Gå til innhold

Pcos, insulinresistens og metformin..

Anbefalte innlegg

Gjest LonleyGirl
Skrevet

Fikk påvist pcos og har startet på metformin. Har dere noen gode råd for vektnedgang eller andre måter å bedre pcos på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

For vektnedgang så kan jeg virkelig anbefale ketolyse/lavkarbo diett :) Det krever mye viljestyrke (som alle dietter, egentlig), men det er så absolutt den veien vi PCOS-jenter bør gå, i matveien :)

Selv så gikk jeg på ketolyse i 6 mnd, gikk ned 25kg og fikk regelmessige sykluser, for ikke å snakke om positive eggløsningstester hver eneste måned! :D

Hårvekst har redusert seg veldig, og kviser har jeg ikke lenger :)

Går forøvrig ikke på metformin lenger heller...

Legen og gynekologen min sier at sånn som kroppen min er nå, er jeg i teorien PCOS-fri :)

Så kostholdet har jaggu meg mye å si! :)

Skrevet

spør om å få Laparaskopi, for å sjekke eggstokkene, egglederene å livmor. så fikser di opp i de di finner som er gale:) de gjore eg etter 4år å burde ha fått gjordt de me en gang. (fjernet nok cyster for å si de sånn)

Skrevet

Laparoskopi er jo ganske drastisk da, er det ikke? Når man bare lurer på hva som kan forbedre symptomene ved PCOS? ;)

Men lap. er absolutt noe man bør vurdere hvis man har prøvd å få barn over lengre tid, eller hvis man er plaget med sterke smerter ift cystene :)

Selv har jeg tatt lap. 3 ganger pga sistenevte (jeg var tidligere plaget med at enkelte cyster ble såpass store at de vridde egglederne, vondt!)

Laparoskopi er også den litt voldsomme måten å fjerne cyster på.

Lavkarbo kosthold gjør samme susen :)

(Ja, jeg er voldsomt pro-lavkarbo her inne, men kan bare ikke få spredd ordet nok om hvor fantastisk det er for oss PCOS-jenter)

Vi har hatt flere runder med pergotime + ovitrelle, i tillegg til 2 runder med prøverør... Alle de gangene jeg har vært inne til ultralyd har eggstokkene mine sett ut som drueklaser, men siste gangen vi skulle ha prøverør så ble faktisk hele opplegget forstyrret, pga at jeg hadde gått ned ca 18 kg på det tidspunketet (hadde gått ca 7 mnd på ketolyse-diett). For jeg begynte på de sprøytene som jeg alltid hadde gått på, lav dose med andre ord, siden overstimulering er vanlig blant PCOS-jenter. Men når jeg skulle inn til UL og sjekke folikkene, så var det bare 1 på ene sidne og 2 på andre siden, og de var små!

Gynekologen skjønte jo ingenting, før jeg fortalte om vektnedgang, minimalt med karbohydrater osv. Da ble han veldig ivrig!

Han sa at nå skulle jeg bare fortsette med dette, og at jeg burde teste etter eggløsning hjemme, og at vi garantert vil klare det på egenhånd sånn som kroppen min er nå :D

Det har ikke klaffet enda, men i 4 mnd har jeg nå fått positive eggløsningstester på nøyaktig samme syklusdag hver eneste gang :D

Jobber man litt for det, så skal man se at man får lønn for strevet! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...