Gå til innhold

STORE kjønnsvorter....

Anbefalte innlegg

Beklager den noe ekle overskriften, men det er altså sånn det er.... Jeg fikk kjønnsvorter med en gang jeg ble gravid, og de har vært der siden. Nå er det bare noen dager til jeg har termin, og de er store som blåbær, og de er MANGE. Et tykt lag med vorter....

Herregud det er så ekkelt.... Kanskje det er pga hormoner at de har blomstret så veldig opp de siste par ukene.

Gruer meg til å skrike med beina for lege og jordmor med disse "byllene"...... Måtte de forsvinne.....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143326744-store-kj%C3%B8nnsvorter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er ekkelt jeg og! Derfor jeg skriver det her og signerer anonym.... Jeg skal ikke føde vaginalt, skal ha KS. Men jeg må jo sette kateter og da må jeg jo sprike med beina. De er ikke plagsomme annet enn psykisk... Men det er ille nok det.

Annonse

Hm. Jeg fikk gjennomført ks i spinalbedøvelse, men fikk ikke kateter. Hvis du har informert om situasjonen til jordmor/lege slik at det står i journalen, er de jo forberedt på sykehuset? Må nok bare bite tenna sammen. Lite du får gjort med nå allikevel.

Jeg hadde samme problemet som deg, fikk massevis av kjønnsvorter da jeg gikk gravid forrige gang. Skulle ha ks, og synes det var UTROLIG flaut når de skulle sette inn kateter osv.

Uansett, som jordmor sa, dette har de sett mange ganger før og det er ikke noe uvanlig. Hun sa også at stort sett alle kjønnsvorter forsvinner av seg selv etter fødselen. Mine forsvant en etter en uten noen behandling (kunne ikke behandle det pga amming), og omkring 10 mnd etter fødselen hadde jeg ingen igjen.

Kjønnsvorter skyldes HPV viruset. Det finnes vaksiner mot dette viruset. Siden viruset smitter via seksuell kontakt, vil HPV -vaksinene ha best effekt dersom den blir gitt før seksuell debut. Man har funnet ut at visse typer av vorteviruset kan være kreftfremkallende. Kvinner som har eller har hatt vorter nedentil, bør derfor gå til lege en gang i året og ta en kreftprøve fra livmorhalsen. Da kan man oppdage tidlige forandringer, og behandle før det utvikler seg til kreft.

Vorter kan også forekomme hos gravide og viruset kan da smitte over til barnet under fødselen. Siden vorter er et virus, er det ingen enkel, helbredende behandling. Det finnes mange forskjellige typer behandling. Pensling på selve vortene med stoffer som virker slik at vortene smuldrer bort; kirurgisk behandling i form av brenning, frysing, skjæring eller skraping. Dette blir gjort i lokalbedøvelse.

Man kan bruke laser, særlig på de innvendige vortene, og man har prøvet med medikamenter som stimulerer immunforsvaret for å få vortene vekk. De aller fleste blir dog bra av pensling med lokale midler.

Vorteviruset smitter ved slimhinnekontakt og den langt hyppigste smittemåte er ved samleie. Om viruset er smittsomt på annen måte, er vanskelig å bevise, men er ikke helt utelukket.

Man medisinerer ikke vortene under graviditet. Men etter fødsel kan du jo vurdere noen av behandlingene for dette.

Husk det er veldig utbredt og ca. 80 % blir på et eller annet tidspunkt smittet av HPV viruset. De blir nok ikke sjokkert i avsky på fødeavdelingen, dette har de sett før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...