Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har to type stoler:

- tripp trapp stol ( tar mindre plass enn ikea sin. Kan brukes til barnet er mange år)

- ikea-stol ( genial med sånn brett foran. Kan brukes bare når barnet er liten, under 2 år kanskje?)

Begynte så smått å sitte i de fra 6 mnd, men først nå som 7 mnd hun sitter bra oppi der. Bruker fortsatt vippestolen også.

ja det tror jeg, mener å huske kusinen min kjøpte det.. men de brukte det ikke.. vi har han bare inntil bordet og det fungerer veldig bra :)

vi har ikea sin plaststol til besteforeldrene, men synes ikke han sitter like bra i den.. han er 8 mnd nå så sitter ikke like stille lengre og da føles kea stolen litt utrygg.. vet om andre som synes barna sitter bedre i den, men sønnen vår er veldig flink på å sitte så liker stokke sin mye bedre.. kjøpte kun til ny "pute" til å ha på stolen.

Ikea sin stol koster bare rett i underkant av 200 kr totalt (med støttepute og bord), og er verdt hver krone! Mye bedre for liten bebis å sitte i enn tripp trappen, pga bedre støtte i ryggen, og mye enklere å holde ren er den også, pluss at man slipper at babyen griser til hele kjøkkenbordet.. Synes tripp trappen først blir virkelig god fra ca 1,5 års alder, og da kan Ikea-stolen brukes som gjestestol, utestol eller "ta med på besøk" -stol, fordi den enkelt kan klikkes fra hverandre og dermed fint få plass i bilen. Jeg har ihvertfall aldri angret et sekund på at vi har begge deler, nå som lillesøster koser seg i Ikea-stolen (arvet fra eldste), og storesøster regjerer på tripp trappen;)

Annonse

Ikea-stolen er veldig trygg og stabil, og fikk god score på sikkerhet i denne testen, like bra som tripp trappen;

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article362154.ece

Men klart, smak og behag, og tripp trappen er jo en veldig koselig og fin stol det også, bare at jeg synes den passer bedre til litt større barn.. Vi fikk "arve" den gamle stolen som jeg brukte da jeg var liten, og med et strøk hvitmaling er den finfin til storesøster på 2,5 år=)

så den testen av barnestoler, men selvopplevd så synes jeg ikke ikea stolen er like trygg for en kar som sitter og homper opp og ned på stolen.. Har man en litt "stor" baby så er det ikke god plass til støtteputen og babyen oppi stolen ;) Det finnes puter og ryggstøtte til å ha i stokke stolen så de sitter godt. Vår lille gutt er en kraftig plugg som har sittet godt siden han var 6 mnd, men når han sitter i ikea stolen vil han bare henge forover.. noe som gjør matingen mer slitsomt, samt det ser ut som det er ubehagelig. Om man må vaske av brettet eller bordet synes jeg er ett fett, vaske må man jo uansett. Her er det i alle fall en liten gutt som stortrives i å være en del av familien rundt bordet :)

Min er 7 mnd og her bruker vi den fra ikea, men har tripp trapp stol som vi skal bruke til høsten, håper jeg. Likte den fra ikea nå som hun kaster seg mye bakover, men gleder meg til å ta frem stokke sin tripp trapp stol når hun sitter litt mer stødig..

Vi begynte å bruke tripp trappen da lillegutt var ca 6 mnd. Veldig fornøyd med den!

Har også prøvd ikea stolene, de er jo på de fleste spiseplasser rundt forbi (cafeer ol.). Personlig syns jeg stolen er litt ustabil. Hvertfall for vår lille gutt som liker å "kaste" seg rundt, bøye seg ned, og tulle VELDIG. Er redd hele stolen skal velte jeg! Men for rolige babyer er den nok veldig grei! :)

hehe, rolig sa du?? Ikke denne jenta nei, her "danses" det og rugges kraftig frem og tilbake og opp-ned, men stolen står støtt som fjell den;) Hvis man ser på testen er det dessuten bare noen få desimaler som skiller de to stolene når det gjelder å holde baby på plass, og på stabilitet scorer de faktisk akkurat likt.

Men det viktigste budskapet man kan få med seg fra denne testen er vel at de populære Sofus-stolene bør man absolutt unngå (de som kan "deles" i to mindre deler), siden de ikke oppfyller alle sikkerhetskravene!

Annonse

hehe, ja jeg syntes også den virket litt sånn "billig" og ustabil først, så var litt skeptisk selv i starten. Men så fikk jeg den anbefalt av så utrolig mange erfarne mødre her inne på Dib da storesøster var baby, så jeg tenkte å gi den en sjanse likevel. Og glad var jeg for det, digger den stolen, og tripp trappen ble stående ubrukt helt til storesnupp nærmet seg 2 år gitt :P Likte ikke at hun klatret og snublet så fælt i tripp trappen, og fikk helt noia da hun et par ganger reiste seg helt opp og stod på det øverste trinnet, spesielt siden vi har steingulv på kjøkkenet, grøøøss...

Lillemor bruker denne: http://www.ringoshop.no/varebilder/stor-15245-10.02.2011095647.jpg

Og den har hun brukt siden hun var 1 mnd. Stolen kan vippes tilbake slik at det blir som å sitte i en bilstol. Hun har det råflott i den :) Kan bruke denne lenge.

Har også en tripp trapp stol som vi fikk, den er også grei å ha til senere.

Begynte å sette mini i høystol da han var rett over 6 mnd.

Har både en kiddo tripp trapp stol og en Hokus Pokus (sånn "gammeldags" med tre funksjoner i èn; høystol, gynge med lekeratt og lav stol med lekebord).

Det er uten tvil dette som er den beste stolen av disse to. Den er ufattelig stabil, og med en tilhørende pute sitter han som støpt i den.

Venter med tripp trappen til han er endel eldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...