Gå til innhold

Kan det være sopp jeg har? 16 dager gammel baby

Anbefalte innlegg

Jeg sliter veldig med såre og vonde bryst, både under og før amming. Jenta mi er 16 dager og begge brystvortene sprakk med sår når hun var 3 dager ca. De har grodd bra, men er fortsatt sår/sprekker på begge bryst. Jeg lurer på om jeg kan ha fått sopp og at det kanskje er det som gjør mest vondt nå. Det stikker, brenner litt i brystene også når jeg ikke ammer. Det gjør fryktelig vondt akuratt i det hun begynner å suge, deretter roer smerten seg. Jeg ser at jenta mi er hvit bakerst på tungen, men dette kan jo også være melk, kan det ikke? har studert mine egne brystvorter nå og ser at selve tuppen er rød, mens resten av areola er mer brunt. Jeg har lagt inn silikon i brystene for 4 år siden, og har tenkt at det er dette som er grunnen til alle vondter. Jeg ammet sønnen min for 6 år siden, da uten silikon og kan ikke huske at jeg var sår så lenge som 16 dager da.

Jeg lurer egentlig på om det kan være sopp jeg har, eller om det rett og slett er silikonen som kan være grunnen til mine vondter? Hvis det er sopp tar jeg kontakt med fastlege eller helsesøster? Skal de dyrke bakterieprøve?

Håper på rakst svar!

Fortsetter under...

Svarer begge to, jeg (er ammehjelper)!

Det kan absolutt være sopp. Hud med sår i blir mer mottakelig for sopp enn hel og frisk hud. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/4/Sopp-troske for symptomer og behandling. Der er det gjengitt informasjon som kan/bør tas med til legen for å få riktig behandling. I korte trekk behandles mor med reseptfri salve og barnet med mikstur på resept.

Hvitt belegg/klumper hos barnet er veldig typisk, men det kan være sopp dersom mor bare har smerter også (ikke belegg eller noe annet).

Amming kan fortsette som normalt, dersom det er VELDIG vondt går det an å håndmelke eller pumpe og gi med kopp eller flaske. En del synes dette avlaster brystet bedre, men det kjenner man jo. Bedring bør komme etter et par dager med salve og mikstur, men fullfør for all del kuren likevel!

Soppen påvirker ikke melka, men dersom man pumper og fryser melk bør man ikke gi denne melka etter at behandlinga er i gang, siden soppen kan smitte barnet (og så mor) på nytt fra den frosne melka. Om man kun ammer er det ingen problemer med å fortsette med det (evt bortsett fra smerte). (Om man vanligvis pumper og gir senere går det fint å gjøre det også, det er smitte etter at man er blitt frisk som er problemet.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...