Gå til innhold

Spm om sykemelding - der hvor man skal krysse av for ferie...

Anbefalte innlegg

Hei, jeg blir antagelig sykemeldt før perioden jeg skal ta ut planlagt ferie fra jobb. Vi har planlagt en uke til Hellas som jeg i samråd med jordmor må prøve å få til, selv om jeg sliter mye med hodepine i svangerskapet. - Holder det at jeg krysser av på sykemeldingen at jeg har planlagt ferie i perioden fra da til da + at jeg også skriver inn at jeg har planlagt utenlandsopphold i en av ukene? Eller må jeg ringe NAV i tillegg?

Hva skjer så? Blir det trukket for den perioden jeg skal være i utlandet?

I tillegg har jeg ikke krav på betalt ferie fra arb. giver (helt ny i jobb) - skal altså ikke få noe lønn i når jeg er på ferie. Men blir jeg sykemeldt burde jeg vel motta sykepenger (ellers går vel det bare rett i lomma på arb. giver??) Jeg får ikke penger direkte fra NAV, men fra arb. giver....

Fortsetter under...

Om du tar ut ferie mens du er sykemeldt får du ikke lønn og heller ikke sykepenger. Arbeidsgiver vil ikke få refundert noen sykepenger for den uka du tar ut ferie heller..

Man KAN søke om å få beholde sykepenger på utenlandsopphold, for å gjøre dette må du snakke med legen din som må sende inn bekreftelse på at dette utenlandsoppholdet er positivt for deg og ikke vil forverre din sykdomstilstand..

Ok, takk for informativt svar. Jeg er ikke ute etter å spekulere i dette, men vil gjerne vite hva jeg har å forholde meg til. Men er det ikke slik at dersom man blir sykemeldt før eller i ferien, har man rett på å få utsatt ferien/få ferien tilgode - og dermed få sykepenger denne perioden man er sykemeldt?

Om du er 100% sykemeldt i mer enn 6 dager av ferien har du rett til å få denne tilgode ja.. Men det betyr jo ikke at du har rett på sykepenger når du reiser utenlands likevel.. Du må uansett søke til nav om å få beholde sykepengene..

Nei, dette med utenlandsoppholdet vil jeg informere NAV om (det er bare en uke) - slik at jeg ikke får penger for det. Jeg gidder ikke begynne å søke om å få beholde pengene - tror ikke legen mener det er sååå viktig for meg å reise på denne turen ;) Men holder det i så fall at jeg krysser av for utenlandsopphold i gitt periode på sykemeldingen, eller må jeg ringe NAV?

Det jeg lurer på er i grunn om jeg har lov til å få ferien utsatt hvis jeg blir sykemeldt før ferien - selv om jeg jo ikke har krav på betalt ferie (ny i jobben) - og dermed motta sykepenger (siden ferien vil bli utsatt til jeg er frisk)..??!

Vet ikke helt om jeg skjønner problemstillingen din..

Om du tar ut ferie på sykemeldingen er du jo ikke lenger sykemeldt de dagene du har ferie og har dermed ikke noen rett til å få ferien utsatt.. Skal du ha mer ferie enn en uke men skal være i Norge resten kan det være du kan krysse av for kun en uke ferie og få sykepenger for resten.. Men virker jo litt rart ovenfor arbeidsgiver da at du er frisk nok til å ha ferie en uke i utlandet men ikke til å ha ferie i Norge.. Selv om du ikke får lønn fra arbeidsgiver (de færreste få jo det) i ferien har du vel feriepenger fra i fjor du får utbetalt?

Annonse

Først: Takk for svar:)

Litt vanskelig å forklare problemstillingen og jeg ser at det høres veldig rart ut. For å forsøke å forenkle det:

Jeg har ikke vært i arbeid de siste årene, og dermed har jeg ingen feriepenger fra i fjor. Saken er at jeg startet i ny jobb 1. januar, ble gravid i mars og det ser ut til at jeg nå vil bli sykemeldt rett før planlagt, utbetalt ferie på 3 uker (hvorav den siste uken er i utlandet). Det jeg lurer på er altså om jeg kan levere sykemeldingen til arb. giver - be om å få ferien utsatt til senere i ferieåret - ikke krysse av for planlagt ferie på sykemeldingen - og dermed motta sykepenger for denne perioden? Jeg tror ikke jeg vil bli sykemeldt resten av svangerskapet (selv om det vet man jo aldri), så jeg ser for meg å ta ut ubetalt ferie i høst. Var dette mer forståelig, mon tro?

Ja du kan motta sykepenger for perioden på den måten du sier og dermed få utsatt ferien og ha ulønnet ferie senere i høst. Men så lenge du skal reise til utlandet må du fortsatt søke om å få beholde sykepengene den uka du er i utlandet, skulle du vært i Norge hele ferien hadde det ikke vært noe problem og du kunne mottatt sykepenger som normalt uansett hvor i Norge du oppholder deg.. Selv om du får penger fra arbeidsgiver og de får refundert fra nav må du søke - dette pga trygderettigheter om du skulle bli mer syk mens du er i utlandet og må ha legehjelp.. Blir du syk(ere) i utlandet og er samtidig sykemeldt i Norge uten at nav er varslet kan du få både problemer med å få dekket helsehjelp i utlandet samt problemer med sykepengene... Skjønner vi hverandre nå mon tro?

Rett til å få igjen ferien ved sykemelding, får en KUN 1. hvis man er så syk at en må avbryte ferie og dra hjem, 2. er så syk at en ikke kan dra noe sted/utnytte ferien som planlagt. Men da må du også få en bekreftelse på dette fra legen.

Nå skjønner vi hverandre utmerket! Tusen takk for veldig informativt og godt svar!! Dette høres ryddig og greit ut. Da vet jeg hva jeg skal forholde meg til i tilfelle jeg nå blir sykemeldt!

Igjen takk og lykke til videre i sv. skapet :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...