Gå til innhold

Sex etter fødsel?!


Jordmorstudenter

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Vi er to jordmorstudenter som skal skrive hovedoppgave om emnet "seksualitet etter fødsel". I den forbindelse har vi noen spørsmål til dere som nylig har blitt foreldre for første gang som vi håper dere kan svare på. Svarene kommer ikke til å bli brukt i oppgaven vår, vi er bare ute etter tips til hvordan vi skal gripe an oppgaven.

 

1) Fikk dere god informasjon i svangerskapet vedrørende eventuelt forandringer i seksuallivet etter fødsel?

 

2) Fikk dere noe informasjon om tema mens dere var på barsel?

 

3) Har dette tema bydd på utfordringer for dere?

 

4) Når ville dere ønsket å bli informert om dette tema? I svangerskapet (tidlig/seint) eller etter fødsel?

 

 

Håper dere har lyst til å gi oss noen tanker vedrørende dette. Dette er et viktig tema som vi tror blir litt neglisjert fra helsevesenets side. Vi har selv født barn og har kjent "problematikken" på kroppen, derfor har vi lyst til å belyse dette i vår oppgave!!

 

 

Hilsen Karianne og Linn :-)

Jordmorstudenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som tidligere hovedfagstudent føler jeg meg nesten litt forpliktet til å bistå andre studenter med å komme igang :-)

 

Jeg venter mitt tredje barn. De to andre gangene føler jeg vel at jeg fikk OK informasjon om samliv etter fødsel, primært i skriftlig materiale fra lege, sykehus og kanskje helsestasjon. At man bør vente med samleie til man har vært på 6-ukerskontroll og hvorfor, informasjon om egnet prevensjon og sånn. Kan ikke huske at dette noen gang ble brakt på bane som et tema å snakke om verken av lege, gynekolog eller helsestasjon. På den annen side opplevde jeg aldri noe behov for å snakke om det heller. Hadde jeg gjort det ville det ikke vært noe vanskelig for meg å spørre, enten noen i helsevesenet eller venninner med erfaring. Jeg ville kanskje syntes det var mer ubehagelig om noen i helsevesenet insisterte på å ta det opp med meg uten at jeg hadde tatt initiativet til det og uttrykt et behov for det - men jeg innser at folk er veldig forskjellige på dette området. Vi tjuvstartet vel egentlig litt med sex sånn omtrent 5 uker etter fødsel begge gangene, fordi vi hadde lyst. Veldig forsiktig til å begynne med og vi var ganske nøye med hygienen. Kan ikke si at dette har vært noe problem for oss.

 

Hvis dere ikke har gjort det alt kan det være en idé å poste spørsmålet på noen av de andre forumene hvor det er litt større aktivitet, kanskje dere får flere svar da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, fikk vel informasjon fra jordmor dagen etter fødsel (SUS), på den der 'fødselssamtalen'. Gikk mest på prevensjon og at det var noe vi burde tenke gjennom til 6 ukers kontrollen. På 6 ukers kontroll hos legen ble det også tatt opp. Var vel nesten bare det han snakket om. Først det med prevensjon og så at hvis man fikk problemer og synes sex livet ikke fungerer, skulle man ta kontakt, for det var alltids noe å gjøre med det. Han mente mange par hadde reddet ekteskapet ved å operere i etterkant hvis skadene etter fødsel har grodd skjevt etc. Kan ikke huske heg har fått noen brosjyrer angående temaet. På fødselsforberedende kurs i forkant, dette var privat gjennom Mama Stork i Stavanger informerte de om sex etter fødsel. Hadde litt statistikk hvor ofte det var vanlig å ha sex i småbarnsperiode etc. Ikke noe om evt plager man kan ha i etterkant av fødsel. Hadde litt problemer selv med et område som var sårt pga arrvev. Lærte på Unge Mødre av alle programmer at det kunne ta inntil ett år før ting hadde restituert seg helt. Vet jo det med andre type operasjoner hvor man skjærer i huden, men syns alt annet i underlivet restituerte seg så fort at jeg tenkte en stund at jeg var sydd skjevt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...