egnet til å ta seg av barnet. Tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn på 5 år. I barnehagen hender det innimellom at de spikker, og da ber de om at de som har spikkekniver tar disse med.

 

Jeg har vært helt imot å gi min lille gutt en spikkekniv!!!! Men de andre barna har jo det! Vil ikke at min gutt skal føle seg utenfor.

 

Derfor har vi gått til innkjøp av en barne-spikkekniv. Denne er butt i tuppen, men selvfølgelig med et skarpt blad.

 

Jeg er fortsatt skeptisk, men jeg stoler på at de som jobber i barnehagen vet hva de gjør og lærer barna å håndtere kniven på en forsvarlig måte.

 

Når de ikke bruker den i barnehagen, ligger den på en trygg plass hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...