Gå til innhold

kan jeg angre meg?? oppdragelse av 3.5 åring...


frk tordensky

Anbefalte innlegg

hei. jeg hadde en voldsom kamp med leggingen av 3,5 åringen i dag, og etter alt for mye tull og mas og hun sto opp og bråkte og vekket lillebroren flere ganger- så sprakk jeg litt og sa at hvis hun ikke kom seg opp i sengen innen jeg hadde telt til 3, så ble det ingen krokodiller i lørdagsgodteriet... og hun får ca 5 smågodt-ting på lørdagene- og 2 av de er krokodiller..... hun bare lo- og etter å ha sagt det en gang til så sa jeg at nå blir det ingen krokodiller.... da skjønte hun alvoret og gråt og gikk rett i seng..... etter en stund pratet vi sammen om leggingen og hun var veldig lei seg, men jeg sa at det ble ingen krokodiller, for det var det jeg hadde sagt.... nå angrer jeg selvfølgelig som en hund, for i dag er det torsdag- og er jo lenge til lørdag og en helt dustete "straff" i dag - konsekvensen blir jo ikke før lørdag, og da har hun vel glemt hele opptrinnet idag.... og jeg skal bort på lørdag- så da blir det jo ekstra dumt for barnepasseren at det skal være bittelite lørdagsgodteri da..... så spørsmålet er : er det noe mulighet for meg å komme unna dette? vil jo egentlig være konsekvent, og hadde det vært en vanlig lørdag hadde det ikke vært noe problem... men litt mer stress når vi har barnevakt..... hun snakker godt , så kan jeg forklare hun at straffen var lite gjennomtenkt eller vil hun bare tenke at da er det fritt fram neste gang jeg sier noe????

noen som har noen synspunkter???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig kan du angre deg, men da blir du kjapt gjennomskuet av barnet som lærer seg at "straffen" som du kommer med ikke blir satt ut i livet så det er bare å kjøre på. Slike situasjoner er bedre å snu helt rundt - hun hadde sikkert episoder i kveld som ikke var tull og mas - det er mye bedre å gå inn og belønne denne atferden enn å belønne tullet og maset. Det som skjer er jo at hun får oppmerksomhet på den uønskede atferden, og er hun ute etter oppmerksomhet vet hun jo da hva hun skal gjøre. En løsning på dilemmaet er å ta tak i en veldig positiv situasjon og belønne atferden med krokodiller på lørdag.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iom at det ikke er du som skal gi lørdagsgodteriet, så hadde jeg bare "glemt" hele greia jeg.

 

Og om hun spør, så hadde jeg sagt at det viste jo ikke barnevakten noe om hæhæ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!!! synes det var gode forslag - skal ta natten til hjelp og tenke hva jeg gjør... og det skal bli krokodiller på lørdag!!

 

tror vel egentlig det er meg som har lært mest av dette her- nå MÅ jeg huske å tenke før jeg kommer med sånne dustete konsekvenser... jaja, lærer så lenge en lever!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gjort som en annen her forslår og snu det rundt. Om hun legger seg fint i morgen så er krokodillene tilbake i lørdagsgotteriet som belønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt så mye fokus på straff etter at man kan se barneoppdragelsesprogram på alle kanaler. Fryktelig synd. Det grunnleggende i atferdspsykologien - som er den tilnærmingen de bruker - er jo ros av ønsket atferd. Jeg har en 7- år ing som jeg med hånden på hjertet ikke har hevet stemmen til en eneste gang eller truet med det ene eller andre. Han prøver stadig vekk ut grenser og det skal han få lov til, men han vet veldig godt hvor grensene går og vet at det ikke er noe vits i å tulle og mase. Så det er fult mulig å få veloppdragne barn uten kjeft og straff.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, med to barn kan JEG si at samme oppdragelse funker ikke på alle barn:o) Noen tar imot ros og resonderer best på det. Andre må ha "konsekvensoppdragelse"....Og jeg ser at den siste er mest effektiv på flere barn enn "gi bare ros"...

 

Altså, at tømmer man middagen i søpla fordi man ikke "Liker den" så er det alltid slik at det ikke blir middag på barnet den dagen. Om ungen rydder opp lekene før hun/han går og gjør seg klar for natten så er konsekvensen at det alltid får bestemme hvilket bok det vil lese, eller at man synger en sang sammen.....Altså, man gir ris ( i overført betydning) når det er dårlig oppførsel og ros når det er bra oppførsel....Det store problemet er at til ganske langt oppi årene så må straff/ros komme ganske umiddelbart etter handling og være gjennomførbart....Og særlig når det kommer til straff så føler jeg at sinnet gjør at man kommer med trusler som ikke er gjennomførebare..

 

Var skikkelig flink i fjor under ferien,- og vi hadde en drømmeferie etter ei ukes tid....MEn så skeier man ut og kommer med "Hører du ikke etter nå må du legge deg og være i senga til i morgen", selv om vi nettopp er kommet hjem fra jobb/barnehage....en vanlig trussel,ikke gjennomførbar hos oss...ELler; " jeg kaster favoritt leken om du ikke kommer nå "osv osv..Noe man ikke GJØR rett og slett....

 

SKjønner deg godt HI:.Men det kommer ikke til å ødelegge barnet ditt altså:o) bare gjøre det litt vanskeligere neste gang barnet slår seg vrangt,- men det er "reparerbart".:o) I sommer, med bedre tid, skal vi begynne igjen, og evt sette opp ei liste over trusler som kan GJENNOMFØRES hvis ungene slår seg vrang på ulike måter..OGså ha denne listen til hverdagen begynner igjen,- og kanskje opprettholde roen i hjemmet:o) For om man alltid kommer med trusler, som man KAN og faktisk gjennomfører, vil man ikke trenge de så ofte..Og gi ros for GOD oppførsel er vi veldig flinke til hjemme hos oss, så den har vi grei:o) Og er enig om premier vi kan gi osv :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det samme, men da har jeg erstattet det spesielle godteriet med noe annet, sunt godt. (ananas, druer e.l.)

Det blir mao ikke den vanlige søtsaken, men noe sunt i stedet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blir kamper flere kvelder går det ann å lage belønnings-system.

for hver kveld det går bra blir det et klistremerke. etter 5 eller 10 blir det en belønning.

 

Fungerer både v middagsbordet , v leggetid,do trening, og ellers viss der er noe som er vanskelig.

 

Har fungert supert på begge mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at ulike barn krever ulik oppfølging, men jeg har flere barn og oppdragelsen har fungert på de. I tillegg har de fungert uten untak på alle barn jeg har jobbet med i de årene jeg har arbeidet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle i stedet belønne de voksne når de klarer å ikke bruke kjeft. 15ggr uten å heve stemmen= spatime... hehe ;-)

 

Jeg synes du har god innsikt, HI som ser det selv, at dette ble litt kinkig.

La krokkodilleepisoden ligge sånn du har tenkt.

 

Å ombestemme seg er ikke verdens undergang.

 

Gode innlegg, prøverigjenogigjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Ja, du kan angre deg.

 

Etter mange runder hos bupa har jeg lært noe som er kjempeviktig, og det virker!

 

Jeg sier bare "Nå har jeg tenkt meg om, og JEG har bestemt at du skal få krokodiller i godteposen"...

Eller så kan du som foreslått over, si at hvis hun legger seg pent idag får hun det i morgen.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2søtesmåh; Så trusler skal være en del av barneoppdragelsen? Det høres ikke ut som en hyggelig barndom. Og hva skal man med premier? Belønne dem for god adferd? Høres jo ut som om det er dyr vi prater om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at den konsekvensen var litt drøy. Det finnes ingen fasitsvar på riktig oppdragelse og barn er forskjellige.

Men det går alltid an å si "mamma tok feil, jeg beklager det"

I dette tilfellet kan du jo si at om du legger deg fint i kveld så får du krokodillene tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig 21:44.

 

Etter å ha blitt mer bevisst på dette, har jeg sett at negative konsekvenser og kjefting bare gjør barnet mitt mer sint og trassig. Mens derimot mye skryt for det barnet gjør som du blir glad for, gir supre resultater.

 

Det er noe i det at "barn ønsker mest av alt å gjøre sine foreldre glade og stolte, og blir så glade og stolte selv når de klarer det".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...