Gå til innhold

Ville dere tatt imot 10.000 kroner fra en pasient som er dement og glemmer det fort av?

Anbefalte innlegg

Det er ikke helt sant at dem med demens ikke disponerer pengene sine. Det er derimot et veldig vanlig problem at de tar ut tusenvis av kroner fordi de er redd for at de ikke skal klare å bruke bankkortet sitt når de handler etc. Selv om en person med demens er såpass frisk at han eller hun fortsatt disponerer penger, handler osv, så kan korttidshukommelsen være dårlig, alt etter sykdomsform.

Men jeg tror også at dette må være et tulleinnlegg, rett og slett fordi jeg velger å tro at ingen er så kyniske (selv om jeg vet at det ikke stemmer).

Fortsetter under...

Nei, det er ikke lov!!

En beboer på ett sykehjem ønsket å gi meg en bursdagsgave ett år jeg jobbet der. Det måtte via direktøren og måtte få tillatelse fra han til å ta i mot.

Det er godt mulig at denne snille damen virkelig ønsker å gi deg disse pengene - men i følge norsk lov det er ulovlig å ta imot slike gaver i den stillingen du har. Du risikerer å bli anmeldt og miste jobben samt evt fratatt muligheten til å ta lignende jobber i fremtiden! Kanskje du burde finne deg et arbeid som ikke involverer omsorg for folk... Kan hende du må skifte "karriere" fortere enn du tror...

I verste fall er ikke du den eneste hun gir penger til. Blir du oppdaget kan du få skylden for mye mer enn den delen du har tatt imot...

Som helsepersonell er det strenge kriterier for hva man kan og ikke kan ta imot av pasienter, og dette burde du vite! Symbolske gaver i spesielle anledninger er ok, som en blomst til jul eller lignende, men ikke hvis man stadig får slike gaver!

Kr 10 000,- er langt, langt, LANGT over akseptabel eller lovlig grense!!

Det er bare du som kan bestemme hva du vil gjøre i denne eller lignende situasjoner i fremtiden. Mange demente er veldig redde pga at de stadig mister mer kontroll over livet sitt og prøver å sikre seg hjelp fremover med gaver - eller "bestikkelser". Ville du utnyttet andre redde personer? Hva med en person med akutt hodeskade og ikke var tilregnelig, ville du da tatt imot? Dette er i prinsippet ikke anderledes! Du risikerer at evt familiemedlemmer varsler om at hun har tatt ut store beløp fra sin konto - og dette kan oppdages i etterkant. Mange demente får hjelp av familie eller andre til å styre økonomien, og da har de oversikt over forbruk, så dette kan oppdages raskere enn du tror.

Er det uetisk å ta imot disse pengene? Det er totalt umoralsk og vitner om en ikkeeksisterende yrkesetikk som helsepersonell. Hvilken person vil du være? Hvilket forbilde ønsker du å være for barna dine?

Ta det som et stort kompliment at denne damen synes så godt om deg og den jobben du gjør at hun tilbyr deg dette. Men ikke bryt den tilliten hun har til deg med å ta imot disse pengene!

De 10 000,- forsvinner fort og ha en stygg ettersmak for din del. Sier du til henne at du setter pris på henne som person og at du tar det som et kompliment på at du som person og fagperson har gjort jobben din, og derfor ikke kan ta imot pengene, at det er ulovlig - ja, da vil du kunne gjemme minnet om denne snille damen i mange år fremover, og du vil huske henne når du står overfor andre vanskelige situasjoner i fremtiden. Foruten at det er ulovlig tror jeg det å ta imot disse pengene blir omtrent som å tisse i buksa for å holde varmen når det er kaldt - sabla godt akkurat der og da, forbasket ubehagelig i etterkant!!!

Men, det er ditt valg....

Ps! Jeg forstår at det er fristende å tenke på hva et slikt beløp kan gjøre for deg og barna dine. Forstår godt det å ikke ha mye å rutte med og ønsket om å ha mulighet til å gi litt ekstra en gang i blant. Lek deg med tankene på hva du vil gjøre når du en gang i fremtiden får et slikt beløp på lovlig måte. Tviler på at barna dine vil synes det er stas om de får vite i ettertid at mamma gjorde seg til tyv for et, tross alt, lite beløp... Håper du gjør det som er riktig både som person og som fagperson.

Annonse

NEI!

Hadde hun hatt mye penger og vært helt oppegående mentalt, JA.

Men hun er dement!! For gud skyld...er du ikke proffosjonell i jobben din??

Om du tar i mot pengene så kan hun plutselig snu helt om å anmelde deg for stjeling, hva hadde du da sagt????

Hun er dement.!!!!

De 10000 er ingenting imot det å miste jobben i unåde, og i tillegg å måtte betale de 10000 tilbake til den gamle damen.

Men dette er nødt til å være et tulleinnlegg da.. Ingen gir bort 10000 på den måten, dement eller ei..

Er jeg den eneste her som reagerer på at alle som svarer nei, oppgir som grunn: fordi det er ulovlig, og du kan misste jobben!?

Dette er ikke dine penger. De tilhører pasienten. Du har ikke jobbet for dem, og du vet at det kan gå utover pasientens økonomi å ta imot! Derfor er det galt å gjøre det.

Hvordan er dere egentlig oppdratt?? Er frykten for straff det eneste som hindrer dere i å stjele?

Det kan vel hende at hun har tilbudt flere av dine kolleger disse pengene. Kanskje det har blitt tatt opp paa rapporten paa slutten av arbeidsdagen slik at flere er klar over hva denne damen gjoer.

Annonse

NEI, på ingen måte! og om du gjør det håper jeg at hver eneste krone gnager på samvittigheten i evigheter!

det er det samme som å stjele penger fra barn, de vet ikke alltid verdien i pengene selv om de kan si dette på et klart tidspungt! det er forkastelig å ta imot når du VET at personen har perioder der de ikke er beregnlige!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...