Gå til innhold

Begynte i jobb forrige uke, må fortelle sjefen at jeg er gravid nå....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan tror dere hun reagerer ?

Jeg vet de har vært på utkikk etter noen i lang tid, siden dette fagområdet er ganske spesielt. Det er få som søker jobb, men de hadde en til i tillegg til meg. De valgte å ansette meg, og den andre har nå fått jobb et annet sted.

Det er et veldig fysisk yrke, så det spørs hvor lenge jeg holder...

 

Dårlig gjort å ikke si noe før ansettelsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke dårlig gjort. Uansett ville jeg ikke sagt fra før jeg var minst 3-4 mnd på vei, til risikoen er redusert. Hvorfor skal du si fra nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 3,5 mnd på vei nå, og det synes.

Må også bli tatt litt hensyn til mtp tunge løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, det var dårlig gjort å ikke si noe før ansettelsen. Jeg er jammen glad jeg ikke er arbeidsgiver altså!! Først bruker de mye tid på å finne den RETTE til jobben, og vips; så er hun borte!! De må jo selvfølgelig regne med at ansatte blir gravid innimellom, men en må kunne regne med at de ansatte blir værende en liten stund før de blir gravid.

Og dersom det var virkelig DEG de ville ha, så hadde du fått jobben selv om du ga beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er dårlig gjort - spesielt siden de må tilrettelegge for deg allerede nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke dårlig gjort!! Her må man mele sin egen kake og prøve å få den jobben som måtte være!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dårlig gjort eller ikke... Arbeidsgiver har jo uansett ikke lov til å ta hensyn til et svangerskap når de skal ansette en person. Hvis de lar være å ansette en pga svangerskap, så gjør de noe ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva de har lov til er nå en ting... Hvis de må velge mellom to likeverdige kandidater, hvem får da jobben hvis den ene er gravid?

Men jeg mener likevel det er totalt uakseptabelt å ikke fortelle om graviditeten før ansettelsen.

Selv opplyste jeg om at jeg var gravid allerede i søknaden. Fikk jobben selv om det var flere andre kandidater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen lovmessig plikt til å fortelle om graviditeten.

Men moralsk sett mener jeg det er feil å ikke informere om ting som vil påvirke dine muligheter til å utføre jobben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men morals sett har ikke arbeidgiver lov å velge henne bort pga. graviditet. Nå når hun ikke visste det så fikk hun jo jobben. Da skulle hun uansett fått jobben. Vanskelig uansett det der, men man er egentlig dum om man forteller det.

 

 

Du får legge vekt på at du forstår at det blir et problem, men du hadde så utrolig lyst på jobben at du måtte gjøre det som var riktig for å få den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som arbeidsgiver gir jeg jobben til den best kvalifierte, gravid eller ei. Har selv ansatt gravide.

 

Du er ikke forpliktet til å opplyse om svangerskap, men jeg hadde satt pris på å få vite det så jeg vet hva jeg har å forholde meg til.

Har selv opplevd at nyansatte har holdt tilbake slik informasjon og jeg føler da at de starter jobben med å være litt uærlige. De hadde fått den uansett, men det hadde gjort det enklere for meg å få vite det med en gang. Kunne f.eks skaffet vikar i samme prosess som du ble ansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes IKKE at det er dårlig gjort! Ville ikke gjort det selv, spesielt når du sier at det er vanskelig å få jobb.

 

Når en ansetter folk så ansetter man/ investerer man i fremtiden til firmaet, så noen mnd med tilrettelegging og et år med permisjon er jo lite i det store bildet.

 

Har forresten ei kollega som fikk fast jobb 2 uker før hun gikk ut i permisjon. Sjefen min var veldig irritert over at hun _måtte_ velge henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...