Gå til innhold

Hadde en veldig tøff fødsel og gruer meg til neste gang. Er det mulig å be om å bli behandlet som en førstegangsfødende?

Anbefalte innlegg

Har hørt at de som har født før blir behandlet på en helt annen måte og var med venninnen min på hennes andre fødsel og makan til lite oppfølging og informasjon. Det er deler av min fødsel jeg ikke husker og det jeg husker er leger som står rundt meg, at jeg må bli holdt opp i sengen av to personer fordi jeg ikke hadde krefter igjen og babyen min som ble løpt ut med for å bli sjekket.

Jeg har et sterkt ønske om å føde normalt og kunne tenke på fødselen som at barnet mitt kommer og ikke bare smerte og redsel.

Fortsetter under...

Det er fullt mulig! Be om en fødselsforberedende samtale i forkant av fødselen. Fortell hvordan du opplevde forrige fødsel og at du ønsker god oppfølging denne gangen.

Min første fødsel endte i hastekeisersnitt med en del komplikasjoner for meg under operasjonen. Jeg trodde jeg skulle dø flere ganger. Mistet to liter blod og tok meg mange måneder å komme meg til meg selv...

Da jeg ble gravid på nytt, hadde jeg en fødselssamtale på sykehuset i uke 32. Og da fortalte meg at pga. ting som skjedde forrige gang, skulle de være ekstra obs på meg denne gangen. Og de skulle gripe inn tidligere om det samme skulle skje igjen (babyen lå og stanget).

Dette gjorde at jeg ble veldig beroliget!! Men hadde heldigvis en drømmefødsel sist gang... :-)

Lykke til!

Er vel bare å be om det. De prøver sikkert så godt de kan. Men tror nok ikke du orker å fokusere så mye på barnet selv om jordmor er inne hos deg. Det har i allefall ikke jeg orket i noen av mine tre fødsler, og de var lette.

Hei

Kjenner meg igjen.

Be om samtale på sykehuset før fødselen.

Jeg var på det og snakket med jordmor, hun skrev da opp alt jeg ville ha. Oppfølging og informasjon. Jeg sa også i fra at en student gjerne kunne være med, de har ofte tid og veldig mye omsorg

Lykke til, og du ikke gru deg, snakk med noen

Jeg har fått fire barn jeg, og min første fødsel var også tøff.

Det ser de i journalen din når du skal føde igjen og det førte til at de var ekstra omsrogsfulle mot meg. Jeg ba ikke om det, men de passet godt på meg hele veien.

Jeg hadde også en jordmorstudent andre gangen og hun forlot meg omtrent aldri, passet på, stullet og stellet, forklarte og beroliget. Helt supert!

Du må bare fortelle at du er engstelig pga den forrige fødselen og nok trenger litt ekstra støtte og omsorg, de aller fleste jordmødre vil forstå det og gi litt ekstra av seg selv.

Det går nok helt fint skal du se. Lykke til!

Tenkte at jeg egentlig ikke turte å sjanse på at det samme kunne skje en gang til, men har så inderlig lyst til å ha en god fødselsopplevelse som ikke resulterer i fødselsdepresjon.

Men føler at jeg krever altfor mye hvis jeg spør om det...

HI

Annonse

Jeg har fire barn, og den fødselen jeg fikk minst hjelp/veiledning og opplysninger var ved min første fødsel... HELT grusomt.. ved neste fødsel fikk jeg anbefalt abc-klinikken for der har personalet mye bedre tid.. og JA, virkelig fikk mye bedre oppfølging.. til og med på min fjerde fødsel...

uansett.. ta med fødselsplan (ikke at man kan planlegge en fødsel, men skriv ned ønsker...slike som å få god oppfølging, og informasjon...)

Jeg fødte nylig mitt 3.barn. Med 2. fødsel ferskt i minne (kun 2 år mellom fødsel nr.2 og 3.) gruet jeg meg forferdelig til fødsel. Forsøkte å snakke med jordmor om redselen min, men følte ikke jeg ble tatt alvorlig antakeligvis fordi jeg var flergangsfødende. Da fødselen startet og jeg tok kontakt med føden fortalte jeg om redselen min og noen få av mine ønsker det resulterte i at jeg ble tatt GODT vare på da jeg kom inn på føden og fødsel nr.3 ble den flotteste fødselen jeg har hatt :)

Snakk med jordmor, eller be om fødselssamtale med føden! Skriv et "ønskebrev" hvor du setter opp punkter for hvordan du vil fødselen skal forløpe; smertelindring, fødestillinger osv.osv.

Masse lykke til! :)

Viste ikke at førstegangsfødende ble behandlet anderleses enn 2,3, 4 osv

Jeg ble hvertfall ikke fint behandlet på barsel, null info om noe og hun som skulle informere meg kunne knapt ett ord norsk eller engelsk.

Fikk ikke mat på ett døgn, bare gikk rundt for meg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...