Gå til innhold

Hvor farlig er egentlig den 5. barnesykdom?

Anbefalte innlegg

Finner ikke noe på nettet om foster som har vært mer enn 20 uker i mors mage. Mistenker at begge barna mine har denne sykdommen nå. Eldste har tidligere fått påvist den 4. barnesykdom og siden hun også er syk ville jeg tro at dette er den 5.

Vet jo at det ikke er heldig for barnet i magen, men "alle" snakker om før graviditetsuke 20. Er det ikke noe å bry seg om siden jeg nå er 27+4? Eller bør jeg kontakte fastlege for prøver e.l. Jeg er ikke syk selv forresten. Men inkubasjonstiden er visstnok opptil 2 uker.

Noen som vet eller har erfaring?????

Fortsetter under...

Om man er gravid og misstenker at man kan ha den 5. barnesykdomen skal man kontakte lege. Der vil de ta en blodprøve for å se om du har hatt den selv som barn. Vet ikke om eller hvor skadelig det kan være for fosteret, men fosteret kan bli smittet av deg. Så ville nok ringt legen i morgen tidlig. Han eller hun kan nok svare deg på de spørsmålene du har.

Du nevner både den fjerde og den femte barnesykdom her, og det er to vidt forskjellige sykdommer, som rammer forskjellige aldre og gir forskjellige symptomer. 4. barnesykdom rammer små barn og gir feber i ca 3 dager med påfølgende utslett. 5. barnesykdom rammer som regel eldre barn (5-15 år) og gir kun utslett, oftest i kinnene og armer, uten feber.

Dersom barna har den fjerde barnesykdom er ikke dette farlig for fosteret, så vidt jeg vet. Dersom det er den femte barnesykdom det er snakk om kan dette være farlig for fosteret, og det anbefales at gravide skal holde seg borte fra barn med denne sykdommen grunnet risiko for smitte. Dersom du mistenker at du er smittet MÅ du testes og ev få påvist parvoviruset for å ev. starte behandling.

Håper verken du eller barna har den 5. barnesykdom, og hvis det ev. skulle være tilfelle, at alt går bra med dere alle! Lykke til!! Hold os oppdatert!

Huff, det er akkurat slik du beskriver *endelig nr 3*. Eldste er "stor", yngste bare 2 år. Begge har utslett på armer og ben og noe rødflammet i kinnene. begge startet med lett feber som forsvant igjen bemerkelsesverdig fort, type et par timer, og så kom utslettet. Begge klager på at de trøtte og klør.

Jeg får ringe lege imorgen tidlig for å ta en blodprøve av meg selv, vet ikke om jeg har hatt det. Ungene er på bedringens vei, men kom jo plutselig på at dette kanskje ikke er så bra for minsten i magen. Får krysse fingrene for at det er noe annet, mer uskyldig.

da har jeg ringt legen og fått beskjed om at det er ingen fare så sent i svangerskapet. Om man blir smittet før uke 20 er det en liten risiko for abort og evt. anemi hos fosteret. Etter 20. uke er det ikke påvist å ha noen negativ effekt på foster om mor blir smittet.

Da senker jeg skuldrene og går helgen litt roligere i møte:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...