Gå til innhold

Har man ikke rett på å bestille legetime når man ønsker?

Anbefalte innlegg

Ringte legeontoret i dag for å bestille time. Hun spurte hva jeg skulle inn for (Noe jeg sys er ganske håpløst i det hele - hun har vel strengt tatt ikke noe med det). Så sa jeg at jeg var gravid. Å hvor langt på vei spør hun. Fire uker sier jeg. Da får du time i uke 12 sier hun. Jeg sier at jeg skal ha time nå (eller innen rimelig tid) fordi jeg vil diskutere noe med legen. Nei, det får jeg ikke. Jeg spør henne om hun har myndighet til å nekte pasienter time. Jepp, det har hun sier hun.

Dette er da slettes ikke lov?

Fortsetter under...

Hennes jobb er å prioritere hvem som skal få time, og det er helt vanlig å få time til første svangerskapskontroll mellom uke 8-12.. Alle kan ikke få time når de vil, da blir det kaos.. Om du har en spesiell grunn for å se legen så tidlig (f.eks medisiner du bruker) er det jo bare å forklare det da..

Du må ikke si hva det gjelder, men det hjelper jo på slik at de vet hvordan de skal prioritere timene. Nekter du å si det, kan du risikere å vente enda lengre. Ved graviditet er det vanlig med første kontroll rundt uke 12. Hvis du er syke, eller er bekymret for f.eks. medisinbruk i svangerskap og ting som påvirker fosteret, skal du selvfølgelig komme inn før.

Jeg er takknemlig for mitt legekontor. Der får jeg alltid hastetime, selv uten å være veldig syk, og jeg har aldri ventet mer enn en uke for noe som helst annet. Det er visst luksus.

Joda, prioriteringer er greit. Men det er da vanlig å sette opp mennesker på første ledige time når de ønsker det. Legen har da egne dager til ø-hjelp for de som skulle trenge det.

Jeg ringte forøvrig på nytt litt senere, fikk snakke med en mindre sur dame, og fikk time onsdag i neste uke.

hi

Annonse

Som det blir sagt over her, hun må vite det for å kunne prioritere riktig. Er du gravid og skal ha en vanlig time til kontroll er det legen som har sagt når han/hun vil at pas. skal komme til 1.gangs kontroll. Det er ikke hun selv som finner ut at uke 12 er en fin tid for deg å komme på.

Er du alvorlig syk, så får du (har du krav på) time på dagen. Har du vondt i et bein som har vært vondt uten forverring i 2 år, så kan du fint vente 1 mnd.

Det blir bare tull om alle skal få time når de selv vil, for i 98% av tilfellene kunne disse "Jeg bare MÅ ha time idag" fint ventet 3-4 uker.

Selvfølgelig har legesekretæren "noe med" hvorfor du skal ha time. Det er hennes jobb og vurdere hvor fort du må inn på time. Det er, som en sier over her, helt normalt at man har første svangerskapskontroll mellom uke 8-12. Dersom det er en spesiell grunn til at du må ha time før dette, må du forklare hvorfor til legesekretæren. Dette er jo en av grunnen til at legene benytter seg av sekretærer.

Og ang taushetesplikten, legesekretærene har hele journalen din foran seg på dataen. De har fullt innsyns til den,i likhet med legene.

Hilsen legesekretær

Dersom du skal på vanlig svangerskapskontroll er det jo greit nok å skulle gå til legen mellom uke 8 og 12 en gang... Men er man førstegangsfødende er det ofte trygt og godt å komme inn før.

Jeg mener personlig at dersom du sier det haster bør hun sette deg opp så raskt som mulig!! Du er jo ikke akkurat forpliktet til å fortelle henne at du f.eks vurderer abort. Eller at du går på medisiner som ikke er forenlig med svangerskap! Nei, stå på ditt!!

Annonse

Men at jeg er gravid skal da ikke hindre meg å komme til legen om du skjønner. Jeg sa jo til henne at jeg måtte ha time før uke 12, fordi jeg hadde noe å diskutere med legen. (Og 3-4 uker hadde forøvrig vært greit - 8 uker - litt i overkant)

hi

Åååh, det er så teit når folk ringer og sier de SKAL ha time akkurat når de ønsker det, og at vi legesekretærer ikke har noe med hvorfor,

akkurat som vi ikke sitter på hele journalen deres, come on!! Vi vet alt!! Alt du noen gang har diskutert med legen din, alle medisiner du bruker, dersom du ringer en gang og er frekk mot oss, skriver vi det opp i journalene, dersom du er frekk i luken, skriver vi det opp, vi skriver opp ALT!

Og legen får også lese alt, det er så vittig og sitte å le av dere bedrevitere av noen pasienter mohahahaha

hilsen en annen legesekretær

Nå vet jeg ikke hva slags journalprogram som blir brukt der du mener at helsesekretæren ikke har innsyn, men der jeg jobbet visste vi alt. Absolutt alt. Og jeg sier meg enig med hun over, vi skrev ned alt. Dersom det var noen som var frekke eller misfornøyde, så snakket vi med legen om det. At legen ofte var enig i at pasientene gjerne var kravstore, var ikke akkurat noe vi ikke så komme...

Hadde jeg giddi, kunne jeg lest hele journalen til de som var innom, og det kan de på legekontoret her hvor jeg går og.

Hos oss har vi fullstendig innsyn i journalen deres.

Det er jeg rimelig sikker på at sekretærene har fleste plasser.

Vi skriver også ned alt som blir sagt, både over tlf, i luken eller på laben -altså dersom det blir sagt/gjort noe som vi mener legen burde vite om.

På visse personen kommer det opp obs meldinger når vi taster inn f.dato feks "ikke skriv ut b-preparater til denne damen" , "kan være truende i luken", ",maser om timer hele tiden, ikke gi time før det virkelig er akutt" osv osv :)

Det som er feil, er at dere pasienter tror dere kan være stygge og frekke med oss, uten at legen din får vite om det. Og jeg skal love deg det at legen tar ikke ditt parti! Du blir for alltid sett ned på på legekontoret, selv om legen ikke sier noe om det.. vi hjelper deg minimalt, kun dersom det er akutt, ja vi kan være like vanskelige som deg! Husk det, neste gang du har en dårlig oppførsel mot personalet!

En av legesekretærens maange oppgaver er å vurdere hvor fort en pas trenger å komme inn på time. For å kunne vurdere dette MÅ pasienten fortelle mest mulig detaljert hva problemet er. Legesekretærer har taushetsplikt, like mye som legen, forstår ikke problemet med å fortelle hvorfor en trenger time, hvis ikke så vet jo ikke legen hvorfor han skal ta inn pas og går til legesekretæren og spør hvorfor i allverden hun har satt opp denne pasienten til en hastetime!! Ja jeg er legesekretær og på vårt kontor er det vanlig å sette opp førstegangsktr mellom uke 10-12. Når en pas ringer og sier at hun er blitt gravid, så spør jeg om hun vet hvor langt hun er komt, om det er ønsket, og om hun har plager/problemer som gjør at hun må komme inn før. Dette er jeg pålagt å spørre om, av legen. Vi må prioritere å ta en pas som trenger hjelp fort, hadde legene hatt flust av timer å ta av så hadde jobben vår vært en drøm. Det er ingen enkel jobb vi har, mange hensyn å ta..Og ja, vi har full tilgang til pasientenes journaler, ellers ville vår jobb blitt helt umulig!!

Du som skriver over her at sekretærene ikke har innsyn i pasientjournalene ; det har vi! Det har alle legekontorer pr idag.

Sekretærene kunne ikke skrevet ut resepter/sykemeldinger/oppgitt prøvesvar osv dersom de ikke kunne lese i journalen din :)

Tidligere derimot, når journalen var en svær papirbunke, da hadde ikke sekretærene innsyn, fordi den som oftest lå på kontoret til legen. Men idag, hvor de aller fleste har dataprogrammer med journalene inni, har sekretærene like mye innsyn som legene.

For noe tull. Sekretærene har ikke tilgang til journalteksten. Det bli heller ikke notert ned om en pasient er "frekk".

Til hi: jo du har krav på time når der er ledig.

Hilsen lege

Jeeeezz! Jeg har god tone med sekretærene på mitt legekontor og hos JM, men hva skjer med dere legesekretærer her?

Blir jo rent nervøs jeg. Jeg ville ikke at noen av dere skulle hatt tilgang til min journal.

22:19 er ikke lege. Det kan jeg garantere for da hadde hun visst at legesekretærene har fullt innsyn.

Dersom hun er lege, er jeg veldig intressert i å høre hva hennes sekretæreres oppgaver er fornoe ? Hente kaffi? Stort mer fornuftige ting kan ikke de gjøre da hvertfall, uten innsyn i journalene!

Vi hadde ikke kunne utført noen av våre oppgaver dersom vi ikke hadde hatt innsyn i journalene.

Hilsen enda en legesekretær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...