Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia!

Jeg har hatt uttak i dag og har skikkelig oppblåst mage + en del smerter. Litt redd overstimulering akkurat nå, men håper det viser seg å være bra i morgen.

Er det noen av dere som har vært overstimulert og har noen tips til hvordan jeg kan forebygge det best mulig?

Lest både at jeg burde drikke mye væske, og lite...? Hva er riktig?

Skrevet

Hei. Jeg ble overstimulert ved forje forsøk. De så at det var fare for det på blodprøvene, hvor østradiol verdiene var alt for høye før uttak. Det gjorde veldig vondt! Jeg følte meg veldig stinn/overmett. Jeg fikk beskjed på rikshospitalet å drikke max 1,5 liter med væske per dag og ikke spise salt mat. Jeg skulle ta det veldig med ro, men burde bevege meg litt hver annen time for å hindre blod propp (ikke bli skremt nå). Hvis du er redd for overstimulering, så bør de ta en ultralyd av deg før du eventuelt setter tilbake, for å skjekke ståa.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg var litt overstimulert så fikk beskjed om å drikke litt vann hele tiden. opp mot 5 liter vann om dagen.

Dette var i porsgrunn.

Drakk ikke vann den dagen vi skulle sette inn å blodprøvene mine var litt i grense land men siden jeg ikke hadde drukket noe så fikk jeg lov og sette inn.

Skrevet

Er det vanlig å få målt østradiol verdien? Det har de ikke gjort med meg noen av de 2 gangene.

Jeg ble overstimulert denne gangen. Såg ut som 5mndr på vei. Tok ut egg for 1,5 uke siden og først nå ser magen ok ut. Det ble ikke satt inn egg, men fikk 2 på frys. Fikk beskjed om å drikke mye og holde meg unna veldig salt mat og mørkt kjøtt.

Går nå på blodfortynnende sprøyter Fragmin 5000IE.

Vil ikke skremme deg med detaljer og sånn, men for meg var dette en vond og skremmende opplevelse. Mye til grunnen av det er nok lite info. fra sykehus og at jeg har måttet lest meg gjennom skrekk- historier, på nettet, i jakten på info.. Også er jeg ikke av det aller tøffeste slaget..;-)

Skrevet

På rikshospitalet virker det som om det er en vanlig prosedyre å ta blodprøver samme dag som man tar ul. Og da er det østradiol verdier de måler. Jeg har gjort det på alle 3 forsøk, opptil flere ganger hver gang. Jeg fikk vite der at de verdiene ikke burde være over 10 før man satt eggløsningssprøyte, for da er det fare for overstimulering. På mitt forje forsøk var verdiene mine på 27 på det meste. Jeg måtte slutte med hormonsprøyter og komme å ta blodprøver og ul hver dag til verdien gikk ned. Dette tok en uke. Først da fikk jeg sette eggløsningssprøyte. Jeg hadde kjempe smerter og klarte knapt å gå i dagene som fulgte.

Det som skjer ved overstimulering er at buken fylles med væske. Det man da i verste fall er redd for skal skje er at væsken kommer opp til lungene og danner blodpropp (det skjer svært skjelden, ikke vær redd). Derfor er det lurt å ikke drikke mer vann enn høyst nødvendig. Og salt binder væske til kroppen, så det skal man holde seg unna.

Jeg syns det er veldig rart at de forskjellige leger og sykehus gir så ulike svar på dette og jeg er overrasket over at det ikke er prosedyre å måle østradiol underveis.

Skrevet

oh yes! jeg ble skikkelig overstimulert på ferskforsøket jeg hadde i des 2008. Ble skikkelig oppblåst, hadde problemer med å gå normalt osv. Helt gåen. Jeg dro derfor for å ta blodprøver etc, og fikk da vite at jeg var overstimulert. Hadde for høy blodprosent, så det ble både tapping og innleggelse med tilkobling til blodfortynnende medisin. Måtte måle alt jeg drakk og hvor mye som kom ut igjen. Dersom det samla seg opp på nytt var det snakk om at jeg måtte tappes på nytt dagen etter. Heldigvis stoppet det, slik at jeg slapp det og fikk dra hjem, men måtte ta blodfortynnende sprøyter i mange dager etterpå. Var også antydning til/fare for vann på lungene. Jeg ble gravid da :) Men det var en utrolig strevsom periode hvor jeg var skikkelig dårlig. Fikk beskjed om å drikke mye vann husker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...