Gå til innhold

Litt kjipt i barnehagen i dag..

Anbefalte innlegg

Det er en ny ansatt som har begynt i barnehagen til min datter. Hun har aldri hilst på meg (jeg trodde hun var en mamma til noen på avdelingen) og jeg aner ikke om hun er vikar eller fast ansatt eller hva hun er.

I dag møtte hun meg med: "Åh i dag har barnet ditt trasset så mye. Nå er jeg virkelig sliten." Jeg skjønner jo det, og det er jo bra at vi får beskjed om ting, men det var liksom så lite hyggelig. Jeg hadde jo i tillegg hatt en drittdag på jobb, så det kan jo være en grunn til at jeg reagerte. Barnet mitt er bare 2,5 år og blir frustrert i enkelte læringssituasjoner, men det var egentlig litt ukonstruktivt med hele velkomsten.

Er jeg bare skikkelig teit?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143325310-litt-kjipt-i-barnehagen-i-dag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja,jeg syns liksom det var litt harskt :) Det er jo ikke så veldig mye jeg kan gjøre med saken liksom. En toåring som trasser mye en dag er gjerne bare uopplagt.

Men vi fikk en konstruktiv samtale da, så det var forsåvidt greit :)

Hun skal over i stor avdeling, og de presser veldig fra alle kanter om at hun skal "klargjøres" for dette med bleieavvenning, spising, smøre på maten selv, kle på seg osv. Hun er født helt i slutten av desember og er slik endel yngre enn de andre. Jeg er heeelt enig i at hun MÅ lære seg å være selvstendig, men ser samtidig at hun kanskje er litt lite motivert.

Det KAN jo være at hun bare er lat, eller at vi ikke har stilt nok krav. Men det kan også være at hun rett og slett bare er nettopp fylt 2,5 år. Barn er forskjellige. Har av og til følelsen av at barnehagen mener vi skjemmer henne bort, men vi tar daglig kampene her hjemme for å få henne ajour med resten.

HI

Hahahah, morsom kommentar om 1881 :D

Vel.. jeg sjønner veldig godt at de blir slitne av trassne unger, men det var så rart å bare buse ut med det på den måten, særlig siden jeg ikke har hilst på henne før. Det hadde vært litt annerledes om det var en av dem jeg har snakket med på godt og vondt før.

Vi foreldre må jo ikke være redd for å få "kritikk" av barnet heller, men det er måten det legges frem på.. Det virket liksom som om at min datter hadde tatt all tid i dag, og at hun nå kunne puste lettet ut når jeg hentet monsteret, hehe.

HI

Annonse

Det kan jo dreie seg om en god, gammeldags komunikasjonssvikt. Mulig den nyasatte er usikker i rollen sin og sa det i et forsøk på en morsomhet f.eks. Kanskje det er hennes måte å opprette kontakt med, ikke alle som er like vare og forsiktige med hva de sier.

La det ligge og gi henne en sjanse til, kanskje hun er kjempegrei og barnet ditt digger henne.

Dette har vi også blitt møtt med, og da var hun bare 1 år. Lirte av seg at jenta vår hadde vært sur hele dagen og etterfulgt med en sur lang regle. Mannen min overså henne der og da og konsentrerte seg om å være positiv ovenfor jenta vår.

Men!

Vi aksepterte det på ingen måter. Mannen min snakket med lederen i barnehagen (det var en liten privat), og hun fikk bragt det videre.

Heldigvis var ikke den dama der noe ofte.

Skjønner godt du reagerte!

Det var jo veldig spesielt at dere fikk den når hun bare var ett år da! Slkjønner godt at dere tok det videre!

Jeg føler ikke at det i mitt tilfelle er noe å ta videre, da man må kunne regne med at en 2,5 åring skal høre etter og i alle fall kommunisere med ord hva som er galt. Det var det rareste, for jenta vår er veldig verbal og snakker i laaaange utgreininger om alt. I dag har hun visst ikke brukt ord i det hele tatt, bare hylt. Hun har på en måte låst seg. Jeg har jo også opplevd dette flere ganger, men aldri over lengre tidsrom.

HI

"Da man må kunne regne med at en 2,5 åring skal høre etter og i allefall kommunisere med ord hva som er galt"??? Nei, det kan man ikke regne med! Jeg har en på din alder som skal begynne på storbarn til høsten og han henger etter med språket. Han klarer ikke å forklare med ord hva som er galt. Er ikke moden nok for å sette ord på følelser eller frustrasjon

Du nevnte noe om å klargjøre jenta di for storbarn....forventer de virkelig at de skal smøre brødskiva selv, være bleiefri og være helt selvstendige?? De går i barnehagen ikke på videregående!

Jeg jobber selv i barnehage, og synes dette var en merkelig måte å møte en forelder i garderoben på, uansett om hun bare prøvde å spøke. Hva om du hilser på henne neste gang du møter henne?

Jeg har så veldig liten innsikt i hvordan den gjengse toåring er språklig. Jenta vår har vært veldig tidlig ute med språket, så hun har i lang tid kunnet uttrykke alt hun føler med ord :)

Jeg syns også at det er litt mange krav.. Det med å smøre på skiven hennes var noe de mente hun skulle gjøre allerede når hun nettopp hadde fylt to år. Jeg har derfor vært bekymret for hvordan hverdagen hennes kommer til å være i storebarn avdelingen. Men det er en veldig god barnehage sånn stort sett, så jeg må jo bare stole på at de gjør det som er riktig sett fra et pedagogisk ståsted.

Men jeg mener vel egentlig at en 2,5 åring kan få lov til å være hjlpet en stund til. har bare fått inntrykk fra barnehagen av at jeg er veldig beskyttende overfor jenta, og siden jeg ikke kjenner så mange med barn i samme alder har jeg gått ut fra at hun er langt bak de andre.. Når jeg påpeker at hun tross alt er et halvt år yngre enn de fleste andre som skal over på storebarn så får jeg på følelsen at de mener jeg behandler henne som en baby..

HI

Annonse

Jeg jobber i barnehage og ville aldri funnet på å bruke ordet trassig om noens barn slik. Dersom et barn har vært ekstra krevende en periode ville jeg muligens spurt foreldrene om de hadde merket noe til det samme hjemme og også forsøkt å se etter måter å gjøre ting på en bedre måte. Dersom barnet bare trasser er det noe som ikke er riktig i måten bhg kommuniserer med barnet på.

En 2,5 åring kan langt fra forventes å reagere med ord. En 2,5-åring er liten og reagerer på ting hun ikke liker med hele seg. De klarer ikke styre følelsene sine på lik linje med eldre barn og voksne. Det er en grunn til at de fleste barn som bæres hylende hjem fra barnehagen/ inn i barnehagen / ut fra butikken osv er mellom 2,5 og 3,5 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...