Gå til innhold

herpes (munnleppa) kan jeg nusse på barna mine? =/

Anbefalte innlegg

har fått herpes for noen år siden,da jeg tok noen trekker på en røyk av ei venninne,den tiden jeg røyket. visste ikke at hun hadde herpes,og ble smitta..

nå smører jeg på antix,så det bryter ikke ut..

men kan jeg nusse på barna mine? er så ekkelt å ikke kan gjøre det..

smitter det nå,når det ikke får til å bryte ut?

Fortsetter under...

Åssen vet du at du ble smittet akkurat da? Over 80% av Norges befolkning har herpesviruset latent i kroppen. Ikke alle får utbrudd, eller merker at de har utbrudd. Mange antas faktisk å bli smittet at sine foreldre/familie som er rause med å smaske på de mens de er små...

Annonse

Herpes infeksjoner smitter ved kontaktsmitte. Spesielt gjelder det når vesiklene er åpne. Når de tørker inn eller dekket med skorpe er de ikke smittsomme lengere. Kyssing er kontakt og kan smitte.

De fleste førstegangsutbrudd av genital herpes skyldes smitte ved seksuell kontakt med person som har lite symptomgivende utbrudd eller som skiller ut virus asymptomatisk. Indirekte smitte, f.eks via kontaminerte fingre er imidlertid også mulig.

Bruk høy solfaktor på leppene i sommer, sol kan nemlig sette igang utbrudd.

Skjønner det er vanskelig, men du kan jo gå ut ifra at du ikke er smittsom når det ikke prikker lengre.

Jeg tror ikke det er stor smittefare nå heller altså. Men jeg tenker at det kan være like greit å være på den sikre siden. :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...