Tasselur Skrevet 16. juni 2011 #1 Skrevet 16. juni 2011 Var inne for å sjekke at morkaka hadde flytta seg oppover, og det hadde den heldigvis. Ellers alt vel med den lille tassen i magen. Men, han ligger i tverr/seteleie, noe jeg forsåvidt har kjent selv også. Så de ville ha meg inn til ny kontroll om 5-6 uker. Uff, håper virkelig han snur seg før den tid. Ligger han i seteleie må jeg si de skal jobbe endel med å få overbevist meg om vaginal fødsel. Legen i dag sa at de anbefaler vaginal, og at de spesielt hvis man har født før "krangler" endel på at det er det man skal ha. Javel. Men hun beroliget meg ikke akkurat med infoen om at 30% av planlagte vaginale setefødsler ender i hasteks. Sukk, jeg tror ikke jeg orker å gå å fundere på dette dagstøtt de neste 5-6 ukene. Noen som har noen erfaringer å dele?
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 16. juni 2011 #3 Skrevet 16. juni 2011 Da kan du jo evt prøve å få den snudd ;-) Min ligger kanskje i sete også, men tror nok jeg vil gå for vanlig fødsel for det ja. Jeg er i uke 34 så den har god tid til å snu seg enda. Er ikke noe du får gjort nå uansett, så prøv å la det ligge så lenge.
2små,rosa&blå Skrevet 16. juni 2011 #4 Skrevet 16. juni 2011 Tror ikke dette er noe å bekymte seg for enda. Min ligger også i tverrleie og er snart i uke 34, han snudde seg ned for noen dager siden, men så fant han ut at han skulle opp igjen. han ligger på "utsiden" Så det er veldig lett å se hva som skjer der inne (-: Tror nok de setter seg fast snart skal du se. Om det ikke skjer så satser jeg uansett på vaginal fødsel. Synes keisersnitt høres veldig skummelt ut! Det er jo en operasjon hvor man blir kuttet i, grøss.. Men selvfølgelig, må man så må man. Men hadde nok prøvd og få han ut vaginalt først. Om babyen din ikke har snudd seg i uke 36 så får du ny ultralyd (-:
Tasselur Skrevet 16. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 16. juni 2011 Takk for svar, dollypopp og mammamuffinen.med.megamage! Dere har nok helt rett, litt tidlig å bekymre seg for dette ennå. Håper jo at han finner ut selv at det er kjekkere å ligge andre veien, og tror nok jeg får det med meg om han snur seg selv. Kjenner ihvertfall veldig godt hvor han sparker hen nå. Har tenkt på at det kan være verdt å prøve snuing med akupunktur? Det kan vel ikke skade? Får lufte det neste gang jeg skal til legen. Litt mer skeptisk til manuell snuing, høres så brutalt ut. Men nå er det jo flere ting rundt fødsel som er en smule brutalt, da. ; ) Har fått time til ny ultralyd helt i slutten av juli, så da får vi se hva som skjer fram til da. Håper alle mageboerne våre triller rundt av seg selv der inne og finner den mest hensiktsmessige veien ut! : )
karolineb Skrevet 16. juni 2011 #6 Skrevet 16. juni 2011 tror nok ikke du skal bekymre deg ennå nei..min lå i tverrleie frem til uke 35 og satt i seteleie frem til uke 38 da han endelig vendte hodet nedover:) de kan faktisk snu seg helt til det siste!!
smilekopp, 2 barnsmor <3 Skrevet 16. juni 2011 #7 Skrevet 16. juni 2011 hei hei! Håper det ordner seg av seg sjøl og at babyen legger seg i hodeleie. min baby ligger også på tvers... eg skal prøve akupunktur først for å prøve å snu han, dersom det ikkje går eller han snur seg selv skal eg ha keisersnitt. eg kommer til å nekte å føde vaginalt dersom det blir seteleie. men ligger den på tvers blir det jo uansett keisersnitt. ei veninne av meg har nettopp opplevd komplikasjoner med setefødsel som endte i et hastekeisersnitt som såvidt gjekk bra.. så blei vel litt skremt der. det går vel som regel bra =) me krysser fingrene for hodeleie hos oss alle her
NostraStoria Skrevet 17. juni 2011 #8 Skrevet 17. juni 2011 Det er litt tidlig for å tenke på leie nå, er det ikke? Sist jeg gikk gravid fikk jeg beskjed om at det så de ikke på før rundt uke 36/37. Han flytter seg nok Og jeg syns ikke at de kan tvinge deg til å føde vaginalt hvis du ikke tør.
mamma'n til tre flotte gutter Skrevet 17. juni 2011 #9 Skrevet 17. juni 2011 Så bra at morkaka di har flyttet seg oppover og du slipper keisersnitt. Jeg var på ultralyd på tirsdag og fikk ikke gode nyheter for min morkake ligger fortsatt å sperrer totalt, fikk beskjed om å forbrede meg på at det blir snitt. Jordmor mente den ikke kom til å flytte seg frem til neste kontroll. Jeg blir helt uvell bare ved tanken på snitt , Det at gullet ditt ligger i setet nå betyr ikka at den ikke kommer til å flytte seg med hodet ned, så jeg ville ikke brukt tid på å bekymre meg for det ennå. Lykke til.
Tuppen & Lillemor Skrevet 17. juni 2011 #10 Skrevet 17. juni 2011 Min baby ligger også i tverrleie/seteleie og jeg er nå i uke 35 + 4. Skal på ny UL i uke 38 + 0 for å sjekke hvordan hun ligger da. Hvis hun ikke har lagt seg med hodet ned til det skal vi diskutere de ulike alternativene da. Ser det er flere som har skrevet at man kan forsøke å få babyen til å snu seg ved hjelp av akupunktur. Tenker at det kankje er verdt et forsøk... Noen som har erfaring med dette?
Tasselur Skrevet 17. juni 2011 Forfatter #11 Skrevet 17. juni 2011 Takker for svar, alle sammen. Synd at morkaka di ikke hadde flytta seg, mamma'n til to nydelige gutter, men er sikker på at planlagt ks nok er helt greit. Selv om jeg godt skjønner du ikke har så lyst, vil helst føde helt vanlig jeg også. (Vel og merke hvis han kommer med hodet først.) Var jo klar over hvilken vei han lå før ul i går, men det var legen som begynte å snakke så mye om ny sjekk og keisersnitt kontra vaginal setefødsel osv. Men som dere sier er det god tid for han til å snu seg foreløpig. Skal prøve å tenkte minimalt på det til det nærmer seg neste kontroll. Men jeg vil gjerne vite hvordan det går hvis noen av dere andre prøver vending med akupunktur! Og når bør man i såfall prøve på det? Senest mulig, eller før det blir alt for trangt? Itte vet je. God helg, damer! : )
LilleFru Skrevet 17. juni 2011 #12 Skrevet 17. juni 2011 Min andremann lå i seteleie fram til 36 fullgåtteuker, men snudde seg spontant da. Ingen sorger på forskudd! (men kjenner til hvordan det er å gå med bekymringen i bakhodet støtt...) Lykke til!
2små,rosa&blå Skrevet 17. juni 2011 #13 Skrevet 17. juni 2011 Fant en link om hvordan man kan prøve og snu babyen, trygt og enkelt så det ut som. Ikke sikkert det funker da, men man kan jo altids prøve (-; http://www.spinningbabies.com/
Zamza Skrevet 18. juni 2011 #14 Skrevet 18. juni 2011 Trenger ikke bekymre deg ennå.... Min snudde seg i uke 37:o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå