MammaBrum Skrevet 16. juni 2011 #1 Skrevet 16. juni 2011 Det r tomt i bystene og junior tåler ikke mme. Han får velling, grøt, frukt- og grønnsaksmoser, middagsglass og brødskive med leverpostei, pluss vann til alle faste måltider. Men er det noen med erfaring som kan gi noen tips om stoffer jeg bør passe ekstra godt på at han får nok av når han ikke får noen type melk? Har sjekket, det er mer enn nok jern og kalsium i velling og grøt, men andre ting? Alle ernæringsråd sier jo at han bør få mm eller mme fortsatt, ingen sier noe om hva jeg kan gjøre når det ikke er mulig...
bIomstre Skrevet 16. juni 2011 #2 Skrevet 16. juni 2011 Litt om tema: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/Spedbarn/kan_jeg_gi_kumelk_istedenfor_morsmelkerstatning_til_et_barn_paa_8_maaneder Ser ut som det er jern og kalsium som er i fokus ja. På hvilken måte tåler han ikke mme? Det finnes alternativer for allergikere.... Må du også bruke allternativer for grøt/velling? De vanlige på butikken er det jo mme-pulver i....
Evigheten Skrevet 16. juni 2011 #3 Skrevet 16. juni 2011 Vi bor i Sverige, og på helsestasjonen her anbefalte de å bytte ut mme med velling fra 6 mnd, så jeg vil tro at han får i seg det han trenger!
MammaBrum Skrevet 16. juni 2011 Forfatter #4 Skrevet 16. juni 2011 Gutten har refluks og har gått på medisiner noen måneder nå. Vi forsøkte med mme i vinter mens jeg fortsatt ammet, og da gulpet / kastet han opp så mye at det til slutt bare kom opp ren gul magesaft. (Vi prøvde 5 forskejllige typer tror jeg, inkl den fra apoteket uten melk.) Han hadde også veldig vondt, og det var mange matvarer jeg måtte holde meg unna. Etter at han fikk medisiner har det gått mye bedre, og siden jeg "gikk tørr" bestemte vi oss for å teste mme igjen. Det gikk greit, men vi oppdaget at han ble dårligere og dårligere for hver dag, og etter ei uke var han tilbake der han var før medisinene. Før medisinene så jeg også en viss reaksjon på grøt, men det har gått greit i det siste. Tror det har noe med mengden å gjøre. Da det begynte å bli lite melk hos meg byttet vi først ut 1-2 måltider med velling, det var først når jeg måtte gi opp amminga helt vi forsøkte mme igjen. Vi bruke en svensk velling uten melk, og det ser ut til å fungere, mens den vi prøvde av mais ikke var god for ham. Det blir jo en del prøving, og det er ikke helt fritt for at det kastes en del ting som ikke fungerer (dumt det ikke finnes mindre bokser med f.eks. mme), men så lenge han får i seg alt han trenger så er jo det det viktigste
MammaBrum Skrevet 16. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 16. juni 2011 Det var veldig godt å høre - det er jo svensk velling vi bruker
bIomstre Skrevet 16. juni 2011 #6 Skrevet 16. juni 2011 Skjønner! Har dere prøvd en MME som heter Enfamil AR? Den er spesielt for de med reflux eller store gulpeproblemer. Den må kjøpes på apotek. Ikke alltid en hyllevare, men de kan bestille den til deg.
MammaBrum Skrevet 16. juni 2011 Forfatter #7 Skrevet 16. juni 2011 Nei, den har jeg ikke hørt om før - er det ikke fantastisk at vi har snakket med flere leger og andre helsefolk om dette problemet og ingen har nevnt den? Googlet den nettopp, det ser jo ut som akkurat det vi har trengt i flere måneder! Nå er jo bare spørsmålet om det er noe poeng når han er blirr så stor at han kan klare seg uten mme...
bIomstre Skrevet 16. juni 2011 #8 Skrevet 16. juni 2011 Er det sant?! Vet jo at kunskapen om mme i helsenorge er lav... Men jeg trodde virkelig at leger måtte være oppdater på spesialproduktene. Huff, huff. Ikke sikkert det er noe poeng for dere lenger nei. Kosten forøvrig høres jo bra ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå