Gå til innhold

Blind kattunge

Anbefalte innlegg

Pusen vår fikk to kattunger for snart fire uker siden. Den ene er frisk og normal, mens den andre ikke har åpnet øynene enda. Øynene ser rare ut, den ene er litt åpen men veldig liten, og den andre ser nesten fraværende ut. Så den er sannsynligvis blind.

Ellers virker den frisk, vokser og krabber rundt, men er naturligvis en del roligere enn den andre med "normale" øyne.

Kan den få et fullverdig liv? Eller bør den avlives (hos dyrlege selvfølgelig)?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143324311-blind-kattunge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok tatt den med til dyrlegen for en sjekk. Det kan tenkes at det er en bakenforliggende årsak til at den er blind/ikke har åpnet øynene som vil være mer avgjørende for livskvaliteten en bare det at den ikke ser (svulster, sykdommer osv).

Dersom den "bare" er blind kan den nok få et godt liv, men da som innekatt. Blinde utekatter lever desverre ikke lenge, selv om de tross alt har en fantastisk evne til å orientere seg.

Vet om noen som har en blind katt. Ikke at jeg er noen ekspert, men den har det visst fint! Er innekatt, da. Litt mer klumsete enn en seende katt, men ellers helt fin. Men sikkert lurt å sjekke den hos dyrlegen. Som andre påpeker, kan det jo være andre ting som er galt.

Ja jeg har bestilt time hos dyrlegen imorgen. Ville bare høre først om noen hadde erfaring med blinde katter, så jeg er litt forberedt om det blir spørsmål om avliving imorgen.

Uff, så trist. Man blir jo fort knyttet til disse små nøstene.

HI

Annonse

Mulig den kan få et fint liv som blind innekatt ja... Men jeg er igrunnen imot innekatter selv, ville aldri hatt det. Den får liksom ikke gjort mye av det som er naturlig for katter å gjøre.

Men vi får vurdere imorgen. Er det ikke noe annet galt med den, kan vi jo la den vokse opp som innekatt. Det er nok ikke så lett å få gitt bort en blind liten pus, så da må i tilfelle ha henne selv.

HI

Katten vår fikk kattunger en gang, og det gikk en stund før den siste åpnet øynene. Når den gjorde det, fikk vi se at den kun hadde et øye. Dyrlegen mente den måtte avlives. Men etter en second opinion hos en annen dyrlege, lot vi han leve. Han er nå ti år og klarer seg fint både inne og ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...