Gå til innhold

Tar de symfysemål på oss litt store?

Anbefalte innlegg

Husker sist jeg var gravid (10 år siden). Da var jeg bare litt rund i kantene og symfysemål ble tatt ved hver kontroll. Pga jeg allerede da hadde litt ekstra polstring lå jeg alltid ettpar cm over forventet mål. Endte opp med en knøttliten baby.

Denne gangen er jeg langt bedre polstret, og har en serdeles god kosemage med masse fyll i, etter første fødsel (det som så pent heter fettforkle over KS-arret, yummi!) i tilegg til at jeg som sagt jevnt over er noe over gjennomsnittet (bmi på rundt 40).

Skal på første kontroll om en uke. Og kjenner at akkurat det med symfysemålet plager meg. Jeg har ingen problemer med vekta, jeg er i utmerket god fysisk form. Men jeg tenker at om de skal begynne å måle symfyse på meg blir det jo avvik fra dag èn, enda jeg ikke har fått noe mage relatert til babyen inni der (er bare 9 uker på vei ved første kontroll). Og jeg husker jo sist, jordmoren var veldig opptatt av at jeg lå litt over på symfysemålet allerede da. Og med litt manglende gangsyn fra fagfolket så kan det jo bli enda værre denne gangen.

Så, hva tror dere, blir jeg målt og bedømt utfra symfysemål, eller kan jeg senke skuldrene litt?

Fortsetter under...

Hei PrinsesseHengepupp! (Liker forresten nick'et ditt..hihi)

Min erfaring er at de ta symfysemål ganske tidlig og fortsetter med det gjennom hele svangerskapet. Jeg er nå like rundt termin, og har vært godt utenfor disse allerede forventede målene helt fra første måling. Forrige gang veide jeg omtrent som i dag med bmi på rundt 40 da også, men da var målingene godt innenfor skalaen, dengang fikk jeg et barn som veide over 4700g.

Tror ikke du skal ta det så tungt, snakk helle med jordmor, dersom hun begynner å gnåle. Fortell henne hva som plager deg og hvordan du tenker, så skal du se at pipen får en annen lyd.

Uansett, dersom du virkelig vil det, tror jeg du kan nekte dem å måle symfysemål, men jeg vet ikke om jeg ville valgt den løsningen...

Lykke til, iallefall ;)

De kommer til å måle deg gjennom hele svangerskapet.

Jeg ligger en del over streken selv på disse målene.

Som legen sa til meg så er det ikke viktig om man ikke ligger akkurat på den røde streken men at man følger sin egen kurve.

Det er viktig å måle i tilfelle det er avvik.

Som kan komme av at man feks lekker fostervann.

Du vil ikke bli bedømt utifra dine mål.

De gjør det kun for å se at alt vokser som det skal.

Tror ikke du skal tenke for mye på dette... Jeg er veldig stor, bmi på 49.. Ligger innenfor det mørkegrønne på skjemaet, så tror de har en metode å måle dette ca rett selv om en er veldig svær...

Uansett så er det viktigste at en følger sin egen kurve oppover jevnt...

De måler jo størrelsen på livmoren, og ikke størrelsen på magen......

Mange som er kjempeslanke kan ha symfysemål over normalen, andre som er større kan ha mindre enn normalen.

Det har med hvordan livmoren din er, hvordan barnet ligger, hvordan morkaken ligger og hvor mye fostervann man har. Det sier ingenting eller iallfall lite om hvor stort barnet er.

Det viktige med å måle er heller ikke hvor stort eller lite målet er, men at det følger en kurve sånn at de kan gjøre tiltak om du brått ikke følger denne kurven lenger :)

jeg er nå i uke 24 å har vært på de kontollene jeg skal på. skal på neste nå torsdag... De har ikke målt symfysemål enda! Om det er fordi jeg har både babymage + magemage eller om det er fordi det ikke gjøres er jeg ikke sikker på! :P Men antar de blir å måle på torsdag!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...