Gå til innhold

Trene du både styrke og kondisjon?

Anbefalte innlegg

Eller bare en av delene?

Selv HATER jeg styrketrening som pesten, og får meg ikke til å gjøre det. Er det sånn at man MÅ trene begge for å få strammere, slankere kropp? Liker ikke å gjøre ting jeg hater, blir bare umotivert og slutter helt...

Fortsetter under...

Jeg gjør begge, ja. Hatet jogging som pesten før, men nå har jeg funnet en løype å løpe og god treningsmusikk som gjør meg mer motivert til å gjøre det - og dermed liker jeg det bedre enn før. Selv om jeg fortsatt syns det er litt meningsløst å løpe lenge uten noe ordentlig mål. :P

Tror det gjelder å finne noe som motiverer deg. Styrketrening trenger ikke være push-ups eller kjedelig vektløfting. Du burde se etter inspirasjon på diverse treningsforum- og blogger. Mye interessant å finne rundt omkring. :)

Ja, men ikke bare på treningssenteret. Kan fint trene styrke ute i naturen, legger det inn som en del av en rolig tur eller som avbrekk i intervallpreget trening.

Man bør trene både styrke og kondisjon hvis målet er en strammere kropp. Kondisjonstrening, som løping, hjelper jo bare opp til under brystet, hvis man tenker på oppstrammende effekt. Styrketrening går litt mer spesifikt til verks :-)

Ja, det gjør jeg. Men jeg var omvendt. Synes styrke var helt greit, men hatet jogging ol som pesten. Nå har jeg tvunget meg selv ut på joggeturer en stund, og faktisk begynt å like det. Noe jeg aldri hadde trodd. Tror det har med hva man føler mestring med. Jeg hadde veldig dårlig kondis, og jogget i tillegg feil. Altså jeg løp for fort og med høy puls, noe som førte til at jeg ble veldig andpusten, fikk blodsmak i munnen og ble svimmel og kvalm. Kjøpte en pulsklokke, fikk roet ned tempoet kraftig til et nivå jeg følte meg komfortabel med (og så likevel på pulsklokken at jeg hadde god treningseffekt av det selv om jeg synes det gikk "sakte"). Nå klarer jeg å jogge fortere og opp i 70-80 minutter i strekk, så kondisen har jo mangedoblet seg, og da blir det gøy :-)

Slik er det nok med styrketrening også. Dersom man ikke trener det riktig, eller med for høy belastning i starten, så mister man motivasjonen og liker det ikke. Jeg vil anbefale deg å finne noen FÅ øvelser og få dem vist slik at du utfører dem helt riktig og med rett belastning. Så kan du evt veksle mellom to korte programmer som du tar etter en økt med utholdenhet. Det er ikke så mye styrketrening som skal til, men det kan være ok å trene de store muskelgruppene litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...