Alida*Englebarn Skrevet 15. juni 2011 #1 Skrevet 15. juni 2011 Jeg har ennå lenge til fødsel i august, men jordmor sier hun ikke vil la meg gå overtid pga alder. Noen som har kommet bort i dette før? Hvor farlig er det eller kan det være? Kjenner ei som gikk over tiden og fikk morkakeløsning etter 10 dager over. Inne men det sies at modne ikke skal gå over og da må det vel være noe i det. :-)
Giinaღ Skrevet 15. juni 2011 #2 Skrevet 15. juni 2011 Dette er jo en evigvarende diskusjon, hvor Norge ligger langt etter de andre europeiske land når det kommer til hva som er "forsvarlig". Og, etter hva jeg har forstått, er høyere alder større risiko pga morkakefunksjon. Det er derfor VELDIG viktig å følge med på liv siste tiden. Jeg er 36 og liker det overhodet ikke, så kommer til å "grine meg til" igangsetting på første overtidskontroll, 7 dager over termin. Det har heldigvis kommet nye rutiner på sykehusene i Oslo + Ahus, som gjør at første kontroll kommer på dag 7. Og da skal det også visstnok være greit å bli satt igang dersom det er ønskelig.
Alida*Englebarn Skrevet 15. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 15. juni 2011 Min venninne er lege, hun var også nøye med å følge med på liv, og fikk morkake løsning over tiden, ikke kjekt... Min jordmor sa hun skulle ikke tillate at jeg gikk over tiden, så hun kommer nok til å hjelpe til om det ikke blir satt igang, viktig å følge med ja:-)
Giinaღ Skrevet 15. juni 2011 #4 Skrevet 15. juni 2011 Hva mener hun da med "over tiden"? Over termin? Det er godt å ha en jordmor som støtter dette. Kunne aldri tilgitt systemet om noe hadde gått galt så sent i svangerskapet altså.... huff! Hvordan gikk det med venninnen din som fikk morkakeløsning?
Alida*Englebarn Skrevet 15. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 15. juni 2011 Vel barnet døde under fødsel, ikke kjekt:-O Det er viktig å følge med, være ei masekråke for da blir vi iallfall undersøkt og fulgt med. Mange av oss er så forsiktige...
Mrs.Bakke Skrevet 15. juni 2011 #6 Skrevet 15. juni 2011 Det er dessverre ikke JM som bestemmer dette. Hun kan sende deg til en overtidsvurdering på sykehuset, men det er sykehuset som bestemmer. Og sykehusene har VELDIG ulik praksis. I prinsippet skal man ikke gå mer enn 2 uker over, men Haukeland feks praktiserer ikke dette. I Skien har de nylig begynt å praktisere kun en uke overtid. Jeg har aldri hørt at det har noe å si hvor gammel mor er.
Alida*Englebarn Skrevet 15. juni 2011 Forfatter #7 Skrevet 15. juni 2011 Jeg har hørt at modne mødre blir ekstra fulgt med rundt dette, det har vel med alderen å gjøre. Jeg er 46 år ved termin og skal nok bli hørt tenker jeg, Best å samle info om dette tenker jeg. Min venninne gikk to uker over tiden, hun var i slutten av 30 årene, mistet barnet i fødsel pga morkakeløsning....
Alida*Englebarn Skrevet 15. juni 2011 Forfatter #8 Skrevet 15. juni 2011 Leser at RH setter igang fødsel på de over 40 år ved full gåtte 40 uker fordi der er større sjanse for uventet fosterdød når kvinnen er over 40 år:o Noen som vet mer?
Mrs. Charming Skrevet 15. juni 2011 #9 Skrevet 15. juni 2011 Jeg synes du burde være superhappy med å vite at helsepersonell ikke lar deg gå over tiden! Sykehus og landsdeler praktiserer dette såååå urettferdig ulikt og det er mange som mister babyen på overtid eller får store fødselskomplikasjoner eller andre men både for mor og barn. Jeg er superskeptisk til dette å la gravide gå over tiden som vi gjør i Norge. Det medfører en enorm risiko for barnets liv og morens helse!
NostraStoria Skrevet 15. juni 2011 #10 Skrevet 15. juni 2011 Det er da ikke mindre farlig å gå over termin hvis en ikke er moden? Moden eller ei, morkakeløsning/morkakesvikt er noe en bør tenke på - da vil jeg heller bli satt i gang. Ny praksis hvertfall på SUS nå er max 9 dager over termin. Ifjor når jeg ble satt i gang var praksisen på 14 dager. En må se hvor høy risiko det blir for mor å gå over og om det kan svare seg å bli satt i gang, altså en teknisk og risikabel fødsel. Jeg har blitt vurdert på SUS allerede og er kandidat for igangsettelse av jm der, men det er fortsatt spesialisten som har det siste ordet. Krysser fingrene!
NostraStoria Skrevet 15. juni 2011 #11 Skrevet 15. juni 2011 Sorry HI og dere andre, jeg leste feil! Moden som i "godt voksen" ja.....sykt treig i dag jeg...haha!
magica fra tryll Skrevet 15. juni 2011 #12 Skrevet 15. juni 2011 Hei! Vil bare nevne at det å sette igang en fødsel også kan innebære en viss risiko. Jeg har født 6 barn og er en av dem som går over hver gang. Har en igangsatt fødsel, med tvillinger. Ble da satt igang på termin. Var helt umoden, og det ble en veldig lite ok opplevelse. Langvarig fødsel som endte med vakum og masse tekniske greier. Har mye bedre erfaring med å gå over, og at fødselen starter av seg selv....-Men det er min opplevelse,da:)
NostraStoria Skrevet 15. juni 2011 #13 Skrevet 15. juni 2011 derfor jeg skrev en teknisk men risikabel fødsel (altså igangsatt) men noen ganger er det høyere risiko å gå over. Jeg ble satt i gang og det endte med vakuum, hadde en fin fødselsopplevelse tross alt.
Giinaღ Skrevet 15. juni 2011 #14 Skrevet 15. juni 2011 Jeg ble også satt igang sist, og endte med vakuum. Er det en økt risiko for det ved igangsetting? Hvorfor? noen som vet? Ja, morkakesvikt er det større sjanse for ved økt alder dessverre. Synd at det er så ulik praksis rundt omkring i landet. Håper virkelig de andre sykehusene kommer etter.
magica fra tryll Skrevet 15. juni 2011 #15 Skrevet 15. juni 2011 Det er en høyere risiko for alle inngrep ved igangsatte fødsler. Høyere risiko for vakum, keisersnitt osv. Det er vel rett og slett fordi en fødsel helst bør starte når den starter av seg selv. Slik som hos andre naturlige, levende vesener vil jeg tro..hehe Hvordan en fødsel starter er jo et av naturens mirakler, og et fantastisk samspill mellom mor og barn. Personlig synes jeg det er mye mer betryggende med hyppig kontroll på overtid enn igangsetting. At noe kan skje, kan en jo ikke sikre seg 100% mot uansett. Jeg f.eks, holdt på å miste et av barna mine under fødsel pga mange uheldige omstendigheter...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå