Gå til innhold

Svangerskapskløe. HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte å kjenne antydninger til kløe i håndflaten igår tidlig, og i natt har det klødd utrolig mye der + en del under føttene mine.

Har lest litt på nett på andre forum osv, og må si meg skremt. Var spesielt èn linje i et forum som nesten skremte lammelsen på meg; "barnet kan dø!"

er i 34.svangerskapsuke!

Bor på landet, og legekontoret mitt har ingen leger inne før i morgen - så jeg får ikke bestilt meg time hos legen min før tidligst da. Men kan det være for sent? Burde jeg dra på legevakten? Dette er mitt første barn, og jeg sitter her med hjerte i halsen nesten.

Noen som har vært borti dette før, som kan gi meg tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal ikke ta lett på svangeskapskløe for det kan føre til komplikasjoner, men jeg er ganske sikker på at det tar lenger tid enn et par dager med litt kløe før det kan bli så alvorlig. Så jeg ville sovet godt i natt og ringt til legen min i morgen, eller hvis du er veldig urolig ring til sykehuset du skal føde på og snakk med de, de vet hva du bør gjøre.

Det at du klør betyr heller ikke at du helt sikkert har svangerskapskløe, jeg klør feks både litt inni hendene og under føttene fordi jeg har litt vann i kroppen. Men det kommer og går(som oftest er det ikke der) så jeg er ikke noe urolig for det. Det samme skjedde i forrige svangerskap, da gikk jeg til legen, som tok det veldig seriøst og tok masse prøver. Men alt var fint.

En venninne fikk svangeskapskløe, hun har fortalt at hun skjønte at hun burde gå til legen når hun hadde brukt eurax som hånd/fotkrem en stund(altså en uke eller mer), hun ble satt i gang dagen etter. Men hun hadde store blødende sår under føttene fordi hun hadde klødd så masse og så lenge.

Håper du ikke engster deg for mye for det, ofte når man går og tenker på kløe så klør det jo gjerne enda mer. Men ring legen din i morgen og sjekk det.

Skrevet

Hei!

Jeg skjønner det utrolig godt!!!

Jeg klør på 3. uka nå, helt forfedelig. Har ikke sovet en hel natt på evigheter..

Jeg ble også veldig redd da jeg leste omdet så jeg ringte føden, som ba meg dra til legen dagen etterpåæ for å ta prøver. Tia fram til prøvesvar var veldig lang. Heldigvis ikke noe utslag. har vært på kontroll etterpå og alt står bra til.

Men jeg skjønner godt at du er redd for det kan være farlig, selv om det er skjelden.

Smør deg med en nøytral krem og prøv å slappe av:)

Skrevet

Jeg ble sjekket for svangerskapskløe i 2. trimester pga. ekstrem kløe + utslett på magen. Men det var heldigvis den "ufarlige" sorten og det forsvant etter en kur med hydrokortison.

Likevel, sjekk så fort som mulig! Det tar uansett noen dager å få svaret på blodprøvene. (Der jeg bor tok det 1 uke.) Så jo før du sjekker, jo bedre. Og i alle fall hvis det klør i håndflatene og under føttene. Det sa min lege til meg. Da bør man i alle fall ta det alvorlig.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...