Gå til innhold

Dere som er hjemmeværende husmødre!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Han har 500 000 i i året. Jeg får inn litt under 10 000 i mnd, det er barnebidrag, kontantstøtte og barnetrygd.

Vi har det helt greit, har råd til det meste bare vi planlegger godt :)

Etter jul vil han mest sannsynlig stige i lønn, da til 700 000 om ikke mer, han gjør det godt i bedriften han jobber i og vil om noen få år ha 1 mill i inntekt.

Så planen er at jeg skal gå hjemme mens barna er små. Nå har vi en i skolealder, en på 2 år og snart en nyfødt.

Vi har huslån på 1,1 mill, billån på 170 000 og studielån på 300 000 til sammen. Vi får betalt alle rgninger og sitter igjen med fin sum etter alt er betalt.

Nå sparer vi ikke da vi pusser opp for alt overskudd så vi slipper mer på boliglånet.

Han tjener ca. 700000 kr. I tillegg får han utbytter fra firma han er medeier de årene de velger å ta ut det. Jeg får lønn som jeg gjorde når jeg jobbet. Med barnetrygd og kontatstøtte får jeg ca. 20000 i mnd. Det meste av min lønn tar vi fra overskudd fra penger vi har i fond. Altså vi tar ut hvert år slik at vi har til min lønn. Mannen betaler faste utgifter, jeg betaler mat og klær til meg og barna. Vi lever veldig godt. Har enebolig med lån, og hver vår gode bil uten lån.

Hadde vi ikke hatt mer en mannens lønn hadde vi nok gjort ting på en annen måte for å få det til. Klart oss med billigere biler, ikke reist særlig på ferie, hatt lavere forbruk på klær og andre koselige ting. Ikke minst latt være å invistert mer en høyst nødvendige ting til hus og hage. Det er der det går mest penger for vår del. Vi har før vi satt oss igjeld bestemt oss for at jeg skal være hjemme selv om det ville gjort at vi måtte knipe på mye, men vi har vært heldige økonomisk (og jobbet hardr for det) og fått i pose og sekk.

Jeg må bare legge til at jeg ikke har tenkt å være hjemme resten av livet. Når barna er større eller vi/jeg har lyst å jobbe igjen er det bare til å begynne igjen. Har en utdannelse som ikke tar så stor skade av å være borte fra f.eks 10 år. Er lett å få jobb, og lett å komme inn i det faglige selv om man ikke har fått med seg siste nytt.

Jeg har värt ufrivillig husmor i snart ett år.

Min "innkomst" har värt 1050 kr i måneden (barnetrygd).

Heldigvis hadde vi begge litt oppspart fra för, og snart kommer endel skattepenger. Men det har ikke värt lett med 2 barn og en på vei.

Min samboer har litt over 400 000 i året.

Han har huslån og må kjöre mye bil pga jobben. I tillegg har vi hatt dyre reiser med min datter 1-2 ganger i måneden, da hun skal til sin pappa.

Så mange utgifter er det. Nå får jeg vel snart litt permisjonspenger (melleom 3 og 4000 i mnd tror jeg) og det vil komme GODT med! :)

Så får vi se når jeg blir nödt å begynne å jobbe igjen.

Annonse

Jeg har vært hjemme i 1 1/2 år nå. Mannen min tjente ca 550 000 til å begynne med, så fikk han nesten 100 000 i lønnsøkning, og det gjorde jo ting mye bedre for oss. Men for 1 mnd siden gikk firmaet konkurs og han står nå uten jobb inntil videre. Det gjør jo at vi har det litt stramt om dagen. Noe å tenke på muligheten for når man tenker å klare seg på en inntekt....

Vi har heldigvis oppsparte midler å ta av, samt at han skal få feriepenger(fra i fjor og så langt i år) og siste månedslønnen fra lønnsgarantifondet, ca 130 000. Og hadde det ikke vært for bufferen på ca 100000 og at jeg har igjen litt av engangstønaden får kontantstøtte for 1 og barnetrygd for 2, hadde vi virkelig vært i knipa. Vi har en baby som nå er 7 uker, så er jo ikke bare bare for meg å skulle ut i jobb heller.

Våre utgifter er hovedsaklig: ca 1,6 mill i boliglån(betaler ca 8000 i mnd) samt månedlige fellesutgifter på 4 600.

Billån på 1 bil, ca 4000 pr mnd, forsikring for 2 biler, ca 8000 i året, men skal kutte full kasko på den ene nå, så da halveres forsikringen på den. Drivstoff max 1500 pr mnd, men bruker lite nå når mannen min ikke jobber.

Mannens studielån på ca 3000 hver 3. mnd.

Også er det bl a strøm og en (ufrivillig) MasterCard kreditt på ca 30000 etter at begge bilene havnet på verksted her for et par mnd siden.

Vi har klart oss greit til nå, men de alt for store utskeielsene har vi ikke kunnet ta oss. Lager middagslister og handler hovedsaklig utifra denne 1 gang i uka. Har et månedlig mat/husholdningsbudsjett på 3500-4000 kr.

Ellers er det å passe på når det er salg på klær og div utstyr til barna. Og vi voksne unner oss ikke så mye til oss selv.

han tjener 350 000 i året. Jeg har farsbidrag for mine to eldste barn (som vi har full tid) så får jeg kontantstøtte til ett barn og selvsagt alminnelig barnetrygd for alle fire barn.

VI har hus (200 m2) og to biler. Vi har mat på bordet hver dag, og pusset opp litt i det siste året. har vel ca 500 000 i gjeld. I tillegg til det har jo barna klær, er med på 1 fritidsaktivitet hver... vi drar på ferie en gang i året.. men kan fint ta helgeturer innenfor norden litt oftere =) Jeg syns vi har det bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...