Gå til innhold

Jeg skal gifte meg! Trenger masse tips og råd.

Anbefalte innlegg

Han har fridd :D :D

Og jeg er så glad :)

Nå er det masse som skal planlegges, men vi har heldigvis veldig god tid, siden vi har valgt en dato i mai 2013 :P

(vil ha baby i magen som brudepike, og da må ho ha lært å gå først, og da er ho 1 år og 9mnd. Jeg vil være mai-brud).

Men vi er ikke akkurat rike, og det er heller ikke familiene våre... Så om dere har gode råd til hvordan vi kan få et fint bryllup til en relativt grei pris, er jeg evig takknemlig :)

Vi skal invitere 46 stk. til middag. Vi har stor slekt, og skal kun invitere de nærmeste, søsken, foreldre, tanter og onkler.

Venner og øvrig familie inviterer vi til kaffe og kaker og festen.

Jeg har frisør og sminkør i familien, så der blir kostnaden minimal. Jeg har også mulighet til å få kaker til en rimelig penge via kollegaer, og venner og familie kan helt sikkert bake litt de også :)

Pynting vil jeg gjøre selv, samt å lage bordkort og invitasjoner selv.

Vi vil gifte oss i en kirke som vi begge har tilknytning til via dåp og konfirmasjon, men vi sogner ikke til den, og må derfor betale. Noen som vet hva sånt koster?

Hva slags mat blir rimelig til nesten 50 stk? Og hvor mange kaker må vi egentlig ha? Vi har tenkt til å ha 2 øl/vin til hver under middag, og en cognac/baileys til kaffen. Resten tenkte vi at folk kan få ta med selv... Eller blir det dumt? Kom gjerne med tips i alle retninger ift bryllup :)

På forhånd tusen takk :)

Fortsetter under...

Gratulerer så mye! :)

Syns du er veldig godt på vei :)

Vi giftet oss i en kirke som vi ikke sogner til, prislappen på det kom på 6000 kr. Men dette varierer kanskje fra kirke til kirke. Da betalte vi for leie va kirke, prest og organist. Ganske mye mer enn jeg hadd sett for meg.

Bordpynt med blomster kan du gjøre enkelt, billig og veldig fint med å kjøpe buketter som du snitter om selv. Mye billigere enn dekorasjoner.

Et lite tips, selvlagte invitasjoner og bordkort kan fort bli mye dyrere enn hva du tror (snakker av erfaring).

Vi var 55 gjester, vi hadde 2 etasjers bryllupskake, 1 kransekake og 6 kaker utenom. Det var myyyye kaker igjen. Men da kakene ble servert var festen så godt i gang, at det fristet nok ikke så veldig med så mye søtt.

En sjenk til forrett, 2 sjenk til middag og avec til dessert er passelig. Viktig at gjestene har noe å skåla med etter taler. Men dette blir ofte lagt opp av toastmasteren. Hvis dere skal ha det på et lokale hadde jeg prøvt å fått handlet alkohol litt etter litt, tax-free. Kanskje dere kjenner noen som skal ut å reise som kan handle for dere. Dere har god tid på dere. Jeg syns personlig at når man har det på lokale så kan det godt være fri bar. Dette har blitt diskutert opp å ned i mente på disse sidene de siste dagene. men jeg hadde heller ikke blitt fornærmet hvis jeg måtte tatt med selv. Det kommer jo ann på hvor mange gjester dere blir etter middagen.

Det som er viktig i første omgang er å bestille kirke og lokale. Så har du god tid til andre ting etterpå.

Kanskje dere har noen i slekta eller bekjente som kan være toastmaster, det er ganske dyrt hvis du skal leie inn noen. Musikk, veldig greit med spotify. Da kan du lage en veldig variert spilleliste til alle aldrer.

Hvis mannen skal ha smoking el så ville jeg sjekket opp muligheten for å leie, da dette ikke blir så mye brukt etterpå.

Blomster i kirken hadde jeg ikke brydd meg om, det er det ingen som legger merke til.

Phu...ble langt dette. men det var dette jeg kom på i farten :)

Lykke til med planleggingen, det er så kjekt!

Du kan jo begynne med å høre hva det koster å "ha" kirka?? Siden dere er konfirmert det/døpt så kanskje (?) dere slipper??

Vi giftet oss i kirka og pyntet den ikke. Da sto det 2 buketter med påskeliljer (ja vi giftet oss i påsken) på alteret. Det var alt, men det er en pent utsmykket kirke..

Bordekrasjoner laget min tante, og vi brukte blåbærlyng, eføy mm som var gratis, som basis..

En kusine satte opp buketten. Kjolen sydde min mor, av silke importert fra Arabia av en venn av min onkel.

Toastmaster var en slektning av gubben, han og frua var invitert og de tok ikke betaling. Dyrest var serveringspersonell/kokk... Vi hadde fri bar, me vi hadde folk som kjøpte tax free for oss..

Bilen sto en kompis av gubben for gratis, iallefall ikke mye...

Sett opp hva dere ser for dere at dere vil ha, og prøv å sett en pris på det..

2 øl/vin til maten blir lite. Dere bør ha en til to glass pr.rett og jeg regner med dere har 3 rettes.

Bare ett forslag:

Forrett:

Laksetimball (kan stekes i brødformer) med salat og sitron.

Hovedrett:

Oksestek(skjært i ca. 5 mm skiver på maskin), kokte skrelte poteter, rødvinssaus og broccoli

Dessert: Hjemmelaget karamellpudding og krem (eller fruktsalat med krem)

Gratulerer med forlovelsen:)

Annonse

Gratulerer! :)

Alle gjør det jo forskjellig, jeg liker lister, orden og antistress.

(Min søster heiv sammen bryllupet på 3 måneder, og det ble også supert)

Men uansett, her er min liste fra da jeg giftet meg, alltid stas når den kan komme til nytte:

Bryllupssjekkliste.

------------------------------------------------------------

12-11 mnd før:

• Booke kirke og lokale. Evt telt, klarering av bruk av uteområde osv. Hvis utendørs husk nabovarsel minst en måned før bryllup.

• Booke prest og organist, om man ønsker en spesiell.

Diskutere vielsen med presten (om man ønsker fokus på spesielle temaer osv.

Vi ba om nedtonet "Herrenjesuskristus og unngåelse av temaer som synd og forlatelse", fordi man kan få mye rart om man ikke er tydelig)

• Musikk i kirken

Om man ønsker egne musikalske innslag; finnes det utstyr og anlegg i kirken? Hvis ikke, hvor kan man få leid? Pris?

• Velge musikk og innslag i kirken. Hvem leser hva? Sangere?

10-9 mnd før:

• Menyforslag og priser (inkl. drikke)

• Kokk og serveringshjelp, bookes.

• Service og annet utstyr i festlokalet, dekketøy telles opp.

Langbord/hestesko/E? Runde bord? Hva er det plass til?

Vin fra bokser på karafler? Lysestaker? Hvem kan man låne fra?

• Starte innkjøp av drikkevarer. Husk alkoholfritt.

• Drift av bar. Hva serveres? Hvem? Hvordan?

• Bestille bryllupsreise

8-7 mnd før:

• Finne brudekjole, kan ha lang leveringstid. Begynne å kikke ettter sko.

• Toastmaster

• Forlovere

• Bestille ringer

• Bestille blomster

• Bestille mat

• Bestille kaker?

• Lage/bestille invitasjon, bordkort, takkekort og kirkeprogram

Invitasjon; sted, tidspunkt, veiforklaring?, su innen, referanse/adr til ønskeliste, overnatting/overnattingsansvarlig og henvisning til toastmaster m tlfnr.

• Bestille fotograf

• Filming av bryllupet? Hvem?

• Musikk:

Booke DJ/lage playlists

Sjekke anlegg og høytalere (også i kirken)

Bryllupsvalsen, finne sang. Dansekurs?

• Bestille time hos frisør/sminke

6-5 mnd før:

• Endelig gjesteliste

Klargjør invitasjoner og konvolutter. Adresser til gjestene.

• Bordplasseringen

• Bestem morgengaver, kan ha lang leveringstid. (Våre kom 2 mnd etter bryllupet likevel…)

• Ønskeliste. Leveres ønskede forretninger, evt lag enkel webside.

• Dekorasjon av lokale og kirken planlegges. Hva må lages, plukkes og bestilles?

• Serveringshjelp. Antall? Bookes. (Vi hadde fem serveringshjelper på 76 pers.)

4-3 mnd før:

• Brudgommens antrekk. Kjøp/bestill.

• Samle inn sanger og innslag. Tekster til kirkeprogram. Noter til innslag/musikere.

• ”Erklæring fra brudefolkene” og ”Forlovererklæring” sendes. (kirken.no)

• Forbered bagasje til bryllupsreise..? (Noe man ikke får tak i om 4 mnd, typ badetøy om vinteren?)

• Begynne å skrive talene

• Notis til aviser, ta kontakt. Når må det leveres?

• Send invitasjoner. Tre måneder I forveien er vanlig.

2-0 mnd før:

• Sjekk alle bestillinger; kirke, lokale, fotograf, servering, mat osv

• Send ut nabovarsel 1 mnd i forveien om festen er utendørs.

• Velvære; hudpleie? Maikyr? Pedikyr? Spraybrun?

• Notis til aviser sendes

• Skrive ferdig talene

• Prøve klærne

• Pynting av lokale og kirken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...