Gå til innhold

Maser dine barn om bhg i helger osv?

Anbefalte innlegg

Syns jeg leser rett som det her inne om barn som ikke liker være hjemme fra bhg, og at de maser som bare det i helgene. Er noe som spesielt nevnes når det er tråder om lange vs korte dager i bhg.

Har aldri opplevd det selv og har kun èn venninne som har dette "problemet". Hun er derimot ganske så passiv av seg og en får henne aldri med på turer, besøk osv. Hun liker best å sitte inne så ja; jeg tenker jo at grunnen til at barnet maser om bhg sier seg selv.

Her i gaten er det 4 barn på rekke og rad her i samme alder. Ene barnet er mitt. Ingen av disse barna har noen gang mast om å få gå i bhg når de har fri, og flere av oss voksne er lærere så barna tar ferie nå og 8 uker fremover. Hvordan kan det ha seg at noen barn ikke "klarer" være hjemme èn eneste helg uten å kjede seg? Er de overstimulert? Understimulert? Er det barn som faktisk har det best i bhg grunnet flere forhold? Jeg bare lurer:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143324190-maser-dine-barn-om-bhg-i-helger-osv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min yngste er glad for å være hjemme og glad for å være i barnehagen. Min elsdte er kjempe glad for å være hjemme lørdager men kan savne venner når søndagen kommer. Hun er veldig glad i å leke spesielt rollelek men lillesøster skjønner ikke helt poenget og er derfor ikke så gøy å leke med i lengden. Vi bor på landet langt fra allt og alle derfor er det vanskelig å besøke venner og ha besøk av de. Ikke har jeg råd til å finne på stort heller desverre jeg kjemper for å få det til å gå rundt så det er svært sjelden vi kan gjøre noe som helst ekstra. Selv om jeg prøver å finne på ting som ikke koster penger.

Men ho maser ikke om barnehagen da bare spør inimellom om ho ikke skal dit i morgen.

Vanlig helg er greit 3 og 4 dagers helg syntes ho blir litt vel lenge så gleder meg ikke til 4 uker uten barnehage. Prøver å ordne slik at tantebarna mine kommer på besøk en stund bare så det skal skje noe.

Og mine barn går korte dager i barnehagen så der er sagt.

Det er sikkert mange grunner til at barn maser om barnehagen.

Mi er ekstremt sosial og da i forhold til de på sin egen alder og når ho er hjemme så er det bare voksene og store tenåringer rundt her som ho kan omgås bortsett fra lillesøster som ikke helt klarer å følge leken.

Derfor savner ho barnehagen når ho er hjemme over flere dager.

Nå tror jeg ikke ho kjeder seg hjemme stort sett da for ho er flink å leke men ho savner vennene alikevel.

Minste mi er ikke sosial i hele tatt ho er utrolig selektiv for hvem ho gidder å bry seg med å omgås og ha kontakt med. Ho trives i barnehagen men trives like godt hjemme og savner ikke noe med barnehagen når ho er hjemme så ho spør aldri etter å gå dit.

Barn er forskjellige og har forskjellige behov enkelt og greit. Og når man atpåtil har flere barn så er det ikke sånn at man hele tiden kan se til at alle får sitt.

Er man sliten selv etter en lang arbeidsuke og har et barn som trenger fart og spenning hele tiden, mens man trenger å få slappet av så ser jeg at det fort kan bli at barnet kjeder seg litt hjemme.

Trenger ikke være omsorgsvikt for at barnet ønsker seg i barnehagen

At barn er forskjellige vet jeg såklart og jeg nevnte vel ikke omsorgsvikt?;)

Bare så det er sagt har jeg flere barn selv men de går på skolen nå, men har heller aldri hatt noen masing om bhg fra de. Alle er sosiale og har masse venner både i og utenfor bhg så har ingenting med mistrivsel i bhg å gjøre heller.

Vil bare minne deg ovenfor her på at det går fint an gjøre mye med barna som ikke koster så mye. Er alenemor så vet alt om å være sliten etter arbeidsdag og det å ha penger til kun det nødvendige men syns det er dårlig unnskyldning for ikke å klare aktivisere barna i 4 uker;) Dessuten vil jeg nå påstå at det er lettere når en har flere barn enn kun ett.

HI

Tror du ser ting skjevt. Istenfor å lure på om barnet ikke har det bra hjemme og derfor lengter til barnehagen, kan du lure på hva det er som gjør noen barnehager så bra at barna lengter dit selv om de har fri, mens andre barn ikke lengter tils ine barnehager.

Har selv en sønn på 5 som elsker barnehagen og særlig bestevennene sine der. Vi er aktive, går på tur, spiller spill, sykler, og gjør mye annet morsomt selv i helgene. Vi er også i blant sammen med andre barn og familier.

Da vi var på ferie på Gran Canaria i vinter storkoste han seg, og fikk flere venner blant andre barn. Litt lengsel etter barnehagen var det likevel innimellom, hovedsakelig lengsel etter vennene og litt lengsel etter aktiviter de pleier å gjøre. Nå skal det sies at vi har en veldig bra barnehage som vi er storfornøyde med :)! Så all ære til de ansatte og barna der som klarer å få barnet mitt til å savne dem litt når det er mange fridager!

Har selv en bhg som jeg har hatt alle mine barn i og som jeg er kjempefornøyd med. Aldri hatt noe som helst å utsette og alle barna mine har stortrivdes der. Der er lite, så og si ingen utskiftninger av personale så der er stabilitet i massevis. Du tror ikke det er du som ser ting skjevt?

Det er stor forskjell på at barna sier de gleder seg til bhg begynner igjen, og det å ha barn som står å skriker ved døren om morgenen i helgene/ferier fordi de heller vil dit. Og det er DE jeg snakker om. Har sett flere påstå dette i forskjellige innlegg.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...