enits40 Skrevet 15. juni 2011 #1 Skrevet 15. juni 2011 Hvor gammel er baby, og hvordan ordner dere det praktisk? Her begynner jeg å jobbe etter sommerferien, og gruer meg veldig. Baby er da bare ni måneder, men pappaen skal være hjemme. Vi har ikke fått barnehageplass ennå, så hvis det ikke åpner seg noen muligheter innen november, er vi innstilt på å ta ulønnet permisjon - enten jeg tar hele, eller vi deler uka mellom oss. Hvordan gjør dere det? Og dere som har erfaring; har det gått greit å kombinere jobb/baby?
AO3 Skrevet 15. juni 2011 #2 Skrevet 15. juni 2011 Med førstemann begynte jeg å jobbe da han var ni mnd, og pappa tok permisjon i tre mnd fram til barnehagestart da han var 12 mnd. Det gikk veldig fint. Nå er jeg arbeidsledig etter permisjonen, så denne gangen har jeg av økonomiske årsaker tatt så mye av permisjonen som mulig (forrige gang tok han en god del mer enn pappakvoten, som den gang var bare seks uker). Etter jul vil jeg være arbeidsledig... Vi har valgt å ikke søke barnehageplass nå, men vente til hovedopptaket neste år, slik at han starter i bhg når han er 1,5 år gammel. Jeg vil da være hjemme i ulønnet permisjon, og jeg har tenkt å studere i tillegg. Pappaen tar ut sine 10 uker på vårparten, slik at jeg kan studere tilnærmet fulltid da (25 stp). Regner med at han starter i bhg august 2012 (han er født i januar i år), og da må jeg sette alle kluter til og finne meg noe å gjøre! Hvis det - som et mirakel - skulle dukke opp noe jobb tidligere, må vi forsøke å få ham inn i bhg utenom opptaket (ingen selvfølge, men vi klarte det med eldstemann da vi flyttet nå...), håpe at svigermor kan passe litt, eller finne dagmamma. Tar det litt som det kommer!
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 15. juni 2011 #3 Skrevet 15. juni 2011 med eldste begynte jeg å jobbe da hun var 6-7 mndr. reduserte permisjonen min, og jobbet kveld og helg. til vi fikk bhg plass, (ingen pappaperm) denne gangen har jeg begynt å jobbe, mini er 7 mnd å jobber helg og kvelder, frem til pappen tar permisjon i juli, da blir det mye jobb på meg så går jeg tilbake til kveld og helger når han starter i jobb igjen. så skal jeg også søke om dagpenger for de dagene jeg ikke er på jobb.. ingen bhg nå
Lykkemin Skrevet 15. juni 2011 #4 Skrevet 15. juni 2011 jeg må begynne å jobbe igjen i september, da er gullet 11 mnd. Har ingen som helst lyst, men så fremt vi ikke vinner i lotto innen da så har jeg ikke så mye valg. Han skal være hjemme sammen pappaen sin i 11 uker før jeg skal ha 6 uker ferie. Så vi trenger ikke bhg plass før i januar, men har jo ikke krav på plass før aug 2012 så tviler på at vi får uansett. Da må jeg ta ulønnet perm, men det blir traaangt økonomisk enits40: hadde tenkt å sende deg ei privat melding, men ser du ikke har noen konto så får det ikke til
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 15. juni 2011 #5 Skrevet 15. juni 2011 Vi har fått bhg plass fra september 2011 og da vil lillegutt være 1 år gammel. Han skal ha 50% plass, og jeg skal jobbe 50%. Veldig fornøyd med denne løsningen Merker allerede nå at lillegutt er en veldig sosial gutt. Han storkoser seg når han får leke med jevngamle/litt eldre barn, så jeg er ganske sikker på at han kommer til å få det kjempe bra i bhg =) Er veldig glad jeg bare skal jobbe 50%, slik at jeg får tid til å kose meg hjemme med gutten min mens han fortsatt er liten
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 15. juni 2011 #6 Skrevet 15. juni 2011 Jeg skal være hjemme med vesla et helt år til, i ulønnet perm, slik at hun ikke begynner i barnehagen før hun blir 2 år neste høst. Synes hun er altfor liten til å begynne i barnehagen enda, så veldig glad for at vi har muligheten til å holde henne hjemme 1 år ekstra! Eldstejenta begynte heller ikke i barnehagen før hun fylte 2 år, men da jobbet jeg 40 % utpå vårparten, for å tjene opp perm.pengegrunnlag til lillesøster. Det var supert å bare måtte jobbe 2 dager i uka (pappan passet jenta de dagene jeg jobbet), og jeg husker jeg var veldig veldig glad for at jeg slapp å jobbe 100 %, og dermed miste verdifull tid med jenta mi. Jeg var jo i tillegg gravid, og det var faktisk mer "avslappende" å være på jobb enn hjemme, hehe, for det krever sin kvinne å passe på og aktivisere 1-åring ja! Så ingen ferie eller latmannsliv, men absolutt veldig givende og flott å kunne følge barnet sitt så nært de første par åra- gleder meg til å kunne gjøre det samme med minstemor nå=)
FrøkenF Skrevet 15. juni 2011 #7 Skrevet 15. juni 2011 Jeg skal faktisk begynne å jobbe 50% til sommeren.MIni er da 3,5 mnd. Jeg skal jobbe en uke hver sjette uke, så da er pappaen hjemme. Uka etter har jeg telefoinvakt hjemmenifra så da er jeg jo sammen med jenta mi alikevel! Etter det er det fire uker med fri før jeg har en uke med jobbing og uke med telefonvakt igjen...osvosv! Det flotte med min løsning er at jeg får mye lengre permisjon, og kommer ikke til å begynne å jobbe for fullt før til neste sommer. Da er mini 15-16 mnd, og det føles litt lettere å sende henne i bhg da enn når hun bare er 10-12 mnd....
enits40 Skrevet 15. juni 2011 Forfatter #8 Skrevet 15. juni 2011 Takk for svar! Det er bra å se at det er mange forskjellige måter å gjøre dette på, og at løsningene fungerer. Trøster meg litt med at flere synes det går greit å kombinere jobb og liten baby. Selv om jeg alltid har jobbet masse, og har to barn fra før, så har jeg ekstra mange kvaler i forhold til å gå fra denne lille atpåklatten på ni måneder. Det er så herlig å være hjemme med han, og dette er jo det siste barnet! Permisjonstiden har gått så fort! Og på jobb er liksom alt ved det samme.... Men...pappaen gleder seg til pappaperm, og jeg er som oftest sånn med det meste; gruer meg fælt på forhånd, og så, når jeg kommer i gang, skjønner jeg ikke hvorfor og trives som bare det, så får prøve å se mer positivt på det! Lykkelig: skulle gjerne ha vært hjemme så lenge som deg (denne gangen). Høres herlig ut, synes jeg, men føler at det blir vanskelig økonomisk. Vi trenger større bolig, og det er fryktelig dyrt her vi bor, så de ulike hensynene vil liksom ikke gå i hop. Kanskje tar jeg likevel ut noen måneder etter pappapermen, hvis det ikke har ordnet seg med barnehage. Flawern og lilleprinsen - har ikke tenkt på det før, men skal snarest opprette en konto! :-)
lillespire08+10 Skrevet 16. juni 2011 #9 Skrevet 16. juni 2011 Jenta mi er 7 mnd, og jeg begynner å jobbe 1.aug. Da vil hun nesten være 9 mnd. Huff, syns det er fryktelig tidlig å "forlate" henne, men pappan sin tur da Fått bhgplass, og begynner der når hun er 11mnd. Storebror var 13mnd når han begynte... Jeg har redusert turnusstilling, som gir god mulighet for å ha jenta mi en del hjemme/ korte dager.
Fornøyd_3barnsmamma ;) Skrevet 16. juni 2011 #10 Skrevet 16. juni 2011 Jeg skal ta 1/2 år ulønnet permisjon, så den lille begynner i bhg aug 2012. ca 16 mnd gammel. Synes det er greit å begynne i bhg da. Jeg jobber ca 60 % , barna har korte dager.
LilleBjella Skrevet 16. juni 2011 #11 Skrevet 16. juni 2011 Begynner å jobbe når mini er 9 måneder. Da skal pappaen være hjemme i tre måneder. Om vi får barnehage begynner han når han er ca 12 måneder. Hvis ikke må vi enten få oss dagmamma eller så må pappaen være hjemme i ulønnet permisjon i noen måneder. Jeg ser frem til å begynne å jobbe igjen, selv om jeg koser meg i permisjonen. Skulle gjerne sett at pappa og baby kunne vært hjemme til han var ca halvannet år, men det er ikke så lett å få til.
Nagilimia Skrevet 16. juni 2011 #12 Skrevet 16. juni 2011 Jeg elsker både barna og jobben min, og forrige gang syntes jeg det var utrolig deilig å begynne å jobbe igjen. Jeg opplever at veldig mange synes det, men man tør liksom ikke si det for det er liksom "litt synd" på de barna som må i barnehage tidlig. Selvfølgelig veldig greit å gå hjemme, men som ei over her skriver: "Det krever sin kvinne" å gå hjemme. Tenker spesielt på dette med å få sosialisert barn sammen med andre barn. Jeg tror ikke det ene eller andre er bedre noe annet. Det er virkelig ikke svart/hvitt, men ganske grånyansert... For at barnet skal kunne i barnehage er det viktig at barnehagen er trygg, og skal man gå hjemme med dem må man ha nok energi til å aktivisere disse små. Jeg sier ja takk begge deler. Jeg er lærer og storkoser meg med jobben, og fordi jobben gjør meg glad blir jeg en bedre mor. Jeg blir litt rastløs av å "bare" gå hjemme. Tar foresten hatten av for de som synes det er helt ok å gå hjemme i 2 år. Forrige man begynte i barnehagen i nov 10,5 mnd gammel siden pappaen plutselig måtte utsette permisjonen sin. Jeg var spent på om vi kom til å få barnehageplass, men det ordnet seg så fint atte. Mange gruer seg også til å overlate barnet til pappaen som ofte kanskje blir litt presset inn i en rolle de ikke vil være, men har så godt av Ikke rart mor gruer seg litt da for å overlate barnet til en pappa som kanskje er litt negativ. I barnehagen er det heldigvis personer som er glad i barn, og gjerne blir disse aller miste noen små lykketroll i barnehagene, og virkelig dullet med Det værste med å kombinere jobb/baby syntes jeg er når disse små blir syke. Jeg har derfor ikke tenkt å ta på meg samme ansvaret når jeg skal tilbake i jobb i januar. Da er prinsessa 8 mnd og pappaen skal være hjemme med henne i 7 uker. Resten tar han ut i gradert permisjon en dag i uka. Jeg skal jobbe 60% som lærer og hver 4. helg i resepsjon. Det værste er å ha en jobb som gir deg dårlig samvittighet for å være hjemme når disse små er syke. Nå vet ikke jeg om det er plass i barnehagen 1. mai neste år, men tror det ordner seg, ellers så har jeg flere venninner som kanskje kan passe snuppa 2 dager i uke fra mars-juni. Siste utvei blir ulønnet perm hele våren, men det er virkelig siste utvei, spesielt med tanke på at man mister sykepengerettigheter ved ulønnet permisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå