Gå til innhold

På St.Olavs prøver de å redde barn født i uke 23 (altså fra 24.uke) ikke sant?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ei gravid veninne på en annen kant av landet, der sier hun at de ikke prøver før 25. uke, altså fra mor er 24 uker. Hun sier også at dette er likt over hele landet... Men jeg er rimelig sikker på at beskjeden jeg fikk sist var at fra uke 23 så blir man her regnet for å gå i 24. uke og de vil gjøre alt de kan for den lille babyen ! Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter loven kan de redde fra 24+0. Men dersom barnet er i uke 24, dvs 23+ett eller annet, KAN de velge å prøve å redde såfremt det er snakk om en "stor baby". Jeg møtte en jente på 5 år som var født i uke 23+5 på haukeland, men hun hadde vært nesten 500 gram, altså veldig stor for gestasjonsalderen. det blir med andre ord skjønn i hver enkelt sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en blødning i uke 23 (eneste jeg har hatt hele svangerskapet) og fikk da beskjed fra SSA om at dersom fødselen startet var det ingenting de kunne gjøre uansett.. De ville ikke prøve å redde ungen før jeg var 24 uker på vei, altså i 25.uke. Heldigvis var alt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det kommer vel an på årsak til at en evt fødsel starter, og barnets tilstand. Noen barn er det jo ikke mulig å redde, og noen er jo så syke at det ikke vil være til deres beste å forsøke å "redde" dem hellerdesverre...men i det hele og det store?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, føler ikke jeg blir klokere... Men det er iallefall en sjanse for at de vil prøve å redde gullet nå om noe skulle skje. Bank i bordet, får virkelig håpe dette ikke blir nødvendig å tenke på !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aner ingenting om st. Olavs, men vil tro de har like retningslinjer over hele landet. Har hørt at om fødselen starter i uke 23 så gjør de ingenting for å stoppe den, men om barnet er sterkt når det fødes så vil man prøve å redde det. Legene sier at noen barn er født med en sterk livsgnist, mens andre er for slitne. Legene vil alltid prøve å redde barn som kjemper fra uke 23, med en glidende over gang ned til uke 22 om barnet er veldig sterkt og helst over 500 gram.

 

Det offisielle er at man i Norge prøver å stoppe fødsler og redde barn fra uke 24 + 0 og barn over 500 gram, men denne grensen er glidene og ikke absolutt.

 

Hvis jeg ikke husker feil har barn født på sykehus med intensivavdeling for nyfødte 60% sjanse for å overleve i uke 24+0 og 80% sjanse for å overleve i uke 25+0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke den regelen er gjeldende. Mener å ha hørt om barn som er født i Norge før uke 24 som selvfølgelig er blitt reddet.

Og har også hørt om barn som er reddet i uke 21, tror det var i Sverige om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...