Håpefull77 Skrevet 16. juni 2011 #1 Del Skrevet 16. juni 2011 Overskriften sier vel sitt. Ødelegger det melkeproduksjon om jeg hopper over en amming en skjelden gang (mindre en en gang i uka)? Jeg har for lite melkekjertler så mini får mme i tillegg til mm. Jeg får ikke økt produksjonen min har prøvd, prøvd og prøvd. Men helsesøster og fastlege er nå enige i at jeg har for lite melkekjertler og at jeg derfor ikke får mer melk. Jeg opplever aldri melkespreng, så det er for produksjonen sin del jeg lurer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143328978-%C3%B8delegger-det-melkeproduksjon-%C3%A5-hoppe-over-en-amming-en-skjelden-gang-i-mellom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 16. juni 2011 #2 Del Skrevet 16. juni 2011 Å hoppe over en amming en gang innimellom går som regel bra. Om produksjonen går ned, vil du merke det ved at barnet vil die lengre/oftere/raskere senere, og da klarer du nok å øke den opp til der den var igjen (det har du jo kjertelvev til). Om det er fordi du skal ut en kveld uten barn&pumpe så går det jo an å håndmelke noen minutter i en vask eller et håndkle på det vanlige ammetidspunktet, da vil du jo stimulere produksjonen en del. Men ingen krise om du lar være heller Ellers antar jeg du har lest om lite melk og sånt hos Ammehjelpen, se http://ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk og http://ammehjelpen.no/artikkel/153/%C3%85rsaker-til-lite-melk-sjeldne Bukkhornsfrø (fenugeek) er vanlig å anbefale mot lite melk, det stimulerer riktignok produksjonen, men er avhengig av reseptorer/mottakere av hormonet det stimulerer, og disse finnes i kjertelvevet. Mangler du dette, vil det ikke fungere veldig bra. Fenikkel kan derimot hjelpe, da dette skal hjelpe på utdrivingen, og når den blir raskere vil det som regel bli mer melk også. Uansett så er det kjempebra med all amminga du klarer å få til, det er jo kjempebra næring for ungen uansett om det er ett eller ti måltider om dagen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143328978-%C3%B8delegger-det-melkeproduksjon-%C3%A5-hoppe-over-en-amming-en-skjelden-gang-i-mellom/#findComment-143329268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håpefull77 Skrevet 17. juni 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 17. juni 2011 tusen takk for svar:) Jeg har lest mye inne på ammehjelpen:) Utdrivningen er ikke problemet. Det lekker fra den puppen som ikke blir ammet fra først. Og gråter hun, lekker det. Har brukt noen flasker med nesespray for å hjelpe på utdrivningen, men det er ingen forskjell. Drikker amme te og den er det fenikkel i. Har også fenikkel te stående. Får prøve det. Men er ganske sikker på at utdrivningen ikke er problemet. Problemet mitt er vel heller at puppene aldri har vokst under eller etter graviditeten og at melkekjertlene enten ikke er der, eller ikke har respondert. Og i følge legen er det ikke noe å gjøre med. Lege og helsesøster mener jeg har gjort nok for å få opp produksjon og har bedt meg om å slutte å ha henne til puppen hele tiden og slutte og pumpe meg for å få opp produksjon. Det hjelper jo ikke. Så jeg ammer ved hvert måltid, før mme. Og hun får puppen noen ganger for kosen sin skyld gjennom dagen. Så i følge lege og helsesøster er det nok for å opprettholde maks produksjon. Noen ganger er det deilig å få litt tid ute av huset uten barn og pumpe, det var derfor jeg lurte. Da kan jeg trygt gjøre det en skjelden gang i mellom. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143328978-%C3%B8delegger-det-melkeproduksjon-%C3%A5-hoppe-over-en-amming-en-skjelden-gang-i-mellom/#findComment-143330100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 17. juni 2011 #4 Del Skrevet 17. juni 2011 Det høres ut som du har ei veldig avslappa og sunn holdning til det, så da synes jeg du skal fortsette sånn som du gjør nå. Du kan sannsynligvis amme henne på den måten så lenge dere begge har lyst (Når hun begynner med fast føde kan det hende du ikke lenger trenger supplere med flaske dersom du klarer amme like ofte som nå.) Når du kombinerer amming og flaske sånn er det lurt å prøve å ha små måltider, dvs i stedet for å gi feks 180 ml hver 4. time så er det bedre å gi 90 ml annenhver time, etter amming altså, om du orker det. Dette blir mye mer likt slik som amming fungerer for de fleste og vil stimulere produksjonen mest også. De færreste ammer hver 3. eller 4. time, sånn i praksis, det blir mye småpupping og kos også. Helt enig i at det er fantastisk å komme seg ut innimellom, ja Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143328978-%C3%B8delegger-det-melkeproduksjon-%C3%A5-hoppe-over-en-amming-en-skjelden-gang-i-mellom/#findComment-143331927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2011 #5 Del Skrevet 18. juni 2011 Hei. Jeg har ikke svar på spørsmålet itt, men du har jo fatt gode svar fra lillenims. Jeg bare lurer på hvordan helsesøster/lege stilte diagnosen? Jeg tror jeg kan ha det samme problemet. Det er iallefall helt likt det du beskriver, med at puppene aldri har vokst under eller etter graviditeten. Jeg har aldri kjent at melken kommer, ikke hatt råmelk, eller melkespreng. Jeg pumpet for livet på sykehuset, og i starten sikkert den første uken var det tørrpumping, kom ikke en dråpe. Når det kom noe kunne jeg bruke et døgn på å få 10 ml. Nå har dette heldigvis bedret seg. Gutten får amme før hver flaske. Er ikke sikker på hvor mye mm han får i seg, men han drikker ca 500 ml mme i døgnet nå, han er 6 uker. Jeg drikker en clausthaler hver dag, aner ikke om det hjelper. Skal også prøve ammete etterhvert. Og så lurer jeg på å begynne med en afipran kur, men må kontakte amme pol først. Hvor mye mme drikker din jente i døgnet? Hvor gammel er hun? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143328978-%C3%B8delegger-det-melkeproduksjon-%C3%A5-hoppe-over-en-amming-en-skjelden-gang-i-mellom/#findComment-143333832 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håpefull77 Skrevet 18. juni 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 18. juni 2011 takk for svar Lillenims. Skal prøve å amme oftere:) Anonym. Helsesøster og jeg gikk gjennom årsaker til manglende melkeproduksjon og da kom dette opp som et alternativ. Hun hadde perm med diverse om amming som vi tittet i. Var vist veldig skjeldent at en hadde manglende melkekjertler. Helsesøster ville ikke stille diagnose, men det virker sansynlig for meg. For alt stemte. Tok det opp med fastlege når jeg var der og han synes det hørtes riktig ut. Uten at han heller ville stille diagnose. Han sa at enten har jeg ikke melkekjertler, eller så har de ikke respondert på hormonene. Jeg slet med gjenntagende spontanaborter (habituell abort) før graviditeten. Og som en del av behandlingen fikk jeg tilførsel av hormonet HCG de første 12 ukene. I følge fastlegen er det dette hormonet som stimulerer melkekjertlene. I følge min tankegang skulle jeg hatt megapupper siden jeg fikk ekstra tilførsel av dette hormonet. Så kroppen min er tydligvis ikke laget for å få barn. Er superhappy for vidunderet vi har, og håper vi skal klare å lage en til! Min drikker 500 - 600 ml om dagen. Hun er 7 uker i dag og veier 5,3 kg. I følge helsesøster er vekta viktigere enn alder. I følge tabellen på vekt som helsesøster hadde skulle hun drikke 800 ml om dagen (vekta til mini tilsvarer 2-3 mnd). Så det betyr at hun får noe av meg. Når det gjelder clausthaler så må du være forsiktig med det dersom gutten din har mye magevondt. Det fikk jeg i hvertfall beskjed om fra helsesøster! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143328978-%C3%B8delegger-det-melkeproduksjon-%C3%A5-hoppe-over-en-amming-en-skjelden-gang-i-mellom/#findComment-143334677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 18. juni 2011 #7 Del Skrevet 18. juni 2011 Anonym: har du lest http://ammehjelpen.no/artikkel/153/%C3%85rsaker-til-lite-melk-sjeldne ? Det høres ut som du absolutt bør kontakte ammepoliklinikk. Be evt legen din kontakte nasjonalt kompetansesenter for amming for råd. Jeg synes du skal gå "helsevegen" så raskt som mulig, dvs samtidig som du prøver ammete og clausthaler, ikke vent og se. Dette blir sannsynligvis ikke så veldig mye bedre av seg selv, men det kan godt hende at medikamenter kan hjelpe deg. Jeg er ammehjelper, men kan ikke gi medisinske råd og kan heller ikke noe særlig om manglende brystkjertelvev. Lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143328978-%C3%B8delegger-det-melkeproduksjon-%C3%A5-hoppe-over-en-amming-en-skjelden-gang-i-mellom/#findComment-143334706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2011 #8 Del Skrevet 19. juni 2011 Hei igjen. Heldigvis ikke merket noe magevondt til lillegutt mtp clausthaler =). Hvordan gjør du det med amming og flaske om natten? Jeg synes det kan være veldig tungt enkelte netter med kanskje amming kl 24-03 og 06, i tillegg til at han må han en eller to flasker.... Om dagen gir jeg ham 60 ml mme, men om det siste mme måltidet før natten, og det han har om natten får han 100 ml. Dette for at han skal sove litt lenger. Vi fikk vår lillegutt vha ivf, men ikke fått noen diagnose på hvorfor vi ikke fikk det til selv, fant ingenting galt hos noen av oss. Men det er jo sannsynlig for at det er noe med meg, og dette har sikkert også innvirkning på melkeproduksjon også. Du skriver at din baby skal drikke 800 ml i døgnet, men det gjør hun vel også hvis du regner både mme og det hun får fra deg under amming? Min gutt veier 5.6 kg og jeg håper han iallefall får i seg 200-300 ml fra meg pr døgn, men jeg er redd for at det kanskje ikke er så mye.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143328978-%C3%B8delegger-det-melkeproduksjon-%C3%A5-hoppe-over-en-amming-en-skjelden-gang-i-mellom/#findComment-143337135 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håpefull77 Skrevet 20. juni 2011 Forfatter #9 Del Skrevet 20. juni 2011 Jeg gir mat før vi legger oss. Så våkner hun en gang rundt 4-5 tiden for mat, får da mm og mme. Jeg lager 165 ml, noen ganger drikker hun nesten alt. Jeg lager alltid mer enn hun vil ha, slik at hun får regulere selv. Om dagen lager jeg stort sett alltid 165 ml, om det er kort tid siden sist måltid lager jeg 135 ml. Når jeg pumper får jeg ikke mer enn 10 - 20 ml på begge puppene. Men hun får ut mer enn jeg klarer og pumpe. Og i følge helsesøster kan det være at melken min er kaloririk, slik at hun ikke trenger så mange ml fra meg. Så det kan jo være at melken din også er kaloririk. Hvor ofte gir du mat? Mini får mme 5-6 ganger i døgnet. Alltid pupp først. I tillegg får hun pupp mellom mme måltidene. Jeg er ikke bekymret over at hun får for lite mat. Hun er ved godt hold! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143328978-%C3%B8delegger-det-melkeproduksjon-%C3%A5-hoppe-over-en-amming-en-skjelden-gang-i-mellom/#findComment-143340046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2011 #10 Del Skrevet 20. juni 2011 Jeg ser jeg formulerte meg dårlig på forrige innlegg, jeg er ikke bekymret for at gutten får for lite i seg, han har lagt godt på seg, og vektkurven er fin. Jeg fører i en bok hvor mye han får av mme og kl slett, i tillegg til når han ammes. Han får også alltid pupp før flaske. Men enkelte ganger går det en eller to timer mellom pupp og flaske, for han sovner etter puppen, men det holder ikke så lenge. Et døgn hos oss kan se slik ut: Amming begge bryst kl 16.30 100 ml Nan kl 18.30 Amming begge bryst kl 21 Amming begge bryst kl 22.30 100 Nan kl 23.50 Amming begge bryst kl 03.40 70 ml Nan kl 04.10 Amming begge bryst kl 07 100 ml Nan kl 09 Amming begge bryst kl 11.30 Amming begge brsyt kl 12.50 80 ml Nan kl 13.50 Amming et bryst kl 15.30 Amming et bryst kl 16.15 Ser at det ikke ble så mye mme dette døgnet, men da er det gjerne endel mer det neste døgnet. Jeg prøver å ikke gi så mye Nan, men heller oftere i håp om å øke produksjonen. Men jeg har holdt på en stund nå uten særlig effekt. Og slike dager kan jeg bare ha når jeg er hjemme, og ikke har noen andre planer. Skal jeg bort eler ut av huset er det ikke mulighet å amme og gi flaske så ofte, men da gir jeg bare mer Nan pr flaskemåltid. Skal prøve amme te og afipran kur og se om det kan hjelpe på produksjonen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143328978-%C3%B8delegger-det-melkeproduksjon-%C3%A5-hoppe-over-en-amming-en-skjelden-gang-i-mellom/#findComment-143340916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håpefull77 Skrevet 21. juni 2011 Forfatter #11 Del Skrevet 21. juni 2011 Sånn holdt jeg også på. Kunne sitte å amme hele formiddagen, dvs at hun sov til puppen, våknet, spiste, sov igjen. Når hun sov for seg selv, pumpet jeg for å få opp produksjonen. Men fikk beskjed av legen at det øker ikke produksjonen min om jeg holder på sånn. Det bare sliter meg ut. Vi hadde kollikbarn i tillegg, og fikk beskjed om å ha færre måltider for å hjelpe magen hennes. Jeg fikk beskjed om maks 10 min pr bryst. Gjerne bare 5 min på siste brystet. Eventuelt til slutter å suge aktivt. Mini suger aktivt i 5-7 min, så er det lengere tid mellom hvert svelg, da er det tomt. Ser det samme når jeg pumper meg. Etter amming fikk jeg beskjed om at hun skal ha mme. Måltidene burde ikke deles opp. Men det er ut i fra situasjonen til datteren vår og magen hennes. Det er ikke sikkert det er riktig for deg/dere. Fikk beskjed om 5-6 måltider pr dag. Må innrømme at jeg gir pupp litt oftere enn det, men da korte amminger som kos før hun skal sove. Jeg ser at det legen sier ikke helt samsvarer med hva ammehjelpen mener, men har prøvd kortere tid mellom ammingene, og det får ikke opp produksjon, desverre. Håper afipan kuren hjelper for produksjonen din! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143328978-%C3%B8delegger-det-melkeproduksjon-%C3%A5-hoppe-over-en-amming-en-skjelden-gang-i-mellom/#findComment-143341677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå