Gå til innhold

Nesten glad han ikke bor her fast (bonusbarn) :-p

Anbefalte innlegg

VI er fri for vaskemaskin (får den igjen over helga, lykke!) og i den forbindelse har jeg måttet samle opp og ta en klesvaskedag på besøk i en studentbolig hvor nesten alle er på ferie, så fikk tre maskiner for meg selv :-). Så kom jeg hjem nå og har brukt de siste to (!!!) timene på å brette klær. Og da gikk det plutselig opp for meg hvor innigranskauen mye klær bonusgutten bruker på bare noen få dager. VIi har hver vår gutt på ca 10 år, hvor min bor her fast, hans er her i helger. Og på de 14 dagene siden sist jeg fikk vasket klær har han vært her 2,5 døgn, nå i pinsehelga. Og på den tiden brukte han: 3 langbukser, 6 t-skjorter, 4 shortser, 7 underbukser, 2 singletter, 3 par sokker (gikk mye barbeint), 1 collegejakke og 3 langermede gensre, pluss badebuksa. På tre dager og to netter altså. Til sammenligning brukte min gutt i løpet av 14 dager det samme, men flere par sokker, færre gensre og to bukser mer. Ja og noen flere underbukser.

Jeg skjønner virkelig ikke at det er så vanskelig å holde seg tørr, og forholdsvis ren. Og det er ikke han som skifter frivillig, vi må ha han i dusjen ca to ganger i døgnet fordi han feks har "falt" i bekken, gjørme, slatvann, eller fordi han ikke har nådd toalettet. Men i tilegg søler han seg til med mat og drikke, og er konstant skitten om munnen, på fingrene og fremme på t-skjorte/genser.

Er det jeg som sammenligner med en litt for renslig og "kjedelig" gutt (min), eller er bonusgutten min litt i overkant storforbruker av klær?

Fortsetter under...

Jeg har en bonusdatter som ikke før har fått beskjed om å ikke søle med maten, ta seg tid til å spise og vaske hendene. Det får hun nå. Hun får også beskjed om at klær ikke skal i skittentøyet etter en eller to dager når det ikke er synlige flekker. Ærlig talt så trenger ikke jeans og gensere bli vasket bare fordi en har brukt de et par dager og de hverken lukter vondt eller har flekker. Det er selvsagt noe annet med klær som er inntil kroppen.

Jeg har sagt at så lenge hun ikke vil ta del av vask og bretting av klær, så får hun heller ikke kaste klær i skittentøyet sånn enkelt og greit uten å tenke seg om hvor mye arbeid det faktisk er med klesvasken. En må jo lære barna å tenke selv.

Hun har også hatt problemer med å nå toalettet, og det kom seg veldig da jeg sa at hun fikk skylle klærne sine selv etter uhell. Jammen ble det slutt på å holde seg til det ytterste gitt.

Jeg føler at jeg lærer bonus å ta ansvar for seg selv og se seg selv som en del av et fellesskap med rettigheter og ikke minst plikter.

Alle andre i hennes familie har alltid ryddet etter henne og ordnet alt, jeg vil at hun skal plukke opp selv. Vi er mange i familien og alle må bidra på en eller annen måte. Hun har ingen plikter i huset. Bare å rydde rommet, men det gjør hun bare en gang i skuddåret fordi jeg ikke orker å ta den biten også, Faren bryr seg ikke så mye og da blir det rot.

Hurra for nyfamilien:-/

La barnet ta del i vasken neste gang han er der.

Jeg har barn som kan se ut som om de har dratt maten over seg etter ett måltid..... Sluttet å skifte for MANGE år siden ;)

Unger er ulike. Min mor sa at når jeg og venninna mi gikk ut, så kunne hun være ute hele tiden uten en flekk på klærne. Mens jeg så ut som om jeg hadde vært ute i dagesvis i samme klær, selv etter en halvtime ;)

Om du skifter på barna så fort det kommer en flekk, så er det ikke rart du lager deg vask.

Annonse

Nei tro meg, jeg skifter ikke bare det er en flekk ett sted, han som bor her går jo gjerne tre dager i samme bukse, og siste dagen vises det godt at den er velbrukt. Men bonusgutten er direkte møkkete og/eller våt etter kun kort tid. Han kan feks ikke ha vanlige joggesko, fordi de aldri rekker å tørke mellom hvert uhell. Og når han har bæsjet seg ut så lar jeg han ikke gå i samme klær. Og ja, han skyller selv trusene sine etter seg, men han syns bare det er gøy å få stå på badet å leke med vann :-p

Ja. Stort sett "bare" litt i gangen. Og ja, jeg pursher stadig på mor og far (men han kommer heller ingen vei med mor), om at årsaken må avklares. Men samtidig sier gutten selv at han ikke gidder gå på do. Og han har "do-vegring, nekter å sitte på do, skal kun stå. Og han kjenner tydeligvis ikke forskjell på når tid det kommer luft, og når tid det kommer "innhold".

Får gutten noe hjelp? Fra Bup? Tror han kan trenge det.....

Ikke ment å være frekk, for jeg har selv barn som er sengevætere langt opp i alder(10-åringen bruker fortsatt bleie om natten her, selv med medisin).

Det høres litt ut som om det kan være psykisk, og kanskje ha sammenheng med oppmerksomhetsbehov, eller noe.

Ja, har du ikke større problemer enn litt mye klesvask så er det ikke synd på deg...

Tenk om jeg skulle ønske at barna mine ikke bodde her fast bare fordi vaskemaskinen går i ett pga møkkete klær.

Skjerp deg.

Joda, jeg er klar over at det høyst sansynlig ligger noe til grunn for både uhell og annen oppførsel. Klok av skade orker jeg ikke legge ut så mye av det her, for folk dømmer meg nord og ned som verdens værste stemor fordi jeg mener det er noe i veien med gutten. Han har alvorlige lese og skrivevansker, og jeg har mange ganger tenkt tanken at han i tilegg kanskje har en mild utviklingsforstyrrelse (jeg er helsefaglig utdannet og har litt kunnskap om emnet). Mitt problem er at jeg "bare" er stemor, og kan ikke kreve videre utredning, ta han med til lege eller flytte han hit for å få fortgang i hjelpen.

Mye av årsaken til at jeg ønsker at han skal være ren i klærne er jo nettopp det at han til tider har en slik oppførsel at jeg føler at for at han skal bli akseptert ute blandt folk bør han i det minste se skikkelig ut.

Annonse

Barnevernet sier faktisk at samværsforeldre vet for lite om hverdagen........ Det sier litt om din situasjon, som en som ser men som ikke kan gjøre så mye........

Ja, jeg forstår deg godt, og skulle ønske du hadde mer å si, for ungen sin skyld. Klarer du ikke overtale far til å be om hjelp? Ser ikke far hva som foregår?

Utviklingsforstyrrelse betyr ikke tilbakestående, men kan gjøre det. Hvorfor overse ting, slik at ungen sannsynligvis ikke får den hjelpen som kunne gjort den store forskjellen?

Jeg har selv barn med alvorlig handikap, men det er ikke synlig for alle. Jeg vet ungen har det, og prøver så godt jeg kan å forklare. Det viser bare ikke, slik f eks Downs gjør. Men hjelp trenger ungen på samme nivå....... Bare at min handikapede unge har en IQ på ca 120........ Men handikapet blir på en måte større av den grunn....

Du virker til å ønske at barnet var som andre, men det er det ikke sikkert du får til. Kjeft ikke, og straff ikke ungen ved å la ungen vaske uhellene selv. Du når ikke frem med det.

Få far til å be om hjelp for sitt barn, og be ham slutte å kjempe mot biomor(ikke sikkert du ser det, men det er veldig vanlig i slike tilfeller.... ubevisst).. Der er ingen konkurranse om hvem som er best. Den beste er den som ber om hjelp for sitt barn, når de innser sin egen begrensning i "hjelpen".

Jeg reagerer mest på at du har vært og okkupåert tre maskiner på en gang i en studentbolig. Vi er ikke alle studenter som flytter ut, og enda mer irriterende når en person er da så frekk og tar alle maskinene på en gang. Og i tillegg en som bare har fått låne lokalene litt.

Sporet litt av dette da, men tuuusen takk for et godt innspill =)

Det er nok ingenting i veien med IQ'en hans. Det er nok heller EQ'en det skorter litt på.

Far ser det samme som meg, selv om han ikke har den faglige bakgrunnen. Det er heller ingen kamp mellom oss/far og mor. Det ligger mer i at hun ikke har den kunnskapen og forståelsen for å kunne handle rett som jeg tror vi kan inneha. Gutten har fått hjelp av ppt i forbindelse med lese og skrivevanskene, og jeg tror at mor føler at hun der har fått den diagnosen som trengs. Altså at problemene omkring gutten i sin helhet skyldes dysleksien. Jeg mener heller det motsatte, at dysleksien er ett av tegnene på at det er noe mer bakenforliggende. Vi jobber mye med gutten når han er her, og far på sin side jobber en del med mor. Og vi har sett bedring, bare så det er sagt. Men dersom det dreier seg om en uavklart utviklingsforstyrrelse kan det nok trenges mer en "bare" riktig pedagogikk og tålmodighet.

Og han trenger ikke bli "som alle andre", han er flott som han er. Men det hadde nok blitt lettere for han å være menneske på denne kolden om han fikk litt hjelp til å finne teknikker til å kontrollere sinnet, slappe av, holde på avføring, være konsentrert og knekke noen sosiale koder.

Vel, da kan jeg godt gjøre rede for min okupasjon. Det er 16 leiligheter der. Jeg kjenner nesten alle de som bor der, og vet at av de 7 som enda er der nå så har 4 egen vaskemaskin (de har familieleilighetene). De tre resterende var den venninna jeg var hos og hennes nabo, og de brukte ikke maskinen. Den siste er en kullkamerat som var på jobb i dag. For sikkerhetsskyld satt vi ute i sola og ventet og jeg så ingen som nærmet seg vaskerommet.

Hadde forøvrig forhørt meg på skolen og fått vaskekort av dem.

Ja, men da er det det dere må få hjelp til :)

Dere må få hjelp til å lære kodene dere trenger for å bedre situasjonen. Det er ikke alltid barnet skal ha all hjelp rettet mot seg, vet du. Noen ganger trenger vi voksne å lære oss nye teknikker. Her er hele hemmeligheten til deres vansker :)

Dette vet jeg mye om, men ikke sikkert jeg hadde klart å hjelpe deres barn likevel. Hvert barn trenger sine ting. Jeg vet bare at det å tenke utenfor boksene kan gjøre underverker for alle involverte :)

Jeg vet godt hva du sier om å bli godtatt om han fikk hjelp. Det er den hjelpen dere skal lete etter!!!! Ikke gi dere før dere finner den!

Snakk med BUP igjen, for det er der dere kan finne ledetråd til hjelpen dere trenger. Eller barnevernet. Tro det eller ei, men de kan lage innganger til hjelp dere ellers bare kunne drømt om :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...