Gå til innhold

Får straks valp:)

Anbefalte innlegg

Vi gleder oss stort:)

Er vokst opp med hund men har vært uten etter jeg fikk barn. Er alene med tvillinger så har følt jeg måtte vente til de ble litt større. Nå er de 5 år og hunden kommer neste søndag.

Har drevet mye med lydighetstrening og slikt i mine yngre dager så skal bli godt å få begynt på igjen.

Likevel er det lenge siden jeg har hatt hund i hus og jeg har lest litt men noen som har gode tips å dele? Ang anskaffelse av hund når en har barn? Noe jeg absolutt bør huske på i forhold til å ha valp?

Oppvokst med schæfer og malamute men skal nå ha en en veldig liten rase. Noen spesielle utfordringer der? (toypuddel)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143323905-f%C3%A5r-straks-valp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morsomt =) Gratulerer med valp!

I forhold til det du skriver er det kun TO ting jeg har å komme med:

1. med barn i hus og nyanskaffet valp er det 30% valpeoppdragelse, og 70%barneoppdragelse som gjelder for å få en god opplevelse av hundekjøpet. Lag klare regler for hva som er lov og ikke lov. Involver barna, men vær nøye med at det er DU som har ansvaret til enhver tid. Og la valpen få et (eller to) fristed som er 100% trygt som barna aldri får gå til, leke ved eller ligge på. Noen velger bur, vi har valgt å ha egne puter til våre hunder. Dit får ikke barna gå, og hunden kan når som helst legge seg der for hvile.

2. Det er ingen forskjell på en shäfer og en toypuddel. Begge er hunder, og skal ha lik omsorg, aktivisering og respekt. Der ligger noe av feilen mange småhundeiere gjør: de tror små hunder skal behandles annerledes. La valpen bli trygg på andre hunder, ikke løft den opp ved den minste "fare", la den utforske, korriger vennlig osv. Akkurat som om det var en hvilken som helst stor hund. Det eneste man med en så liten valp må tenke på i så måte er at magen er liten, og finner den en halvspist bolle fyller den fort opp og kan gjøre hunden syk. Og ved lek med andre hunder blir en toy veeeldig mye minre så man bør være forsiktig med de største og mest voldsomme hundene. Snuse og hilse: ja, men ikke voldsom lek og herjing.

Lykke til =)

Gratulerer! :)

Med toypuddel burde du tenke på bjeffingen de ofte kan ha mye av og det at de lett brekker bein, dermed burde du være forsiktig med ungene dines håndtering så ikke det blir for røft. Angående bjeffinga, så burde du trene på det med en gang.

Står mye interessant på forumet til www.canis.no (mellom alt tullet ;)

Takk for svar:)

Vi har en katt fra før så barna er heldigvis vant med å håndtere små dyr(selv om katten er større enn hunden vil bli). Besteforeldre har også schæfer og malamute enda så de er heldigvis vant til å ta hensyn, ikke røre når hundene går på plassene sine osv:)

Som tidligere hundeeier av stor hund kan jeg garantere dere at dette ikke blir noen hund som blir løftet opp og bært forbi "farer" som større hunder;) Har opplevd min andel av sprø folk ute på tur, spesielt når en går en tur med schæfer. Skulle tro noen folk trodde scfæfere spiser folk til lunsj!;) Bjeffing har jeg også nulltoleranse mot og sånn sett blir det nok ingen forskjell på oppdragelse av stor og liten hund. Lydighet kommer jeg til å trene mye, blir nok å drive med agility også. Setter pris på en lydig hund selv om den er liten;)

Og takk for gratulasjoner:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...