Gå til innhold

Til dere som har skolebarn:

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, det får de ikke. De må lese og regne i sommerferien også, men jeg forsøker å snike det inn litt slik at det blir lystpreget, og ikke "skolepreget". Som å gi dem, og få dem til å lese selv, blader ol som de liker, later som jeg trenger hjelp til å regne sammen varer i butikkene osv. Om det passer seg slik en regnværsdag, og de er interessert, kan vi godt ta noen matteoppgaver og sånt, men det er ikke det jeg har størst fokus på. Da synes jeg lesing er mer viktig. De skal lese i minst 10-15 minutter minst 4-5 dager i uken i hele sommerferien, ellers vil lesenivået deres falle veldig. Det opplevde vi første sommerferien til eldstemann da vi ikke tenkte på dette.

Dette er sikkert ikke nødvendig for store skolebarn, men småskolebarn bør absolutt lese litt i sommerferien også.

Dette får barna styre selv! En av guttene mine elsker å lese gamle donaldblader, og regne sammen verdien av pokemonkort.. Den andre gutten min liker å ralle rundt med ball, hoppe, sprette og slå hjul på plenen. Dette styrer de selv! Jeg ser begge interessene som verdifulle, og prøver ikke å presse dem til å gjøre noe annet enn de de naturlig sett liker.

Så får det heller være at leseferdighetene til minstemann faller iløpet av sommerferien. Jeg stoler på at han henter seg inn igjen tidsnok!

Hi her

Forskjellen mellom barn som gjør det bra og ikke på skolen handler mye om hva feriene inneholder. Jeg tenker dessuten at å lese gir glede når en mestrer lesingen noenlunne. Jeg vil ikke at barnet mitt skal henge etter eller trenge tid på å komme i rute igjen etter ferien, derfor vil jeg at han skal gjøre ting han lærer av. Er litt usikker på hvordan vi skal legge det opp for at det ikke skal bli veldig skoleaktig.

Går det bra med husbyggingen, Alva?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...