malene81 Skrevet 16. juni 2011 #1 Skrevet 16. juni 2011 Hei Er det bare jeg som er livredd for fødselen? Er 34 uker nå, førstegangs.Gruer meg sånn at jeg ikke klarer å tenke på tiden etter at fødselen er overstått. Vet ikke helt hva jeg er redd for, smerter, mangel på kontroll, vonde minner fra sykehus, overgang til helt ny livssituasjon... Så er jeg engstelig for om alt er i orden med babyen også. Redsel genererer jo redsel, så dette blir verre og verre. Har for tiden enormt med kynnere, og endel stikninger i underlivet+ mensmurringer. Sover dårlig, pga disse "plagene" samt nedpress. Har vært en natt på sykehus pga kynnerne+mensmurringene. Fikk beskjed om at det kunne bli tidlig fødsel... Stresser meg. Savner å kunne slappe av og glede meg over det lille livet som vi snart får møte.Og føler meg så utrolig dum som ikke klarer å tenke at dette skal gå greit, at kroppen vet hva den skal gjøre.
Triduana Skrevet 16. juni 2011 #2 Skrevet 16. juni 2011 Jeg hadde det sånn for noen få uker siden. Har litt traumer fra tidligere hendelser på sykehus som måtte bearbeides blandt annet. For meg hjalp det å snakke om det med forskjellige fagpersoner. Har snakket med jordmor, fått omvisning på sykehuset og snakket med en av jordmødrene og en av legene som jobber der. Har også betalt for å få en doula (fødselshjelp) til å komme hjem til meg og snakke med meg og samboeren min om hvordan vi kan gjøre for at dette skal gå best mulig. Snakket også litt om hva de har rett til å bestemme og ikke på sykehuset slik at samboer og jeg er trygge på det. Snakket masse med samboer om hva jeg ønsker og ikke slik at han kan fremme mine ønsker på sykehuset. Skriver også fødebrev hvor jeg får med hva jeg er redd for osv slik at de kan ta hensyn til det selv om jeg kanskje ikke er i stand til å forklare det der og da. På forumet her leser jeg kun fødehistorier med positiv overskrift. Ikke de andre. Prøver å visualisere den perfekte fødsel og si at sånn skal jeg ha det!! Det finnes også en svensk bok som heter "Føde uten redsla" eller noe i den duren, som du kan lese. Mangel på søvn gjør gjerne ting som er litt kjipt enda kjipere Lykke til, håper du finner tryggheten du behøver enten før eller når det hele setter igang.
7569 Skrevet 16. juni 2011 #3 Skrevet 16. juni 2011 Hei! Må bare svare deg for jeg har vært gjennom samme med angst, redsel osv bl annet pga tidligere sykehus opphold. Nå har jeg 4 dager igjen til termin og er overraskende rolig. Det er akkurat som om alle mine redsler og bekymringer måtte ut og bearbeides/tenkes igjennom. Nå tenker jeg at dette er min fødsel og at jeg stoler på min kropp. Har også kjøpt føda utan redsla boken som jeg håper å få lest før det starter. Øv deg på å visualisere at du er trygg i situasjonen, slappe av, ta med deg cd med musikk som gjør deg rolig, skriv fødselsbrev, vær snill med deg selv. Ønsker deg masse lykke til!! Du skal se allt roer seg når det nærmer seg!
7569 Skrevet 16. juni 2011 #4 Skrevet 16. juni 2011 Jeg går til modningsakupunktur og der kan du be om nåler som gjør deg rolig og hjelper på søvnen! Anbefales! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå