Gå til innhold

Risikosvangerskap...andre her med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 13 uker på vei - og var på kontroll i dag...

Livmorhalsen min er målt til 2 cm (pga at jeg har fjernet store deler av den) - og det kan tyde på at de ikke kan sette på ring eller sy igjen heller... Fordi det ikke er nok livmorhals å feste den i.

Har blitt fullt sykemeldt fra i dag - og fått beskjed om å ta det HELT med ro... Kan surre litt rundt i huset men ikke løfte -støvsuge - henge opp tøy osv.

Andre med erfaring - som vil dele med meg?

Har fått beskjed om at dette er et risikosvangerskap - men at pr. i dag så var det ingen tegn til modning.

Kan liksom ikke se for meg at jeg kan bære frem til termin etterhvert som babyen blir tyngere og tar større plass.

Min skrekk er selvfølgelig å miste før de kan gjøre noe for å redde den lille skatten vår.... :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også konisert. Min livmorhals målte 2,8 cm da jeg fant ut at jeg var gravid. Da jeg var tilbake til kontroll i uke 16 målte den plutselig 3,3 cm. Jeg har fått beskjed om å leve som normalt,men at det etterhvert kan bl snakk om å sette på en cerlage. Skjønner bekymringen din, men jeg har hørt mange historier om damer som tlogmed går på overtid etter konisering.

Masse lykke til videre!

Skrevet

Min livmorhals kommer ikke til å bli "lengre" - fordi den er fysisk for kort... (etter opereasjonen jeg hadde var den 2,5 cm - og i dag var den 2 cm)

Den er så kort at de heller ikke kan sette på en cerlage.

Man får jo håpe at jeg er en av de som går tiden ut da :-)

Skrevet

Hadde risikosv.skap sist pga consiering. Fjernet ikke fullt så mye som deg og den økte også litt etterhvert i sv.skapet når jeg tok det helt med ro. Faren hos meg var at jeg fra uke 9 hadde kraftige kynnere som varte i timesvis og kom konstant bare jeg bevget meg. Var sykemeldt hele sv.skapet og tok det veldig med ro frem til etter uke 30. Fødte 12 dgr før termin. Faren hos deg ligger vel mest hvis du får kraftige kynnere hvis du ikke følger ordren om ro så vil råde deg til å kjøpe inn masse dvd-serier og bare kuuule an på sofaen. Pass også nøye på om du får uvi. Hadde masse av det sist og det gjør kynnerene myyye værre og kan føre til prematur fødsel. Lever inn urinprøver ofte ved den minste mistanke.

Dette sv.skapet er veldig annerledes heldigvis da jeg har en på 11 mnd å ta meg av. Har ikke så ofte kynnere enda men merker det begynner å ta seg opp. Er nå gått inn i uke 24.

Ønsker deg masse lykke til. Krysser fingre for at det går din vei og at du iallefall kommer deg over uke 30. Klem.

Skrevet

jeg har risiko svangerskap, men det er pga at jeg tidligere har fått en dødfødt bebi pga morkake svikt. så jeg tar blodfortynnende sprøyter hver dag og krysser fingrene for at alt holder frem til fødsel, uten blodpropper og infarkter og med nok fortervann.

Skrevet

Heisann,

jeg hadde livmorhals som var 1 cm i uke 22 i forrige svangerskap. En måned senere ble den målt til 2 cm... Jeg var moden og hadde 2 cm åpning i uke 34, men fødte ikke før uke 38. Så for min del gikk det jo veldig bra!

I dette svangerskapet har jeg ikke like mye kynnere som sist, og livmorhalsen ble målt til 2,7 i uke 24.

Det er ikke sikkert at livmorhalsen svikter selv om den er kort. Men det er viktig å ta det med ro og ikke "fremkalle" kynnere med aktivitet. Lykke til!!

Skrevet

eg hadde livmorhals heilt ned i 1,7. Sjukmeldt fra veke 17 (da dei merka at han var so kort) fødte på termin en baby på 4,400. So ikkje undervurder kort livmorhals :)

Skrevet

Jeg er også konisert, men ved måling i uke 10 var livmorhalsen hele 5 cm lang og det hørtes nesten ut som var unormalt lang på gynekologen. Det kan derfor ikke være spesielt mye som er tatt og jeg føler vel egentlig ikke at jeg er i noen risikogruppe. Skal på måling neste uke, så får se hvordan status er da.

Men tenkte å benytte anledningen til å spørre dere andre koniserte om en ting: Alle målingene tas ved innvendig UL? I uke 10 fikk jeg jo et godt bilde av fosteret, men vil de se noe særlig på UL så seint som i uke 22? Er jo litt spent på om dette vil by på en ekstra titt på lille mini :)

Skrevet

Risikosvangerskap. Svangerskapsforgiftning med HELLP forrige, gang holdt på å dø, samt var en hårsbredd unna nyresvikt, fikk en gutt i uke 31+4. På grunn av forløpet var så alvorlig for meg er jeg denne gangen høyrisikosvangerskap. Krysser alt kjeg har for at jeg skal klare å gå lenger med denne babyen, og få en baby over 2 kilo, samt at jeg overlever selvsagt :)

Skrevet

Du som hadde 5 cm lang livmorhals kan jo neppe har fjernet så masse....

Min gynekolog sa at 4 cm er ganske vanlig lengde på livmorhalsen hos gravide.

I dag har jeg hatt smerter nederst i ryggen og underlivet - som en slags konstant murring. Lurer på om det er fordi jeg har sittet og tuslet rundt litt i dag... Synes det er kjempevanskelig å vite hvor mye eller evt lite jeg kan gjøre!!!

Når man spør fagfolkene sier de at man må være froosiktig og ikke overanstrenge seg... Men hva legger de egentlig i det da? Vi er jo alle ulike på hva som er lite og mye....

Skrevet

Miss Hemingway, jeg kunne godt tenke meg å utveksle erfaringer fra forrige svangerskap. Jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning og HELLP med førstemann. Kom inn akkurat i tide, forløst med akutt keisersnitt. Send meg gjerne en melding i innboksen min, jeg kjenner ingen som har hatt HELLP før, kanskje vi kunne være til støtte for hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...