Gå til innhold

Forskjellsbehandling å la den ene ungen få lov til noe som den andre IKKE har fått lov til?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, det trenger det ikke være.

En ting er at man kan innse at man har vært for streng med nr 1. Da trenger man ikke gjenta feilen med nr to. En annen ting er at unger er ulike og takler/klarer ulike ting og en tredje at tidene endrer seg.

Her blir ungene forskjellsbehandlet, og det syns jeg er helt greit.

Minsta har vel nesten alltid fått gjort ting før de andre, men slik er det vel hos de fleste.

Men ungene er forskjellige og de får lov til forskjellige ting deretter. Ungene ser selv at de blir behandlet forskjellig, men ingen har klaget noe på det og de er fornøyde med slik vi har det hjemme.

Kommer an på hva det er snakk om - å gi den ene ungen en is og ikke den andre, det er urettferdig.

Å la den ene bli med på tur med en venn og la den andre bli hjemme, er ikke urettferdig.

Å la den ene sykle uten støttehjul mens den andre sykler på trehjulingen, er heller ikke urettferdig.

Du må nesten være litt mere spesifikk i din spørsmålsstilling for å få et ordentlig svar ...

Barn skal ikke behandles helt lik, de er jo ikke like.

Er det snakk om at andre barn f.eks for lov til å gjøre ting tidligere enn sit eldre søsken så synes jeg ikke det gjør noe men å f.eks gi et is til den ene men ikke den andre er ikke greit.

Annonse

Jeg er eldst blandt mine søsken. Jeg hadde det strengt, men sprengte vei for mine søsken. Jeg kaller meg selv for prøvekaninen i oppdragelse for mine foreldre ;)

Min minste lillebror(yngst), fikk det vel nettopp som han ville hele tiden. Han bare opponerte, og da gikk alt hans vei ;)

Det er ikke forskjellsbehandling, men det handler mer om hvilket barn du oppdrar der og da. Selv søsken trenger ulike ting.

Mine barn er det 7 år mellom, og de er ulike i personlighet. Dermed ulik oppdragelse og lov til ulike ting uavhengig av alder.

Ja, det er forskjellsbehandling, men så kan jo også unger være forskjellige og kreve forskjellig behandling. Grunner til det kan være aldersforskjell, personlighet, modenhet, sykdommer..

Synes man skal ha gode grunner for å forskjellsbehandle f.eks 2 søsken, for unger har en sterk rettferdighetssans og plukker opp forskjellsbehandling på 1-2-3.

Den eldste det er prat om han kjørt atv på tomten vår, men fikk ikke lov til å kjøre i en skogsveg vi har. Men det fikk den yngste og det er altså 5 år i mellom dem.. Eldste syns det var urettferdig.

Nei, man behandler ungene ulikt fordi de er ulike individer, en gang får den ene en opplevelse som den andre ikke får, en annen gang er det omvendt. Det handler om å knytte bånd til hver av dem det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...